1. خانه
  2. اخبار
  3. عبدالحسینی: اخلاق حرفه ای بر رسانه ها حاکم نیست

عبدالحسینی: اخلاق حرفه ای بر رسانه ها حاکم نیست

عبدالحسینی عکاس پیشکسوت و داور بخش عکاسی جشنواره مطبوعات:
آن گونه که توقع می رود، اخلاق حرفه ای بر رسانه ها حاکم نیست.

ستاد خبری شانزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها با عبدالحسینی عکاس پیشکسوت و داور چند دوره جشنواره مطبوعات در بخش عکاسی، گفت و گویی را انجام داده که در ذیل می آید:

۱. اخلاق حرفه ای حاکم بر رسانه ها را چگونه ارزیابی می کنید ؟
یکی از اصول اساسی و اصلی حرفه روزنامه نگاری و مطبوعات و به طور کلی در رسانه ها اخلاق حرفه ای است که از اهمیت ویژه برخوردار است . در یکی از دانشگاههای آمریکا بودجه ای بالغ بر ۲۰ میلیون دلار برای استخراج مبانی اخلاق از کتاب مقدس تخصیص دادند تا مردم خصوصا قشر دانشگاهیان با این اصول و مبانی آشنا شوند و در زندگی روزمره و تخصصی خودشان جامعه عمل بپوشاند . همین مباحث اخلاقی حرفه ای در شئونات مختلف زندگی اجتماعی نقش ویژه ای دارد . خوب است که یک منشور اخلاقی تهیه شود و روزنامه نگاران مثل سوگند نامه پزشکان قبل از ورود به حیطه کار ، به منشور اخلاقی رسانه ای سوگند بخورند و به عملکردش پایبند باشند، چون که اگر یک روزنامه نگار به منشور اخلاق حرفه ای پایبند نباشد صدمات و خسارت زیادی به بار می آید که برای جبران کردن این خسارات هزینه سنگینی را باید متحمل شد . بنابراین بهتر است یک واکسیناسیون انجام شود . اگر یک روزنامه نگار خدای ناکرده پایبند به اخلاق حرفه ای نباشد می تواند مصائب و مشکلاتی را در جامعه به وجود بیاورد . یکی از این موارد بسیار مهم حریم خصوصی است ، که می بینیم حریم خصوصی یک حق بنیادین بشری و سنگ بنای منزلت انسانی است . از طرفی ارزشهای دیگری از جمله آزادی بیان و آزادی اجتماعات از مهمترین حقوق انسانی در دوران مدرن به شمار می رود . حتی در اعلامیه جهانی حقوق بشر بر حمایت از حریم خصوصی بسیار تاکید شده و تقریبا تمام کشورهای جهان در قانون اساسی خود به این مطلب توجه کرده اند. تمام کسانی که در حیطه رسانه و خاصه مطبوعات فعالیت می کنند ، این ها جزو افراد فرهنگی و ادبی کشور به شمار می روند . لذا از این افراد انتظار و توقع بسیاری می رود که به مسائل اخلاق حرفه ای پایبند باشد چرا که با عدم به کارگیری اخلاق حرفه ای ناخود آگاه به آبروی دیگران و همین طور شخصیت اجتماعی و کاری آنان صدمه وارد می شود . در رشته تخصصی خود من که عکاس خبری و از سال ۵۹ به حرفه خبرنگاری و عکاس خبری مشغول هستم این مطلب به وضوح به چشم می خورد که عدم به کارگیری اخلاق حرفه ای و در بعضی از موارد ، ورود به حریم خصوصی افراد مشکلات فراوانی را به وجود آورده است . به طور کلی در حال حاضر آن گونه که توقع می رود شاهد حاکم بودن اخلاق حرفه ای بر رسانه ها به طور مطلوب نمی باشیم .

۲.نظر شما راجع به برگزاری نمایشگاه مطبوعات در مصلی امام خمینی(ره) چیست ؟
هدف از بر پایی یک نمایشگاه این است که توانمندی های آن حوزه در طول سال در معرض دید همگان قرار گیرد ، از این رو آنان که دوست می باشند ، یقینا در بوته نقد قرار خواهند داد چرا که معتقدند یک منتقد یک دوست خوب است برای اینکه در صدد رشد و تعالی و همچنین در مسیر صحیح قرار دادن می باشد . محیط نمایشگاه را از دو جنبه می توان بررسی کرد یک از جنبه عمومی که مربوط می شود به عامه مردم است که تردد برای آنان در اولویت است ، از این نگاه به لحاظ دسترسی راحت و مناسب مصلی گزینه مطلوبی است از نظر تخصصی برخی از معتقدند که این فضا چون برای برپای نمایشگاه طراحی و ساخته نشده است مشکلاتی را به همراه دارد. از این رو مناسب خواهد بود که هیئت های کارشناسی روی این موضوع مهم کار و بررسی نمایند .

۳.اثر بخشی برگزاری جشنواره را بر شکوفایی فضای مطبوعاتی چگونه ارزیابی می کنید؟ 
قطعا هر جشنواره ای می تواند در مسیر رشد و تعالی موضوع مطروحه موثر باشد برپایی جشنواره و نمایشگاه مطبوعاتی قطعا از این موضوع مستثنی نیست خوب است که همیشه نیمه پر لیوان را دیده و برای پر شدن نیمه خالی آن کارشناسی دقیق توسط افراد مجرب و متبحر انجام شود . تا انشاءا… در آینده شاهد برپایی جشنواره و نمایشگاه مطبوعات که مورد توجه همگان خاصه اهالی و اصحاب رسانه ها قرار گیرد .

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست