1. خانه
  2. اخبار
  3. دایره‌المعارف خلبانان جنگ به نیمه رسید/ روایتی متفاوت از عملیات “۱۴۰”

دایره‌المعارف خلبانان جنگ به نیمه رسید/ روایتی متفاوت از عملیات “۱۴۰”

دایره‌المعارفی شامل بیوگرافی، خاطرات و عکسهای بیش از ۱۲۰ خلبان فعال در دوران جنگ توسط امیر سرتیپ احمد مهرنیا نوشته می‌شود.

احمد مهرنیا نویسنده و از خلبانان نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کتابی که در آن زندگینامه، خاطرات و عکس‌هایی از خلبانان ارتشی فعال در دوران جنگ آورده می‌شود در حال تدوین است و تاکنون اطلاعات ۶۰ نفر از خلبانان را نوشته‌ام.

وی ادامه داد: همچنین اطلاعات ۶۰ خلبان دیگر هم گردآوری شده است و به تدریج کار نگارش مطالب مربوط با آنها را انجام می‌دهم. از ابتدا در نظر داشتم در جلد نخست این مجموعه اطلاعات ۱۱۴ خلبان را بیاورم ولی از آنجا که حجم اطلاعات زیادتر از آن چیزی شده است که پیش‌بینی کرده بودم، ممکن است در این عدد تجدید نظر شود.

نویسنده کتاب "حمله هوایی به الولید" با اشاره به اینکه این کتاب قرار است در قطع وزیری منتشر شود بیان کرد: آنچه تاکنون حروفچینی کرده ام برای هر نفر به طور متوسط ۴ صفحه A4 شده است که شامل زندگینامه و دو خاطره از هر خلبان است و سپس تعدادی از عکس‌های آنها نیز بدان اضافه می‌شود که در قالب صفحه کتاب برای هر نفر ۷ تا ۸ صفحه خواهد شد.

امیر سرتیپ مهرنیا اضافه کرد: در نتیجه کتاب بین ۸۰۰ تا هزار صفحه خواهد شد که بهتر است در دو جلد منتشر شود و به زودی درباره اینکه در هر جلد خاطرات و زندگینامه چند خلبان آورده شود تصمیم‌گیری می‌شود.

وی نام موقت کتاب را "خلبانان دفاع مقدس" اعلام کرده و درباره کتاب دیگری که در دست تدوین دارد اینگونه گفت:  کتابی درباره ۲۴ ساعت نخست جنگ که با حمله عراق به ایران و پاسخ ما به آنها آغاز شد می نویسم. در این کتاب ماجرای ۱۴۸ فروند هواپیمای نیروی هوایی که در تاریخ اول مهر سال ۵۹ عملیت گسترده ای را علیه ارتش عراق انجام دادند، روایت می شود. 

این پژوهشگر با اشاره به اینکه تدوین این کتاب همچنان ادامه دارد توضیح داد: در صبح روز اول مهر عملیات مهمی توسط ۱۴۰ فروند هواپیمای ارتش در عمق خاک دشمن انجام گرفت که تمامی خلبان‌های آن عملیات موفق شدند هدف‌های تعیین شده را بزنند. بعدازظهر آن روز هم ۸ فروند هواپیمای دیگر به خاک دشمن نفوذ کردند که غالبا در کتاب‌ها از آنها یاد نمی‌شود ولی در این کتاب که نام آن "8+140" است درباره آنها نیز صحبت می‌شود.

مهرنیا در پایان عنوان کرد: البته درباره عملیات معروف به ۱۴۰ هم تاکنون اطلاعات جامع و دقیقی در کتاب‌ها نیامده و امیدوارم بتوانم در کتابی که در دست تدوین است  آنچه را تاکنون گفته نشده است  روایت کنم. البته در این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات روز اول جنگ تا پایان عملیات ۱۴۰ را هم از زبان خلبانان آورده ام.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست