1. خانه
  2. اخبار
  3. دایره المعارف خلبانان دوران جنگ تدوین می‌شود

دایره المعارف خلبانان دوران جنگ تدوین می‌شود

احمد مهرنیا نگارش جلد نخست از مجموعه ای با نام موقت "آسمانیها" را که دایره‌المعارفی شامل بیوگرافی، خاطرات و عکسهای خلبانان فعال در دوران جنگ است به نیمه رساند.

احمد مهرنیا از خلبانان نیروی هوایی ارتش که در دوران جنگ هشت ساله در عملیات های مختلف حضور داشته و این روزها نیز در گردآوری و نگارش خاطرات خلبانان جنگی فعال است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال نگارش جلد نخست از مجموعه زندگینامه و خاطرات خلبانانی هستم که در دوران جنگ حضور داشته اند و نام فعلی این کتاب "آسمانی‌ها" است.

وی ادامه داد: این کتاب به ترتیب حروف الفبا تنظیم می شود و در کنار بیوگرافی خلبان ها، تعدادی از عکس هایشان از دوران جنگ و همچنین ۲ خاطره از آن روزها آورده می شود چراکه اگر قرار بود تنها بیوگرافی افراد نوشته شود کتاب مخاطبانی خاص را دربرمی گرفت ولی اضافه شدن عکس و خاطره دایره مخاطبان را گسترده تر می کند. 

نویسنده کتاب "حمله هوایی به الولید" در توضیح بیشتر کتاب در دست تدوینش بیان کرد: برای جلد نخست این مجموعه ۱۱۴ نفر را در نظر دارم که بیوگرافی و دیگر اطلاعات مربوط به ۱۱۰ خلبان را گردآوری و 44 مورد را هم تنظیم کرده ام و این روند ادامه دارد.

امیر سرتیپ مهرنیا با اشاره به اینکه هنوز ناشر مجموعه مشخص نشده و تنها صحبت هایی با سوره مهر صورت گرفته است، افزود: در جریان نگارش کتاب "حمله هوایی به الولید" با خلبان هایی گفتگو کردم که با وجود اینکه هم دوره ای من بودند و در یک زمان در جنگ حضور داشتیم ولی همدیگر را نمی شناختیم .همان زمان به این فکر افتادم که اگر حضور این افراد در جنگ ثبت نشود به زودی همه ما فراموش می شویم و از همان زمان آغاز به گردآوری زندگینامه خلبان‌های فعال در دوران جنگ گرفتم تا بتوانم با ثبت نام آنها در کتاب یادشان را همیشه زنده داشت. خاطراتی که از همکارانم گردآوری کرده ام بعضا قابلیت این را دارند که در کتاب های مستقلی کار شوند.

وی درباره کتاب دیگری که در دست نگارش دارد گفت: کتابی درباره ۲۴ ساعت نخست جنگ که با حمله عراق به ایران و پاسخ ما به آنها آغاز شد می نویسم. در این کتاب ماجرای ۱۴۸ فروند هواپیمای نیروی هوایی که در تاریخ اول مهر سال ۵۹ عملیت گسترده ای را علیه ارتش عراق انجام دادند، روایت می شود. 

این خلبان نیروی هوایی ارتش اضافه کرد: این عملیات به "140 فروندی" معروف است ولی طبق تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که ۱۴۸ فروند هواپیما در عملیات حضور داشتند به همین دلیل نام کتاب را "8+140 فروندی" گذاشته ام که با هدف آشنایی مخاطبان با وضعیت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابل حمله ارتش متجاوز صدام در نخستین روز‌های جنگ تحمیلی علیه ایران نوشته می‌شود.

وی افزود: نیروی هوایی از ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر روز ۳۱ شهریور سال 59 وارد عمل شد و با برنامه‌ریزی، روز یکم مهرماه حمله گسترده‌ای را با ۱۴۸ فروند جنگنده در قالب عملیات معروف "140 فروندی" انجام داد که در این کتاب وقایع روز اول مهرماه از زبان تعدادی از خلبانان حاضر در عملیات بازگو می شود.

مهرنیا با اعلام اینکه تاکنون بیش از نیمی از کتاب را به نگارش درآورده است گفت: این کتاب بر اساس خاطرات خلبانانی است که در قید حیات هستند و متاسفانه از شهدا و فوت شدگان خاطراتی به دست نیاورده ام و در گفتگو با خانواده های آنها نیز بیش از چند صفحه که بیشتر بیان مطالبی درباره شخصیت آنهاست به دست نیاوردم.

این نویسنده در پایان عنوان کرد: مشکلی که برای من در مسیر گردآوری خاطرات خلبانان شهید و فوت شده پیش آمده این مساله را یادآوری می کند که باید در زمینه ثبت خاطرات افرادی که در جنگ حضور موثر داشته اند سریعتر اقدام شود چراکه با رفتن این افراد بخشی از تاریخ جنگ نیز ناگفته می ماند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست