1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «جنگ خاموش» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه عکس «جنگ خاموش» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه عکس «جنگ خاموش» سیدمهدی حسینی از روز جمعه نخستین روز شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس تعداد ۲۴ قطعه عکس سیاه سفید در اندازه ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر منتخب از آثار منتشر شده در کتاب عکس «جنگ خاموش» در گالری محیطی خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می شود.

در متن قاب نخست این نمایشگاه عکس به قلم عکاس آمده است:
«همه چیز از روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ شروع شد ، لحظه ای که خبر ناگوار بیماری پدرم را شنیدم.
تشخیص پزشکان (سیروز کبدی) بود. سیروز کبدی بیماری است که در آن بافت کبد تخریب می شود. این بیماری علل گوناگونی دارد. سیروز کبدی گاهی ناگهانی و در مدت کوتاهی رخ می دهد گاهی هم مدت زمان زیادی طول می کشد. سیروز کبدی بیماری خطرناکی است و اگر خیلی زود اقدامات درمانی آغاز نشود ممکن است کبد بطور کامل از کار بیفتد.
نمیدانم چرا این بیماری به جان پدر افتاده بود. حال پدر رو به وخامت بود و ما شاهد تحلیل جسم و جان او بودیم. اما پزشکان به ما این امید را دادند که احتمال بهبودی وجود دارد. درمان پدر در حالی آغاز شد که با تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران مواجه بودیم. بیماری پدر از یک سو و شرایط بد سیاسی اجتماعی ناشی از تحریمها از سوی دیگر خانواده ما را با بحران عظیمی مواجه کرده بود. همزمان با تلنبار شدن کاغذپاره ها در سازمان ملل و نهادهای بین المللی، بخشی از خانه نیز از حجم کاغذپاره هایی که نام داروهای نایابی بر آنها نوشته بود ، پُر می شد.
دغدغه ی تهیه ی داروهای نایاب و گران قیمت در آن روزهای پرتلاطم، بیماران و همراهان مستأصل را به مراکز متفاوت درمانی دولتی یا خصوصی می کشاند. قحطی دارو فشاری به مراتب بیشتر از خود بیماری به بیماران و خانواده های شان وارد می کرد.
منع انجام تراکنش های مالی با کشورهای خارجی موجب نایابی دارو، صعود تساعدی قیمتها و ورشکستگی بسیاری از شرکت های وارد کننده ی دارو شده بود. ولی این تنها درد صاحبان شرکتها نبود، بلکه درد طیف عظیمی از بیماران بود که سلامت و حیات خویش را در گرو تهیه ی داروها می دیدند. با یک نگاه گذرا به وضعیت اجتماعی آن روزهای ایران، می توان پیوندی نامرئی میان مردم را مشاهده کرد که ناشی از دغدغه ها و رنجهای مشترک آنها بود.
تحریم های داروئی ایران در دوره ای که هر یک روزش برای بیمار و خانوادهاش به مثابه یک قرن می گذشت، جنگی خاموش و به دور از هیاهو و جنجال رسانه ای بود که بیماران و خانواده های آنان را مظلومانه قربانی دلالان تحریمها کرده بود.
مجموعه ی حاضر سعی دارد نه تنها زندگی این بیماران و دردها و رنجهای نهان شان را به تصویر بکشد، بلکه قصد دارد به جریان های اجتماعی آن روزهای ایران نیز توجه داشته باشد. معضلات اجتماعی که تنها یکی از جنگهای خاموش جامعه ی ما در ده سال گذشته است.
در تهیه این مجموعه از راهنمایی و همراهی صادقانه ی عزیزانی بهره برده ام که باید از آنها تشکر کنم: آقایان محمدمهدی رحیمیان، فرهاد سلیمانی، محمد نوروزی، سعید کیائی ، محمد حسین ایروانی و خانم مرضیه شفیع خانی.
سید مهدی حسینی

نمایشگاه عکس «جنگ خاموش» ساعت ۱۷ روز جمعه ۱ شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران گشایش یافته و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند تا پایان روز ۳۰ شهریور ماه از این عکس و آثار در خانه هنرمندان دیدن کنند.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گردهمایی عکاسان سیستان و بلوچستان در روز جهانی عکس تاریخی
پسین
سفر عکاسی از عاشورای حسینی ویژه عکاسان مستندنگار آئینی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست