1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نشست نقد عکس و انتخاب نگاه برتر عکاسان در کویر برگزار شد

نشست نقد عکس و انتخاب نگاه برتر عکاسان در کویر برگزار شد

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در سفر عکاسی از طلوع در کویر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه برتر مسفران با تور عکاسی چیلیک معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۱۴ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت در محل و موقعیت وسیع کویر مرنجاب در استان اصفهان با عنوان « عکاسی در کویر » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

جلسه نشست نقد و بررسی آثار تور عکاسی طلوع در کویر

 

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که بعدازظهر پنجشنبه ۲۴ آبان ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۱۴ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : ندا رهگذر، سیدمحمد موسی زاده، اعظم حشمتی، میثم قبادی که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: مهدی یوسفی، طاهره منصوری، منصوره(عارفه) حجارمنش و شاداب تحویلداری مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس در موقعیت، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: تهمینه رحمانی، زهرا دلاوری، حمیده نظری و صبرا رئیسی تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۱۴ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در سحرگاه پنجشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۷ با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه کویر و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از کار گروهی و تلاش جمعی موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیتش، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری همردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

نشست نقد و بررسی تور عکاسی طلوع در کویر

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر رای همراهان ارتباط زنده/لایو همراهان نشست ، مهمانانی چون: مریم خداوردی، زهرا(مهتاب) خرازی و محمدرضا خرازی عکس ها و نگاه های: عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، تهمینه رحمانی، زهرا دلاوری، مهدی یوسفی، ندا رهگذر، سیدمحمد موسی زاده، اعظم حشمتی، میثم قبادی، طاهره منصوری، منصوره(عارفه) حجارمنش و شاداب تحویلداری، حمیده نظری و صبرا رئیسی، شاداب تحویلداری، اعظم حشمتی، سیّدمحمد موسی زاده، ، سبحان سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
اطلاعیه شماره۱ دبیرخانه دومین جشنواره عکس نگاران
پسین
اطلاعیه شماره ۲ دبیرخانه دومین جشنواره ملی عکس نگاران

به تازگي منتشر شده

۷ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حميده-نظرى
    ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۴۶

    کویر پدیده ایى است پر از رمز و راز اشکار و نهفته که باید با چشمانى باز و پرسشگر و نگاهى عکاسانه به آن نگریست .این اولین حضور من در کویر از طریق پایگاه عکس چیلیک بود که تجربه هاى ریادى اندوختم اما شخصاً نتوانستم همه انچه را که مایل به کشف ان بودم با دوربین ثبت کنم .امیدوارم بازهم فرصت حضور در کویر از طریق همراهى با پایگاه عکس چیلیک را داشته باشم و بتوانم کارهاى قابل قبولى ارائه نمایم.

    پاسخ
  • عارفه حجارمنش
    ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۵۹

    در این نشست که تعداد زیادی عکس دیدیم از تجربیات کم و زیاد دوستان متوجه شدم کویر به واقع #انتهای_زمین است و حتی اگر در یک نقطه بایستید و عکاسی کنید چندین قاب متفاوت میبینید و هیچ عکسی تکراری نه از یک نفر و نه از چند نفری که کنار هم عکاسی کردند نمیبینیم ، هر فردی عظمت این خلقت بی نظیر رو به شکل خاص خود میبیند و هرچند بار که این سفر تکرار شود دید پخته تر شده و به عظمت کویر نزدیک تر میشویم
    به نظرم این سفر به دلیل نزدیکی با سفر قبلی و شرایط عالی برگزاری برای همه همسفران مفید تر بود و همه به نتیجه مطلوب رسیدیم
    ممنونم از جناب استاد سروری که حمایت و برنامه ریزی دقیق همیشگی بهترین سفرها رو برای ما رقم میزنند و این سفر به طور خیلی ویژه و خاص دقیق تر و پربار تر از همیشه برگزار شد
    و به دوستان عزیزم تبریک میگم که زیبا ترین نگاه ها رو داشتند

    پاسخ
  • ميثم قبادي
    ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۵:۴۶

    خیلی خوشحالم به لطف اقای #مهدی_سروری عزیز و مهربان ، برای من که اولین سفر عکاسی رو تجربه میکردم ، شرایطی فراهم شد این اتفاق به بهترین شکل ممکن انجام بشه
    همدلی ، برنامه ریزی دقیق ، وجود جو دوستانه و صمیمی بین همسفران ، مخصوصا برای من که تازه به گروه ملحق شده بودم ، ارائه اطلاعات لازم در مورد شرایط جوی منطقه و راهنمایی و اموزش های لازم در مورد عکاسی در شرایط کویر ، از نکات مثبت تور عکاسی بود که همه ابن موارد انجام نمیگرفت مگر به لطف مدیریت و تخصص اقای سروری عزیز

    نشست بررسی تصاویر ثبت شده که #پایگاه_عکس_چیلیک برگزار شد ، برنامه ریزی و اجرای این نشست در جوی صمیمی و دوستانه با دقت و ظرافت تمام انجام شد
    و خیلی خوشحالم که عکس منتخب من در بین همسفرهای عزیزم جزء نگاه های برتر قرار گرفت و از این بابت از همه دوستانم تشکر میکنم.
    امیدوارم این امکان فراهم بشه در برنامه های بعدی باز در خدمت دوستان باشم

    پاسخ
  • اعظم حشمتى
    ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۱۰

    کویر را هر بار مى روم، به سان اولین بار مجذوبش مى شوم و نیروى عمیق درونى مرا به کشف هزار توى این عجیب زیبا مى کشاند،
    این کنکاش و کشف چنان برایم چشم نواز و جذاب است که ، هیچگاه سفر به کویر و عکاسى از آن برایم تکرارى نمى شود.
    هر سفر کشف و نگاهى تازه از این بى انتهاى سحر انگیزِ زیباست.
    مى توان هزاران بار به کویر سفر کرد و هزاران بار کویر را جور دیگرى دید و عکاسى کرد، به شرط آنکه کویر را با همه نور و سایه و روشن و بافت و ریتم و … درک کنى.
    آنچه به این درک کمک بسیار شایانى مى کند ، جلسات نقدى است که بعد از هر سفر برگزار مى شود و نگاه هاى همسفران دیده مى شود نقد مى شود و گفتگو مى کنیم نقاط ضعف و قوت ها را مى بینیم و مى شنویم و ذهن آگاه تر و نگاه مسلح تر به کشف هاى ناب تر مى شود.
    و این یک ویژگى منحصر به فرد پایگاه عکس چیلیک در حمایت و همراهى عکاسان و علاقمندان به عکاسى همراه با تور عکاسى چیلیک است که امکانى ویژه با آموزه هاى بسیار را رایگان در اختیار همسفران و علاقمندان قرار مى دهد.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ۲۲:۰۳

    جلسات نقد عکسی که بعد از سفرها و بر روی عکسهای منتخب همسفران صورت می گیرد، بسیار جلسات خوبی هستند که باعث می شوند با تگاهی نقادانه و با دقت به عکسها نگاه کنیم. در واقع کارگاهیست هم برای یادگیری و هم تمرینی از تقد کردن عکسها در فضایی دوستانه که با هم ساعات خوشی عکس میبینیم و تحلیل میکنیم.
    عکسهای اینبار از کویر واقعا زیبا بودند، تلاش دوستان همسفرم را می ستایم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
    از پایگاه عکس چیلیک که چنین فضاها و فزصتهایی را برنامه ریزی می کند کمال تشکر را دارم.

    پاسخ
  • جلال میرزایی
    ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۰۰:۵۲

    تبرک میگم به همسفرانی که عکس های کویر به عنوان نگاه برتر انتخاب شد.
    سپاس فراوان از آقای سروری که برنامه ریزی دقیق از اول سفر تا به نشست بی نظیر برگزار شد.

    پاسخ
  • طاهره منصوری
    ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۱۰

    مدیریت و هماهنگی مناسب, برنامه ریزی دقیق, گروه همراه و همدل و مدیر پرتلاش و کوشا یه روز خوب و پر از تلاش های عکاسانه رو رقم زد.. به شخصه از تک تک لحظات حضور در کویر و همراهی #تور_عکاسی_چیلیک نهایت لذت رو بردم و امیدوارم این تجربه خوب باز هم تکرار بشه. از حمایت های بی دریغ و بزرگوارانه آقای سروری و همراهی دوستان عزیز نهایت تشکر رو دارم … جلسه نقد عکس ها هم جلسه خوب و پر بازدهی برای من بود و از دیدن عکس های خوب دوستان لذت بردم. برقرار باشین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست