1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. جلد دوم کتاب « قربانیان جنگ » در راه است

جلد دوم کتاب « قربانیان جنگ » در راه است

هشت سال در یک آب و خاک اتفاقی رخ داد و برای بسیاری این اتفاق به نتیجه رسید و تمام شد ولی عکاس که باشی نخستین تجربه عکاسی ات به تو می گوید که بایستی چگونه دیدن را پابه پای متفاوت دیدن پیش ببری .
مهدی منعم از جمله عکاسانی است که پایان گرفتن جنگ را تا زمانی که آسیب دیدگان از جنگ هستند و با خسارات ناشی از جنگ هر روز و هر شب و هر لحظه از عمرشان را می گذرانند باور ندارد و همین باور است که از وی با تمام لطافت های شخصیتی و حساسیت های رفتاری ، یک عکاس ساخته است .
عکاسی که مستقل بودن و مستقل ماندن را در مسیر به نتیجه رساندن یک هدف باور کرده است .
متن زیر به قلم محمد نوروزی است که بیشتر شبیه به دل نوشته و برون ریز دغدغه هایی شهروندی و عکاسانه است که گاه واژه ها بهتر می توانند روایتشان کند .
جلد دوم قربانیان جنگ مهدی منعم دغدغه هایی که محمد نوروزی به عنوان عکاس دی روز سالهای دفاع مقدس و عکاس امروز همپای جوانان در متنی کوتاه به آن اشاره کرده است .
محمد نوروزی که خود را در اغلب جمع ها به عنوان جوانترین عکاس بازنشسته عرصه مطبوعات معرفی می کند پیرامون چاپ جلد دوم کتاب « قربانیان جنگ » چنین قلم زده است :

بی شک « مهدی منعم » یکی از صبورترین و پرکارترین عکاسان ضد جنگ است.
عکاسی که همیشه در کارهایش به دنبال « منشا خیر بودن » است.
سالیان سالی ست که از جنگ ایران و عراق می گذرد ولی او همچنان شانه هایش احساس سنگینی می کند.
با اینکه روزهای زیادی ست که دیگر آتش توپخانه ای کار نمی کند و موشکی بر سر مردمانی مظلوم فرود نمی آید ولی هم چنان اثرات نکبت بار جنگ پابرجاست و زنان و مردان و کودکانی هستند که بر اثر تنفس گازهای مهلک شیمیایی و یا بخاطر وجود مین های کار گذاشته شده قربانی می شوند.
مهدی منعم سالهای سال است که یک تنه وبدون دریافت وجهی و یا بستن قراردادی، دوربینش را برمی دارد و باک بنزینش را پر می کند و در اکثر سفرها هم، یار و همراه و شریک زندگیش با او همسفر می شود و به میان مردم رنج کشیده « سردشت » می رود و درد آنان را برای ثبت در تاریخ به تصویر می کشد.
عکس های او درد و  داغ دارد.
او با عکس هایش فقط و فقط یک حرف برای گفتن دارد و آن این است که به همه ی ماهابفهماند که در برابر مصدومان و قربانیان وباز ماندگان جنگ مسئولیم. هر کداممان به سهم خود.
اینک او پس از سالها خون دل خوردن و رفت وآمد های پیاپی عضوی از اهالی سردشت شده است. بسیاری از کودکان سردشتی که از طفولیت آنان عکاسی کرده امروزه به خانه بخت می روند و حضور منعم الزامی می شود. چرا که خیلی از آنان با صداقت تمام به او لقب بابا می دهند.
به هر رنج و زحمتی بود امشب و فردا آخرین مراحل چاپ کتاب دوم « قربانیان جنگ » به پایان می رسدو تازه روز از نو روزی از نو.
مهدی منعم می ماند و کلی چک که باید سر موعدش پاس شود.
برای او و فکر ونیت و هدف خیر او به شخصه دعا می کنم و امیدوارم که متولیان و صاحبان بودجه های کلان فرهنگی و هنری فقط کمی بخود بیایند. ایشالا
محمد نوروزی – آذر نود وچهار

پیشین
نمایش فیلم مستند « چشم جنگ » در سینماهای فلسطین و سپیده
پسین
نمایشگاه عکس « مراغه قاجار » در موزه ایلخانی مراغه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست