1. خانه
  2. اخبار
  3. جلد دوم “دایره‌المعارف انقلاب اسلامی” منتشر می‌شود

جلد دوم “دایره‌المعارف انقلاب اسلامی” منتشر می‌شود

جلد دوم از مجموعه سه جلدی "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" به همت گروهی از پژوهشگران در شورای عالی دایره‎المعارف انقلاب اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد دوم از مجموعه "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" در حال حاضر آخرین مراحل فنی چاپ را پشت سر می گذارد و طبق برنامه ریزی انجام شده این کتاب در بیش از ۴۰۰ صفحه، شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و در قطع رحلی تا چند روز دیگر به بازار کتاب خواهد آمد.

در جلد نخست این دایره المعارف که تاکنون چندبار تجدید چاپ شده است، مدخلها از حرف الف تا ث را پوشش داده که از کلمه آبادان شروع می‌شود و به نام زنده یاد بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) می‌رسد. این جلد در تجدید چاپهایش مورد ویرایش قرار گرفته و با گرافیک جدید منتشر شده است.

جلد دوم این مجموعه از حرف ج تا ش را شامل می‌شود و در حال حاضر صفحه‌بندی آن روبه پایان است. در این جلد ۲۵۰ مقاله همراه با ۲۰۰ عکس به صورت رنگی و در قطع رحلی منتشر خواهد شد که برخی از این عکسها تاکنون دیده نشده اند.

این دایره المعارف که به همت واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی حوزه هنری گردآوری می شود حاصل تلاش گروه دایره‎المعارف انقلاب اسلامی است که در سال 1379 در قالب شورای عالی دایره‎المعارف انقلاب اسلامی و با هدف آشنایی جوانان و نوجوانان با مفاهیم، شخصیتها و حوادث انقلاب، تشکیل شد .این گروه در ادامه مسیر تلاش خود برای تدوین این دایره المعارف سه جلدی حدود ۸۷۰ مدخل را برای نگارش دایره‌المعارف انتخاب کرد.

مداخل انتخابی در دوره زمانی ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۰ قرار دارند و علاوه بر این تعدادی مدخل نیز در ارتباط با دفاع مقدس چون زمان آغاز جنگ، عملیات مهم، سرداران مطرح جنگ و دیگر حوزه‌هایی که تحت تاثیر انقلاب مردم ایران بوده انتخاب شده است که از آن جمله می توان به حماس اشاره کرد. همچنین مداخلی که به ایران مربوط است و در محدوده زمانی ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۰ قرار ندارد نیز مدنظر بوده است که از آن جمله می توان به شخصیتهایی چون حافظ، سعدی، امیرکبیر و وقایعی چون انقلاب مشروطه اشاره کرد.

هر جلد از این کتاب ۲۵۰ تا ۳۰۰ مدخل دارد و در حال حاضر گروه پژوهشی مشغول گردآوری مدخلهای جلد سوم آن هستند و پیش بینی می شود در کمتر از دو سال دیگر این جلد نیز آماده چاپ شود.

جلد نخست "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" در اولین جشنواره کتاب امام خمینی  (ره) و انقلاب اسلامی از سوی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (ره) به‎ عنوان کتاب برگزیده در بخش تاریخ انقلاب معرفی و تجلیل شده است.

 
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست