1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. بیانیه‌ی داوران چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح

بیانیه‌ی داوران چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح

با برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح بعدازظهر امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل پژوهشکده حوادث و سوانح، عکاسان برگزیده معرفی و از ایشان تقدیر به عمل آمد.

به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در بخشی از مراسم اختتامیه کتاب عکس چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح رونمایی شد و در ادامه چهارمین دوره مسابقه عکس حوادث و سوانح دکتر محمد خدادادی مترجم زاده متن بیانیه هیات داوران را برای مدیران و میهمانان و عکاسان حاضر در این مرکز خواند.

 متن بیانیه هیات داوران چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح به این شرح است:

بیانیه‌ی داوران چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح
به راستی چهره ناخوشایند طبیعت و زیست‌بوم (ناشی از خشک‌سالی و بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی و آلودگی هوا و طوفان خاک) را چگونه می‌توان در قاب عکاسی زیبا نمایاند؟!

چگونه می‌توان تُرش‌رویی طبیعت و بلاهایی که توسط (شاید) انسان بر سر آن رفته و فضای زندگی برای همان انسان و البته طبیعت و حیوان تنگ و نفس‌گیر ساخته را مفید و معتبر بازنمایی کرد؟ به راستی چگونه.

تقابل ناگریز حس زیباشناسی تصویر در یک سو، و ترس از حادثه‌ای در حال وقوع در سوی دیگر، در قاب عکس چگونه توجیه می‌شوند؟ چهره‌های ناخوشایند و دلهره‌آور طبیعت و زیست‌بوم را چگونه می‌توانیم زیبا بپنداریم؟ آیا این همان خوفناکی امر والا نیست، نمایشِ عظمت ویرانی، سختی و نیستی و البته نظاره‌ی آن. آیا این کار فایده‌ای دارد؟

اعضای هیأت داورانِ مسابقه، بر سودمندی این کنُش هنرمندانه باور دارند. آنان معتقدند اگر همگان (از جمله مدیران و دست‌اندرکاران)، عکس‌های مرتبط و اثرگذار با چنین مضامینی را ببینند و در آن‌ها مداقه کنند، این جریان عکاسانه مفید عمل کرده است. همان‌طور‌که عکاسانِ علاقه‌مند در تولید و ارسال عکس‌های خود‌ به مسابقه درنگ نکردند.

هیأت داوران  با توجه به اهمیت موضوع مسابقه‌، حمایت‌های بی‌دریغ برگزارکنندگان این جریان ملیِ عکاسی، به‌ویژه پژوهشکده سوانح طبیعی را ارج می‌نهند و از پشتکار عکاسان متعهدِ شرکت کننده در این حرکت مهم و اثرگذار اجتماعی قدردانی می‌کنند. انتشار این مجموعه‌ از آثار می‌تواند سندی مهم از وضعیت کنونی زیست‌بوم ما باشد که توسط عکاسانِ معاصرِ مسئولیت‌پذیر پدید آمده است. نتایج این مسابقه می‌بایست برگ مهمی به تاریخ تصویری و اقلیمی کشور بیافزاید، تا علاوه بر انسان معاصر، آیندگان نیز بدانند دغدغه‌ی خشکسالی و آلودگی و ناملایمات دیگر اقلیمی تا چه حد ملموس و نفس‌گیر بوده است.

بیانیه‌ی داوران چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح

داوران این دوره، به رَغم تضارب آرا، ارزش و اعتبار آثار راه‌یافته به مسابقه را در نگاه پویا و دربرگیرندگی آن‌ها سنجیدند. و بنابر آن‌چه می‌توانست تلفیقی از واقع‌نمایی و استعاره و آگاهی‌دهندگی (هشدار) باشد، به آثار برگزیده رأی دادند. در برخی آثار، عینیت صریح و در برخی دیگر مفاهیم پنهان و استعاری مورد توجه قرار گرفت. البته جهد و پیگیری هدفمند عکاسان در استمرار عمل عکاسی به‌ویژه در بخش عکس‌های مقایسه‌ای نیز از نظر دور نماند. در نتیجه نه تنها ارزش‌های صوری تصاویر و استفاده از ترفندهای متعارف عکاسانه در آثار مورد توجه و قضاوت قرار گرفت که در بیشتر موارد، مضامین طرح شده در لایه‌های پنهان معنایی، ملاک اصلی گزینش بود. انتخاب آثار شاخص برای داوران کار ساده‌ای نبود، هم‌زمان متغیرهای قدرتمند و متفاوتی از جلوه‌های ارزش‌ موضوعی و ارزش‌ عکاسانه چالش‌های جدیدی می‌آفریدند. رقابت در دو بخش تک‌عکس و عکس مقایسه‌ای ( که شاید در نوع خود به‌عنوان یک شاخه‌ی اصلی از مسابقه‌ای ملی، جدید می‌نماید و می‌تواند عکاسان علاقه‌مند را به عکاسی دوباره و چندباره ترغیب کند) برگزار شد. آثار راه‌یافته و برگزیده مسیر سختی را پیمودند تا بتوانند ضمن رعایت قواعد مسابقه، ارزش‌های بیانی و تصویری خود را بر دیوار نمایشگاه اثبات کنند.

هیأت داوران امیدوار است این مسابقه با مختصات خاص خود یعنی چالش نفس‌گیر میان زیبایی عکاسانه و کاستی‌های زیست محیطی ( خشک‌سالی و آلودگی و …) به نتیجه‌ی مطلوب دست‌یابد. باشد که این جریان عکاسانه در مسیر آگاهی‌رسانی اجتماعی راجع‌به معضلات اقلیمی موفق عمل کند.

اسامی داوران

محمد خدادادی مترجم‌زاده

۲۷/خرداد/۱۴۰۳

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح برگزیدگان خود را معرفی کرد
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده « صدای رسا » در سودان به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست