1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. به یاد او که تا توان داشت، دوربین عکاسی را زمین نگذاشت

به یاد او که تا توان داشت، دوربین عکاسی را زمین نگذاشت

خبر را حسن قائدی برای دفتر پایگاه عکس چیلیک پیامک کرد: ابوطالب امام درگذشت.
ظهر روز هجدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۸ بود که پس از یک دوره نسبتا طولانی جسم رنجور کوروش سید ابوطالب امام تاب حضور در این دنیای فانی نیاورد و در کنار همسر صبور و همراه‌شان بانو فرزانه افتخاری در بیمارستان به سوی آسمان رفت تا آرام گیرد.

یادگارهای خرمشهر - کورش سیدابوطالب امام | نگارخانه چیلیک | ChiilickGallery.com
کوروش سیّد ابوطالب امام برای عکاسان سال های جنگ ایران و عراق و سال های پس از جنگ و منتسب به بازسازی نامی غریبه نیست.
مردی تنومند با بیش از یکصد و بیست و پنج کیلو وزن، که در طی سالها کار و تلاش با صفاتی چون: جدّی و خوش رو، مصمم و بذله گو، پذیرا و مهربان، معتقد و ساعی خود را معرفی می کرد. او که به نام شهید بهروز مرادی وفادار بود و هر ساله سعی می کرد به هر شکل و طریقی حتی به بهانه تهیه و خیرات رنگینک که به حلوای جنوبی مشهور است، یاد بهروز را گرامی بدارد.
دو عنوان کتاب عکس رویشی در سپیده حاوی بخشی از سعی تصویری و مستند بازسازی مناطق آسیب دیده و ویران شده از تهاجم دشمن بعثی و دفاع هم وطنان در طی سالهای جنگ ایران و عراق است و مجموعه چهره عکاسان سالهای جنگ همچون: محسن شاندیز، محمدحسین حیدری، مجید دوخته چی زاده، بهمن جلالی، کاظم اخوان، داریوش گودرزی کیا، علی فریدونی، امیرعلی جوادیان، عربعلی هاشمی، لاله شرکت، سعید صادقی و … با اثر شاخص و عکس بیشتر شناخته شده شان مجموعه ای بود که از این عکاس فقید به یادگار ماند.


ابوطالب امام که در جمع دوستان عکاس همواره با مزاح و لبخند خود را «امام عکاسان» می خواند سالها بیماری را تحمل کرد و اگر چه رفته رفته قوای بدنی اش رو به تحلیل رفت، ولی هیچگاه دوربین عکاسی را زمین نگذاشت. کوروش امام در طی سالهای بیماری چنان به کاهش وزن دچار شده بود که بیش از نیمی از وزن خود را از دست داده بود و در آخرین ماه های زندگی با وجود عدم توانایی به دست گیری دوربین عکاسی، موضوع و صحنه را با کلام مدیریت می کرد و با تعریف کادر برای همراهان و همسرشان همچنان به عکاسی و ثبت عکس مشغول بود.
هنر ابوطالب امام در ایجاد خلاقیتی مبتنی بر مضامین عینی است که باورهای عمیق میهن دوستی در بسیاری از آن تصاویر با لحاظ کردن و ساخت پرچم سه رنگ کشور ایران بسیار واضح و مبرهن خودنمایی می کند.
اکنون که در دوازدهمین سالروز درگذشت عکاس هنرمند « کوروش سید ابوطالب امام » عکاس مقایسه ای دو عکس در یک قاب عکس هستیم بار دیگر نام و یاد این عکاس فقید را گرامی می داریم و از صبر و متانت و پارسایی همسر بزرگوار ایشان بانو فرزانه افتخاری نیز تقدیر می کنیم.
کوروش سیدابوطالب امام متولد ۹ اردی بهشت ماه سال ۱۳۳۳ بود و سرانجام در سن ۵۵سالگی به تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۸۸ جان به جان آفرین سپرد و امروز عکس های ثبت شده ایشان ارزشمندترین نمونه های عکاسی در شاخه عکاسی مستند و عکاسی استیجد/صحنه سازی شده به شمار می رود.

سنگ مزار این هنرمند عکاس بنا بر توصیه و وصیت وی به دوربین عکاسی منقّش و یک قطعه آئینه در لنز این دوربین به شکلی نمادین با هدف خودنگری هر بیننده ی حاضری جای گرفته است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «سرزمین من» در مشهد
پسین
کتاب عکس «دوریانی که بر سرم افتاد» منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست