1. خانه
  2. اخبار
  3. داوران از جشنواره ایران شناسی می گویند(۱)

داوران از جشنواره ایران شناسی می گویند(۱)

محمدمهدی رحیمیان یکی از داور دومین جشنواره عکس ایران شناسی است که با در کنار دیگر عکاسانی چون: افشین بختیار، سیف الله صمدیان، فرهاد سلیمانی و مسعود خدادادی مترجم زاده تعداد ۵۸۲۹ قطعه فایل عکس رسیده از ۴۲۱ شرکت کننده از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره را مورد ارزیابی، قضاوت و داوری قرار دادند.
متن زیر گفت وگویی است که پس از انجام داوری در روز جمعه ۱۹ آبان ماه جاری با ایشان صورت گرفته است. البته با توجه به اعلام اسامی ده عکاس برگزیده در مراسم اختتامیه فردا – ساعت ۱۵ چهارشنبه ۲۴ آبان ماه – به جا است با نگاه یکی از داوران این جشنواره در خصوص رویکرد بنیاد ایران شناس بیشتر آشنا شویم.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

۱- آقای رحیمیان! کیفیت عکس های رسیده به دومین جشنواره عکس ایران شناسی را چگونه ارزیابی می کنید؟
آثاری که از سوی داوران مورد بررسی قرار گرفت از کیفیتی مناسب برخوردار بودند.

۲- استقبال عکاسان ایرانی از این جشنواره را با توجه به موضوع اعلام شده چگونه تحلیل می کنید؟
با توجه به تعلق خاطر عکاسان ایرانی به این موضوع و میراث فرهنگی، از تعداد و کیفیت آثار ارسالی به این نتیجه می رسیم که استقبال خوب بوده است اما در توضیح باید عرض کنم هنگام مواجهه با این پرسش باید بررسی کنیم و جویا شویم که برآورد اولیه برگزارکننده از استقبال به چه نحوی بوده و بر مبنای کدام دلایل این موضوع را پیشنهاد داده است و چند درصد از اهداف برنامه و برآورد اولیه تحقق یافته است و چگونه می توانستیم کیفیت آثار تولید شده را افزایش دهیم و بیش از پیش عکاسان صاحب سبک را به مشارکت در این پروژه ملی تشویق کنیم.

۳- در بررسی یک عکس چه نکاتی نگاه و ذهن شما را برای ایراد رای و نظرتان، بیشتر به خودش درگیر می کرد؟
مانند دیگر مراتب عکاسی، دیدن فرآیندی پیچیده و قابل تامل است. بیننده یا داور با تمامی وجودش با عکس مواجه می شود و می‌بایست در عرض چند ثانیه به رد یا قبول عکس رای دهد، بنا بر این حضور و مشارکت در جلسات قضاوت از داوران بخش عکس، انرژی و تمرکز بالایی طلب می کند و روز یا روزهای داوری، اوقات و لحظاتی سخت و پر‌مسئولیت هستند. در هرحال داوران بر مبنای موضوع مسابقه و آنچه در فراخوان آمده است ضمیرآگاه و ناخودآگاه خود را مهیای این کارزار می کنند تا آنچه را که با توجه به اندوخته ها و تفکرات پیشین خود می پسندند مرحله به مرحله در تعامل با سایر اعضای گروه به انتخاب هایی برای نمایشگاه یا مرحله نهایی آماده نمایند. تا پیش از نهایی شدن عکس های راه یافته به نمایشگاه چالشی اساسی در میان نیست زیرا شما می بایست به عنوان مثال از بین هزاران عکس و با حذف هزاران عکس به صد عکس نهایی دست یابید، پرسش شما از این مرحله به بعد با جدیت، موضوعیت می یابد زیرا تا این مرحله عکس هایی پیش آمده اند که با گیرایی بصری خویش رای آورده اند و از این مرحله تا پایان جلسه داوری قوه سنجش و داوری به نحوی آشکار و در طی مباحثات به ‌کار خواهد آمد و هر یک از داوران بیشتر درگیر دفاع از نظرات خود بر مبنای توانایی عکاس در پرداختن به موضوع و نگرش و رویکرد عکاس استوار خواهد بود و اینکه آیا عکس، عکسی خوب و موفق هست و یا …. معیار عکس خوب چیست؟ عکس موفق کدام است؟ داوران هریک با رویکردی خاص عکاسی می کنند(اگر عکاس باشند) و همچنین عکس می-بینند. آشنایی با ژانر عکاسی مورد بحث مانند معماری بسیار مهم است، آن هم معماری ایرانی که عمده آن با توجه به رویکرد برگزار کننده و فراخوان متعلق به پیش از دوران مدرن است. (هر چند در بخش تزئینات داخلی نشانه‌هایی از قرن نوزدهم قابل مشاهده است). در این نوع عکاسی بکارگرفتن مواردی مانند: انتخاب مکان و بنا، نمای داخلی یا خارجی، استفاده از لنز مناسب، انتخاب عمق میدان، زمان و ساعت عکاسی و نور، رنگ ها و فرم و کمپوزسیون و در نهایت نسبت و رویکرد درونی عکاس به موضوع و نحوه پرداختن به آن اهمیت دارد و نظر داوران را به خود جلب می کند.

۴- متن فراخوان را در بخش های معرفی موضوع، اهداف، ضوابط، شکل و میزان جوایز و … چقدر روشن و مناسب برای ارزیابی و داوری تشخیص دادید؟
معرفی موضوع: در بخش دوم، مکان های عمومی باید از مکان های خصوصی جدا می‌شد و مسابقه در چهار بخش برگزار می‌شد. رویکرد عکاس به خلوت و اندرونی با نگاه به بیرون و مکان عمومی متفاوت است و ارسال عکس و داوری را دشوار می کند و شاید برای کاهش بخش ها می‌توانستیم(به این شکل تفکیک و اعلام کنیم): الف) موضوع های جشنواره: ■ بخش اول: معماری مکان های مذهبی و آئینی ایران زمین؛ ■ بخش دوم: معماری مکان های عمومی و عناصر تزئینی معماری ایران زمین ؛ ■ بخش سوم: معماری مکان های خصوصی و عناصر تزئینی معماری ایران زمین ؛

۵- کدام یک از انتظارات و ذهنیات شما که در پیش از جلسه شکل گرفته بود! در حال حاضر که داوری را پشت سر گذاشتید محقق نشد؟
من با پیش‌داوری و ذهنیتی از ‌پیش شکل گرفته برای داوری مهیا نمی شوم، روزهایی چیزی به دست می آوری و روزهایی با دست خالی باز می گردی، در روز داوری دومین جشنواره عکس ایرانشناسی، ترکیب اعضای گروه و دبیرخانه به گونه ای بود که با صمیمیت و همسویی بسیار آموختم و شاید توانسته باشم به سهم خود ادای دینی به فرهنگ و هنر ایران زمین کرده باشم. انتظارات در حد مقدورات محقق شد.

۶- چه نکاتی را در شرایط فعلی لازم می دانید که از جایگاه داوره جشنواره به شرکت کنندگان یا راه یافتگان توضیح بدهید؟
راه نایافتگان باید بر این نکته واقف باشند که شرکت در یک مسابقه در کنار هزار شرکت کننده دیگر، مانند این مسابقه‌ای که پشت سر نهاده اند، به معنای شکست نیست. مسابقه عکاسی حد نصاب ندارد از بالا تا پایین عکس ها امتیاز می گیرند و تنها از میان عکس های خوب، عکس‌هایی به نمایشگاه راه می یابند که ظرفیت برپایی نمایشگاه توسط برگزار کننده را در برگرفته باشند و هر نمایشگاه و فضای ارایه عکس دارای محدودیت‌های خاص خود است. چه بسیار عکس های خوبی که به مسابقه و نمایشگاه راه نیافته اند. عکاسانی که عکس‌هایی برای ارایه دارند می توانند به شکل انفرادی و یا گروهی در طی سال و در سراسر ایران و جهان نسبت به برپایی نمایشگاه عکس اقدام کنند. یکی از اهداف برگزاری جشنواره و مسابقه تشویق، ترویج و اشاعه عکاسی و تلنگری است تا حساسیت های خفته و از یاد رفته ما و مسئولان فرهنگی کشور از نو بیدار شوند و هشیار شویم، ادامه راه به عهده ما است. مکان هایی که هنوز عکاسی نشده اند، عکس هایی که هنوز دیده نشده اند و کتاب ها و نمایشگاه هایی که هنوز شکل نگرفته اند همه و همه در انتظار رویکرد عکاسانه شما است.

۷- اگر سخن و تحلیل ناگفته ای باقی مانده بفرمایید؟
با سپاس، امیدوارم اهداف برنامه متناسب با تجربیات و دستاوردهای کنونی توسط گروه کارشناسی بررسی شود و جهت پیشبرد برنامه مورد استفاده قرار گیرند.
—————————————————————————————————————————————————————————-
جهت مشاهده متن سخنان دکتر حبیبی ریاست بنیاد ایران شناسی در مراسم گشایش نمایشگاه " ایـنجـا " کلیک کنید.
مشاهده متن خبر گشایش نمایشگاه دومین جشنواره ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده اسامی راه یافتگان به بخش نمایشگاه " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری جلسه ارزیابی و داوری " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با محمدمهدی رحیمیان یکی از اعضای گروه داوری " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فهرست اسامی شرکت کنندگان در دومین جشنواره عکس ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فراخوان دومین جشنواره عکس ایران شناسی " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست