1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آیین معرفی کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» برگزار شد

آیین معرفی کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» برگزار شد

آیین معرفی کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» با حضور اساتید و دانشجویان موسسه آموزش عالی هنر شیراز با ذکر سخنانی از سوی مولف و امین رضا نوشین و محمدحسین نیکوپور از مدرسان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک محمود معصومی، مولف کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» در ابتدای این نشست با اشاره به روند تهیه این کتاب عنوان کرد: ایده تالیف کتاب از چهار سال پیش کلید خورد و با توجه به اینکه نیاز به چنین اثری در فضای آکادمیک امروزی احساس می شد، دست به جمع آوری برخی نکات کلیدی و شرح و بسط آن‌ها کردم و در نهایت در بهار سال ۱۴۰۳ این کتاب چاپ و منتشر شد.

وی با بیان اینکه در این کتاب خلاصه و مفید مباحث مرتبط با تعریف و جایگاه نقد و نشانه شناسی گنجانده شده است، افزود: مقوله نقد همیشه در هر حوزه‌ای که شباهت‌هایی دارند، حاوی نکاتی است که نیاز به کنکاش دارد.

معصومی که پیش از این نیز چهار عنوان کتاب دیگر در حوزه ادبیات نمایشی و عکاسی همچون: مبانی اصول نور و نورپردازی به رشته تحریر در آورده، گفت: طراحی جلد کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» با وجود انچه در ذهن داشتم به دست توانمند طراح سپرده شد تا عمل آید و به طرحی برسد که امروز آن را مشاهده می کنید.

مولف «نقد و نشانه شناسی در هنر» درآمدی بر نظریه اندیشمندان نقد و نشانه و معنا همچنین از تلاش ناشر برای رساندن این کتاب به نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: انتشارات سیه در صرافت این است که نسخه الکترونیکی کتاب فوق را به زودی منتشر کند.

استفاده از آرای نظریه پردازان حوزه نقد و نشانه و معنا

محمود معصومی با اعلام اینکه کتاب دارای ۱۰۶ صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده، ادامه داد: به عنوان مولف تلاش کردم خیلی خلاصه در رابطه با نقد توضیح دهم بنابراین یکی از خصوصیات کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» بحث استفاده از آرای نظریه پردازان حوزه نقد و نشانه و معنا است.

به گفته او، در حوزه نقد، کتاب از چند بخش برخوردار است که پیشگفتار با نقل قولی از «ناتالی هینک» آغاز می شود. در این بخش از دیدگاه او جامعه شناسی هنر را به طور چکیده بیان کردم و در صفحات بعد درباره نقد صریح و ضمنی توضیحاتی دادم و به مرور مباحث مرتبط با نقد و نشانه و معنا ارائه شده است.

کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» رونمایی شد/افروختن چراغ نقد هنر در دانشگاه

امین رضا نوشین، استاد دانشگاه و مدرس فلسفه نیز در این نشست ضمن تبریک چاپ کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» گفت: در کلاس های نقد هنری تا یک دوره ای منبع شسته و رفته ای که جامع و مختصر باشد نداشتیم و دانشجویان مقطع ارشد فلسفه و پژوهش هنر به زحمت می توانستند در زمینه نقد و نشانه شناسی اثری بیابند.

وی با بیان اینکه کتاب چند ویژگی دارد، در ابتدا آن را اثری جامع دانست و افزود: آموزش روش شناسی نقد در این کتاب نکته ای اساسی که مورد توجه مولف قرار گرفته است. همچنین کتاب در عین جامعیت مختصر و این فضیلت مهمی است که در دوره کنونی کمتر به آن اهتمام ورزیده می شود.

نوشین با نام بردن از نشانه شناسان و منتقدان شناخته شده توجه به آرای صاحب نظران معنا، نشانه و نقد را نیاز دانشجویان برشمرد و گفت: در این اثر مولف متودولوژی نقد را در اختیار دانشجویان قرار داده تا آنها را مسلح به نقد و در ادامه مسلط به این حوزه گرداند.

نویسندگان اقتصاد کلام را رعایت کنند

وی با بیان اینکه این کتاب ارزشمند است از این جهت که به طور خاص به نقد و نشانه شناسی در هنر پرداخته، افزود: به گمان من نویسندگان امروز وقتی می خواهند دست به قلم ببرند باید اقتصاد کلام را رعایت کنند زیرا اطاله کلام در عصر مدرن کاری به غایت غیر اخلاقی است.

در ادامه این مراسم محمدحسین نیکوپور مدرس و مولف عکاسی با ارج نهادن به تلاش نویسنده این کتاب و «انتشارات سیه» که در شیراز همت گمارده و در حوزه هنر به چاپ کتاب می پردازد، گفت: ما نسلی بودیم که در زمینه عکاسی کتاب های محدودی در زمینه نقد داشتیم. کتاب معتبر و معروف «تری برت» با نام «نقد عکس» معدود منبعی بود که در آن برهه وجود داشت و غیر از آن اگر بخواهیم در حوزه نقد و نشانه شناسی کار دیگری را نام ببرم کتاب «اتاق روشن» نوشته «رولان بارت» و مبحث پیچیده «پونکتوم» و «استادیوم» است که همچنان پس از سالها (با ترجمه های فرشید آذرنگ و نیلوفر معترف) تجدید چاپ می شود.

کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» رونمایی شد/افروختن چراغ نقد هنر در دانشگاه

مولف کتاب «جعبه عکاسی» با نام بردن از «والتر بنیامین» و آثار او ادامه داد: در کمبود منابع در حوزه نقد عکس این آثار می توانست کمک کند به شناخت ما از نشانه شناسی و معنا؛ خوشبختانه دسترسی آسان به منابع و اطلاعات در دوره کنونی باعث شده در حوزه نقد و نشانه شناسی و معنا سالانه آثار بسیاری در ایران ترجمه می شود.

ناشران به حوزه نقد هنر توجه داشته باشند

نیکوپور با این حال تالیف آثاری با ویژگی های نقد و نشانه شناسی را کافی ندانست و افزود: اغلب ناشران هم آن قدر که توان و توجه به ترجمه دارند و آنرا اعتباری برای خود می پندارند اولویت شان حمایت از تالیف نیست.

مدرس عکاسی مستند و مطبوعاتی موسسه آموزش عالی هنر شیراز با این حال شرایط نشر را از علل عدم تمایل ناشران به حوزه تالیف دانست و گفت: از مشکلات ناشران در این حوزه مسئله کتابسازی است که در چند سال اخیر باب شده است.

نیکوپور درباره کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» با ارج نهادن به همت نویسنده و ناشر اثر، عنوان کرد: بهای کتاب به خاطر افزایش و نوسان قیمت کاغذ، چاپ، نیروی انسانی و دیگر عوامل باعث شده که کتاب در اولویت مردم قرار نگیرد و یک کالای لوکس به شمار آید. البته این محدود به جغرافیای ما نیست و در دیگر نقاط هم به دلیل گسترش فضای مجازی اجتناب ناپذیر شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس برگزیده « صدای رسا » در سودان به ثبت رسید
پسین
نمایشگاه گروهی عکس «زن بی زن» در گالری آتبین

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست