1. خانه
  2. اخبار
  3. بهروز مهری: عکاسان حج زندگی مردم عربستان را ثبت کنند

بهروز مهری: عکاسان حج زندگی مردم عربستان را ثبت کنند

بهروز مهری گفت: عکاسان اعزامی به حج تنها به عکاسی از مناسک بسنده نکنند و به ثبت عکس‌هایی از زندگی اجتماعی مردم عربستان بپردازند چرا که عکس از مردم عربستان بسیار کم است.

بهروز مهری عکاس خبرگزاری فرانسه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره عکاسی حج اظهار داشت: خبرگزار‌ی‌ها و آژانس‌های خبری هر ساله تعدادی عکاس و خبرنگار را به مراسم حج اعزام می‌کنند که دولت عربستان برای هر گروه فردی به نام مراقب که به آن «Minder» گفته می‌شود، از ابتدای ورود به فرودگاه برای همراهی در اختیار آنها قرار می‌دهد. این فرد تمامی هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و اگر در جایی نیاز به مجوز باشد از وزارت فرهنگ سعودی تهیه می‌کند.
وی ادامه داد: ولی خیلی وقت‌ها نیازی به مجوز نیست و این بستگی به نوع گزارش دارد.
مهری در رابطه با عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی از مردم افزود: من در مکه و مدینه زیاد عکاسی اجتماعی انجام ندادم اما در جده خیلی راحت عکاسی کردم. اصولا کارهایی که در عربستان انجام دادم نسبت به آنچه که از قبل فکر می‌کردم راحت‌تر بود. اگر هم مشکلی پیش می‌امد تنها از طرف مردم بود و این البته به خود عکاس و رفتارهای روانشناسانه، جامعه‌شناسانه و توانایی او در ایجاد ارتباط با مردم مربوط است.
وی ادامه داد: در همه کشورهای اسلامی به ویژه عربستان حساسیت بر روی عکاسی از خانم‌ها است و اگر در عکاسی از مردم مشکلی پیش بیاید مراقب حق را به آنها می‌دهد.
مهری که در سال ۱۳۸۴ برای پوشش خبری مراسم حج از طرف خبرگزاری فرانسه به این مراسم اعزام شده بود در ادامه افزود: عکاسی از داخل مسجد الحرام ممنوع و حرام است و اگر هم مردم دوربین را ببینند آنها می‌گویند حرام است و واکنش مردم نسبت به دوربین منفی است و حتی در اطراف مسجدالحرام هم هنگام نماز ما واکنش‌های شدیدی از مردم دیدیم. یک بار کسی به یکی از دوستان مسلمان من لفظ کافر را خطاب کرد. بعضی از مسلمان‌های سعودی، یمن و دیگر کشورها نسبت به عکس نگاه افراطی و تندی دارند چرا که برخی علمای مذهبی آن را حرام می‌دانند.
مهری که عکس‌هایی مستند اجتماعی شامل عکاسی از افراد ثروتمند جامعه و منطقه افغان‌نشین تولید کننده سجاده‌های عربستان را در کارنامه خود دارد درباره جای گیری عکاسی حج در ژانر عکاسی دینی اظهار داشت: من ژانری با نام عکاسی دینی نمی‌شناسم و این نوع عکاسی کاملا مستند است. من شخصا الزامی در تقسیم‌بندی ریز عکاسی‌ها نمی‌بینم و عکاسی حج را هم در گروه «مستند» قرار می‌دهم مگر اینکه اتفاق خبری در آن بیافتد.
وی با اشاره به هدف آژانس‌های خبری برای اعزام عکاسان به حج ادامه داد: اصولا ما که از آژانس‌های خبری به حج فرستاده می‌شویم برای آن است که اگر اتفاقی افتاد ما آن را پوشش دهیم. کما اینکه در سالی که من در حج حضور داشتم دو اتفاق مهم و بزرگ افتاد. یکی خراب شدن ساختمانی و کشته شدن ۶۰ نفر و دیگری هجوم و ازدحام جمعیت و در نتیجه کشته شدن ۳۰۰ نفر بود. اما خوب ممکن است یک سالی هم اتفاق خاصی نیافتد و عکاس تنها عکس‌های مستند ثبت کند.
وی در انتها با تاکید بر غنیمت شمردن فرصت ایجاد شده برای یک عکاس حاضر در حج خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که عکاس‌ها که به حج می‌روند باید فرصت را غنیمت بشمارند و از شرایط آماده شده استفاده کنند و بتوانند عکس‌های مستند اجتماعی خوبی را ثبت کنند. من به عکاسان پیشنهاد می‌کنم که از فرصت‌ها استفاده کنند و با مطالعه قبلی مکان‌ها را بشناسند و تنها به عکاسی از مراسم و آیین بسنده نکنند و به ثبت عکس‌هایی از زندگی اجتماعی مردم عربستان بپردازند چرا که عکس از مردم عربستان بسیار کم است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست