1. خانه
  2. اخبار
  3. آقایی: یازدهمین دوسالانه عکاسی، ‌قابل دفاع نیست

آقایی: یازدهمین دوسالانه عکاسی، ‌قابل دفاع نیست

مجتبی آقایی گفت: یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران،‌ به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

مجتبی آقایی عکاس و رییس موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، درباره یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران گفت: یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران با تعریفی که از دوسالانه‌ها وجود دارد،فاصله بسیاری دارد، چرا که دوسالانه‌ها باید برآیند پتانسیل و ظرفیت همه بخش‌های عکاسی کشور در دو سال گذشته باشند که در این دوسالانه‌ها بروز و ظهور می‌یابند.
وی در ادامه افزود: دوسالانه عکاسی ایران از ابتدای بنیان‌گذاری آن تا به امروز که بیش از ۲۲ سال از آن می‌گذرد، هیچ گرایش و صفتی را نداشته است و در حالی که باید ظرفیت و جامعیت عکس ایران را پوشش دهد، تنها در یک دایره محدود خلاصه شده است و به این ترتیب این دوسالانه از اصالت و ذات اصلی خود دور می‌شود.
آقایی با اشاره به برگزاری دهمین دوره دوسالانه عکس ایران گفت: در دوره دهم، ۲۷ نفر در هیئت داوران حضور داشتند که آثار عکاسی ایران را در هشت رشته مختلف داوری کردند و تمامی شاخه‌های مختلف عکاسی در این دوسالانه جایگاه خاص خود را داشتند.
وی ادامه داد: هر عکسی باید با عکس‌های ژانر خودش مقایسه شود. چرا که عکس خبری متفاوت از عکس هنری و عکس هنری متفاوت از عکس تاریخی است و بنابراین هر عکسی باید در گرایش خاص خودش مورد قضاوت قرار بگیرد.
این عکاس پیشکسوت همچنین تصریح کرد: دوسالانه عکاسی ایران باید مجال عرضه و بروز و ظهور را به همه شاخه‌های مختلف عکاسی کشور بدهد و نباید صرفاً به یک گرایش خاص منحصر شود.
وی افزود:‌ من مدافع جامعیت عکاسی کشور هستم. اما استفاده از فرصت‌ها را به نفع گروه و شاخه خاصی،‌نوعی انحراف فرهنگی می‌دانم.
مجتبی آقایی درباره برگزاری همزمان دوسالانه عکاسی در تهران و یزد هم گفت: فراهم کردن فرصت‌های برابر در همه نقاط کشور اقدام بسیار خوبی است،‌اما باید دید که این اقدام چقدر نتیجه‌بخش است.
وی همچنین در ادامه پیشنهاد کرد که به جای برگزاری همزمان دوسالانه‌‌ها در تهران و سایر استان‌ها که منجر به صرف هزینه‌های بسیاری در این راستا می‌شود، می‌توان به برگزاری ادواری این آثار فکر کرد و بعد از برگزاری در تهران به صورت ادواری در سایر استان‌های کشور نیز به نمایش گذاشت.
مجتبی آقایی در پایان گفت: من هیچ رونقی در یازدهمین دوسالانه عکس ایران نمی‌بینم و معتقدم که یازدهمین دوسالانه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.
یازدهمین دوسالانه عکس ایران به طور همزمان در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا در تهران و یزد برپاست.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست