1. خانه
  2. اخبار
  3. «تنها کافیست ایرانی باشید!» گزارشی از افتتاحیه‌ی نمایشگاه «جبهه جنوب»

«تنها کافیست ایرانی باشید!» گزارشی از افتتاحیه‌ی نمایشگاه «جبهه جنوب»

اینجا جبهه جنگ است… نه! اینجا خاطرات محسن راستانی از «جبهه‌ی جنوب» است که به تصویر درآمده است. در میان خمپاره، گلوله و دعای مادر در اینجا، در گالری «راه ابریشم» تابلوهای محسن راستانی از جنگ می‌گویند و باقیمانده‌ی ذهن محسن راستانی از جبهه‌های جنگ با گریم افرادی از نسل امروز، امروز را به روزهای جنگ پیوند زده است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نمایشگاه «جبهه جنوب» که عصر روز گذشته ـ ۱۸ دی ماه ـ گشایش یافت؛ در تابلوهای محسن راستانی، سه مرد با لباس سربازی یکدیگر را در آغوش گرفتند، در تابلویی دیگر سربازها پشت سر سیدی با سربند یا مهدی دست به دعا به‌سوی آسمان گرفته‌اند. در خاطره‌ای دیگر که در این نمایشگاه مصور شده است مادر و زن‌های همسایه راهیان جبهه را از زیر قرآن می‌گذرانند یا آن‌طرف‌تر دو سرباز که پشت سیم‌های خاردار دست را پشت سر گرفته و اسیر شده‌اند.

راستانی، عکاس مستند اجتماعی دراین نمایشگاه ۶ تابلو را عرضه کرده است و آثار او از ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

تصاویر او متعلق به روزهای جنگ نیست بلکه افرادی که در تصاویر دیده می‌شوند گریم شده‌اند و خاطرات او را به‌تصویر کشیده‌اند.

در بخش دیگری از نمایشگاه، تابلوهای «گوهردشتی» عرضه شده‌اند که ترکیبی از دنیای رنگی امروز با گذشته‌ی سیاه‌وسفید جنگ است. در میان تابلوهای او که با چهره‌های امروز در همین سال‌های اخیر در جبهه‌های جنگ آن روزها عکاسی شده، عروس و دامادی در ماشین عروس عکس گرفته‌اند در عکس دیگری مرد و زنی با لباس‌های غیرجنگی به تماشای یک تلویزیون خاموش نشسته‌اند.

تصویر دیگر که پیش‌زمینه‌ای خاکی‌رنگ از تانک و رزمندگان دارد زن و مردی با لباس‌های رنگی روی کیسه خاک با یک لپ تاپ کار می‌کنند و در تابلوهای دیگر روبه‌روی تانک پشت یک میز چای نشسته‌اند و با موبایل حرف می‌زنند.

این زن و مرد که با لباس‌های رنگی بر پیش‌زمینه‌ی خاکی‌رنگ این تصاویر حضور دارند در تصویری دیگر روی کیسه‌های خاک یک سنگر، جشن تولد گرفتند. یا روی خاک، جایی که با کلاه سربازان پوشانده شده سفره هفت‌سین پهن کرده‌اند.

از گوهر دشتی هم ۸ تابلو در این نمایشگاه عرضه شده است که قیمت آنها از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا نه‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

بابک کاظمی دیگر هنرمند عکاس این نمایشگاه که بخشی از گالری «راه ابریشم» را به آثار خود اختصاص داده است ۲۸ تابلوی کوچک را (چهار ردیف هفت‌تایی) در کنار هم گذاشته است و عنوان این مجموعه را «خاطرات مشترک، تشویق برای یک نفر، تنبیه برای همه، از خاطرات مشترک پسرها» گذاشته است.

این تابلو شامل عکس‌های دسته‌جمعی سربازان در کنار یکدیگر است. عکس‌های خاطره‌ای که با تکان‌دادن دست به دوربین گرفته شده است یا در آن سربازها درحال خندیدن یا گرفتن عکس یادگاری با تفنگ‌هایشان هستند.

در کنار این تابلوهای کوچک هشت تابلوی بزرگ نیز از بابک کاظمی در این نمایشگاه عرضه شده است که دراین تابلوهای بزرگ ۲۰ قطعه عکس (چهار ردیف پنج‌تایی) که در آنها ۱۷ یا ۱۸ عکس یکسان هستند و یک یا دو تصویر متفاوت است به نمایش گذاشته شده است.

قیمت آثار بابک کاظمی نیز برای هر تابلوی بزرگ ۸۰۰ هزار تومان و برای کل مجموعه‌ی تابلوهای کوچک ۱۲ در ۱۵ سانتی‌متری نیز ۸۰۰ هزار تومان است.

به گزارش ایسنا، محسن راستانی در ورودی این نمایشگاه توضیحی را برای معرفی نمایشگاه «جبهه‌ جنوب» آورده است:«عکس‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه از مجموعه عکس‌های «خانواده ایرانی» است. خانواده ایرانی نام یک پروژه‌ی عکاسی مستند است که از هفده سال پیش به قصد مستند‌سازی تیپ‌شناسی ایرانی از سوی اینجانب آغاز شده است.

در طی این سال‌ها عکاس سعی داشته است با بضاعت اندک خود رویداد‌های اجتماعی و تاریخی ایران را از طریق نمایش ظاهر آدم‌ها دنبال کند و تغییرات شکلی آنها را با یک رویکرد هنری ثبت نماید. ملتی که در هر دوره‌ی تاریخی متاثر از شرایط اجتماعی شمایل تازه‌ای را اختیار می‌کند و نمونه‌های ثابت و مشخصی را در ظاهر افراد پدید می‌آورد.

مسلما وسعت اقلیم و تنوع اقوام و نیز ظهور مشاغل و مهارت‌های گوناگون عوامل موثر در نمایش این تیپ‌شناسی ایرانی است.

شاید شروع و انجام این پروژه در ذهن من از روزهایی آغاز می‌شود که مشغول گرفتن عکس از چهره‌ی دوستان و آشنایانم در دوران جنگ و مقاومت شهرم خرمشهر در مقابل هجوم نیروهای بیگانه بوده‌ام.

بهرحال من تا این لحظه نسبت به چهره‌ی آدم‌ها و ظاهرشان نگاهی ویژه داشته‌ام و آنها را نماد و نشانی از یک موضوع اصلی و مهم به‌نام انسان می‌دانم.

چند عکس پیش‌روی شما متاثر از خاطراتم در دوران جنگ است. افراد پروژه خانواده ایرانی براساس شاخصه‌های مردم‌شناسی و تیپ‌نگاری اجتماعی در استدیوی شخصی و گاها سیار من هم‌چون سن، جنسیت، شغل، قومیت و موقعیت جغرافیایی عکاسی می‌شوند.

امیدوارم در سال‌های آتی این پروژه را در ایران و خارج از ایران ادامه دهم و پیگیری آن را به آیندگان توصیه کنم.

این پروژه صرفا قصد تیپ‌نگاری ایرانی در حافظه‌ی تاریخ را دارد، بنابراین خیلی خوشحال خواهم شد بینندگان عکس‌های خانواده ایرانی عضو افراد آن شوند و به من اجازه‌ دهند با گرفتن عکس از آنها این مجموعه را هم‌چنان ادامه دهم.

در خاتمه خوشبخت خواهم بود اگر هر کدام از شما شخصیت حقیقی یک اثر هنری این مجموعه باشید.

تنها کافیست ایرانی باشید!»

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه گروهی عکس تا ۲۹ دی‌ماه در گالری «راه‌ابریشم» واقع در خیابان شهیر لواسانی (فرمانیه) جنب فروشگاه شهروند شماره ۱۱۲ برپاست.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست