1. خانه
  2. اخبار
  3. آغاز نخستین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام

آغاز نخستین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام

نخستین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام از فردا – دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ – در گالری‌های موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر آغاز می‌شود.

در نشست خبری که صبح امروز در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد، برگزارکنندگان باردیگر برنامه‌ها و اهداف این نمایشگاه را به تکرار تشریح کردند.

در این نشست اعلام شد داوری آثار انتخاب شده به‌دلیل حضور نداشتن جیمز نچوی – عکاس آمریکایی- به تاخیر افتاده است که باحل مشکل ویزای او، امیدوارند با همان برنامه‌ریزی قبلی انجام شود.

شکل‌گیری، اهداف و بخش‌ها
دبیر نخستین دوسالانه‌ی بین‌المللی عکس جهان اسلام در این نشست گفت: این دوسالانه با طراحی و سیاست‌گذاری فرهنگستان هنر جمهوری‌ اسلامی و مشارکت موسسه فرهنگی هنری صبا و با محور خانواده در جهان اسلام و حساسیت درستی برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد.

سیدعباس میرهاشمی اضافه کرد: این نمایشگاه باهدف ایجاد جریانی گسترده و فراگیر در عرصه عکس جهان اسلام، شناسایی هنرمندان عکاس مسلمان یا علاقه‌مند به ثبت جلوه‌های حیات فردی و جمعی جوامع اسلامی در سراسر دنیا، تشکیل آرشیو بزرگ و بانک اطلاعاتی جامع عکس و زمینه‌سازی تبادل تجربیات و انتقال افکار عکاسان جهان اسلام به یکدیگر در نخستین گام عملی خود با موضوع "خانواده‌ی مسلمان" قدم به عرصه گذاشت.

وی افزود: این انتخاب از آن جهت صورت گرفت که در جوامع اسلامی "خانواده" مهم‌ترین و بنیادی‌ترین خاستگاه و رکن و بستر انتقال و توسعه فرهنگ، تجربه تعلیم و تربیت، اخلاق، ارزش‌های اجتماعی و اصلی‌ترین نهاد جمعی محسوب می‌شود.

دبیر این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد: در مدت برگزاری این نمایشگاه، به این برآیند برسیم که این دوسالانه‌ آوردهای خوبی دراین جهان اسلام داشته باشد.

میرهاشمی همچنین گفت: این نمایشگاه در دوبخش تک‌عکس و مجموعه عکس با محوریت خانواده برگزار خواهد شد.

داوری و تعداد آثار و کشورهای شرکت‌کننده:
اکرم پوراکی – مدیر بخش بین‌المللی نمایشگاه – نیز توضیح داد: دراین نمایشگاه از کشورهای آذربایجان آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، اردن، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات، اندونزی، انگلستان، ایتالیا، ایران، بحرین، بلژیک، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تایوان، ترکیه، تونس، الجزایر، ژاپن، سنگاپور، سوریه، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قطر، کورواسی، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هندوستان مجموعا شش‌هزار و ۱۵۰ اثر به دبیرخانه رسیده است که هیات داوران با بررسی تمام آنها، ۱۵۰ تک عکس و ۳۱ مجموعه عکس را برای راهیابی به نمایشگاه برگزیده‌اند.
وی اضافه کرد: بهمن جلالی، فرهاد سلیمانی، سعید صادقی ساعدنیک‌ذات، فرزاد هاشمی از ایران، شهیدالاعلم از بنگلادش و جیمزنچوی از آمریکا، هیات انتخاب آثار را تشکیل داده‌اند.

اهدای جوایز
اکرم پوراکی همچنین گفت: به سه نفر برترو سه نفر دوم در بخش مجموعه عکس و به سه نفر اول و سه نفر دوم در بخش تک‌عکس جایزه تعلق خواهد گرفت که مراسم اهدای جوایز هم روز ۳۰اردیبهشت‌ماه است.

انتشار کتاب و برنامه‌های جنبی
پوراکی با بیان این مطلب که دراین بی‌ینال در دوران برپایی نمایشگاه، کتاب آن هم منتشر خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که کتاب نمایشگاه تا روز اهدای جوایز آماده شود.
وی همچنین از برگزاری چند نمایشگاه دیگر خبر داد و افزود: در حاشیه‌ی این بینال، مروری بر عکس‌های سلیمان غندوز با عنوان قبله اول را خواهد داشت که از روز سه‌شنبه ۸۷/۲/۱۷ و از ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر فلسطین گشایش و تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه جاری ادامه می‌یابد.
سیدعباس میرهاشمی نیز افزود: روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری هم مراسم سخنرانی و نشست‌هایی باحضور میهمانان خارجی دوسالانه درمحل دانشگاه هنر برگزار خواهد شد و موسسه صبا هم در طول برپایی نمایشگاه، همایش‌ها و میزگرد‌هایی تخصصی و پژوهشی را با بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی ابعاد مختلف عکاسی جهان اسلام برپا می‌کند.
وی گفت: به‌دلیل مستمربودن این نمایشگاه در سال‌های بعد، محور با خانواده خواهد بود.
او درباره نحوه همکاری و مشارکت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر تهران و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در این دوسالانه توضیح داد: همکاری‌ و مشارکت آنها بیشتر از لحاظ مالی بوده است.

دراین نشست، داریوش عسگری، مشاور دوسالانه عکس جهان اسلام هم حضورداشت.

دوسالانه عکس جهان اسلام از روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه و از ساعت۱۷ در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش می‌یابد و تا۳۰خردادماه ادامه می‌یابد.

در ادامه برنامه‌های تمدن‌های هم‌جوار و نمایشگاه‌های پژوهشی موسسه صبا، سومین نمایشگاه را با ارایه آثار نقاشان نوگرای ازبکستان برگزار خواهد کرد که شامل ۴۶ اثر از هنرمندان نقاش معاصر این کشور است.

این سری نمایشگاه‌ها که تاکنون شش دوره آن به بررسی نقاشان کشورهای آذربایجان، ترکیه، بنگلادش، مراکش، گرجستان و قرقیزستان اختصاص داده شده، با نمایشگاه عکس "تورسون کوزیوف" رییس فرهنگستان هنر ازبکستان همراه است که نگاه وی به زندگی، تمدن و سنت‌های فرهنگی مردم سرزمینش را نشان می‌دهد.

نمایشگاه یادشده روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش می‌یابد و تا ۳۰خردادماه سال جاری ادامه دارد.

هم‌زمان با این نمایشگاه‌ها، آثار هنرمندان نوگرای استان سمنان هم با ارایه ۱۵۰ اثر از ۳۱ هنرمند در موسسه صبا به‌نمایش در می‌آید که دهمین دوره این نمایشگاه‌هاست.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست