1. خانه
  2. اخبار
  3. حسین سربخشیان :‌مطبوعات از ظرفیت‌های عکاسی خبری ایران استفاده نمی‌کنند

حسین سربخشیان :‌مطبوعات از ظرفیت‌های عکاسی خبری ایران استفاده نمی‌کنند

حسن سربخشیان دبیر نخستین دوره از جایزه عکس خبری سوره با توصیف شرایط عکاسی خبری در حال حاضر گفت:« عکاسان خبری ایران این امکان و توان را دارند که هم سطح با جریان هم صنف خود دردنیا حضور داشته باشند ولی مطبوعات ایران از این توانایی‌ها استقبال نمی‌کنند.»


نشست خبری عکس سوره

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر:« در انتخاب آثار نخستین دوره از جایزه عکس خبری سوره تلاش نکردیم تا مواجهه عکاس با واقعیت را حذف کنیم. بلکه تلاش کردیم تا نگاهمان را اصلاح کنیم و ظرفیتمان را بالا ببریم.»
به گزارش میراث خبر رسول اولیازاده رئیس خانه عکاسان ایران که در نشست خبری نخستین دوره از جایزه عکس خبری سوره سخن می‌گفت؛ با بیان این مطلب افزود:« ما در  آژانس عکس سوره معتقدیم که عکاس به خصوص عکاس خبری باید وقایع را  ثبت ‌کند. این که عکسی حذف می‌شود، ناشی از برخورد غیر منطقی با عکس است. شما در این جشنواره شاهد آن هستید که تا حد توان تلاش کردیم که چنین اتفاقی روی ندهد.»
حسن سربخشیان دبیر نخستین دوره از جایزه عکس سوره نیز در ادامه توضیحات اولیازاده گفت:« ما در مطبوعاتی کار می‌کنیم که خط قرمزهای خود را دارند و بسیاری از عکس‌ها را سانسور می‌کنند. در بسیاری از جشنواره‌ها برخی از عکس‌ها انتخاب می‌شوند که در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها انتشار پیدا نمی‌کنند. این موضوع ناشی از این است که ظرفیت سازی لازم صورت نگرفته است. من فکر می‌کنم ما باید باید عکاسی خبری را به جامعه بشناسانیم و با سعه صدر بیشتری با عکاسی خبری برخورد کنیم. »
وی با اشاره به بالا رفتن تنوع رسانه‌های دیداری و شنیداری در جامعه گفت:« در این روزگار هیچ جریانی از چشم دوربین‌ها پنهان نمی‌ماند. گاهی اوقات من عکاس حرفه‌ای نیز از ثبت تصویری که یک دوربین موبایل یا دوربین دیجیتالی ثبت کرده جا می‌مانم. این نشان از بالا رفتن توان عکاسی است و باید ظرفیت جامعه را بالا برد. »
سربخشیان  در بخشی از این نشست با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری نخستین دوره از جایزه عکس خبری سوره گفت:« نخستین مسابقه عکس خبری سوره در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس برگزار می‌شود که بخش تک عکس سه برگزیده و بخش مجموعه عکس هم یک برگزیده خواهد داشت. »
در این دوره از جایزه  جهانگیر رزمی، حسین قندی، کاوه کاظمی، بن کرتیس ادیتور عکس آژانس آسوشیتدپرس و کارن فیروز دبیر عکس رویترز  داوری آثار را بر عهده داشتند. سربخشیان با اشاره به خصوصیات هر کدام این عکاسان گفت:« با توجه به کیفیت آثار، با سخت‌گیری بسیار انتخاب عکس‌ها صورت گرفت تا بهترین عکس‌ها به مرحله نمایشگاهی راه پیدا کنند.»
وی درباره حضور بن کرتیس ادیتور عکس بخش خاورمیانه آژانس آسوشیتدپرس گفت:« کرتیس  در مدت حضورش در ایران و داوری آثار این مسابقه اذعان داشت عکاسی ایران از رشد بسیار بالایی برخوردار است. »
عکاس خبرگزاری آسوشتیدپرس در ایران با ابراز امیدواری از تداوم این جایزه در سال‌های بعد  درباره بخش‌های تخصصی‌تر این مسابقه توضیح داد:« اگر بنیه مالی این مسابقه اجازه بدهد در سال‌های آینده بخش‌های تخصصی‌تری را به آن اضافه خواهیم کرد. ولی در حال حاضر با توجه به این که در زمینه عکاسی خبری پتانسیل محدودی داریم، افزودن بخش‌های تخصصی به این مسابقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.ضمن این که باید ابتدا بتوانیم این مسابقه را تثبیت کنیم و از نظر مادی و اعتباری آن را حفظ کنیم. »
سربخشیان  یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی خبری را عدم رعایت حقوق مادی و معنوی عکاسان و همسان نبودن خواسته‌های مطبوعات با انتظارات عکاسان دانست:«عکاسان خبری ایران این امکان و توان را دارند که هم سطح با جریان هم صنف خود دردنیا حضور داشته باشند ولی مطبوعات ایران از این توانایی‌ها استقبال نمی‌کنند. »
وی  با بیان این که عکاسی ایران با عکاسی خبری در جهان شناخته شده است، افزود:«با توجه به ثمره تلاش عکاسان خبری در دوران جنگ و اهمیت کارشان در زمینه‌های مختلف، هنوز به این بخش از عکاسی ایران ادای دین نشده است و این در حالی است که عکاسی ایران با عکاسی خبری درجهان شناخته شده است. »
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری مسابقه عکس خبری سوره بهانه‌ای باشد تا عکاسان خبری به درستی معرفی شوند.
دبیر نخستین مسابقه عکس خبری سوره درباره ضرورت حضور حامیان مالی در جشنواره‌ها و مسابقات گفت:« مسابقه عکاسی معتبری مثل «ورلد پرس فوتو» بیش از ۱۰ حامی مالی قوی در اختیار دارد و بدون این حامیان مالی، برگزاری چنین مسابقات و جشنواره‌های جهانی امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای استمرار مسابقه عکس خبری سوره نیز باید به دنبال حامیان مالی باشیم و ذهنیت افراد صاحب امکانات و متمکن را نسبت به اهمیت این نوع عکاسی روشن کنیم تا آنها برای سرمایه‌گذاری در این مسابقات ترغیب شوند. »
رسول اولیازاده مدیر خانه عکاسان  نیز در ابتدای این نشست؛  گزارشی از فعالیت‌های خانه عکاسان  را ارائه داد.
مراسم افتتاحیه نخستین مسابقه عکس خبری سوره ساعت ۱۶ روز ۱۹ آذرماه امسال با افتتاح نمایشگاه این مسابقه و معرفی برگزیدگان در حوزه هنری برگزار می‌شود.
 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست