1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاسان برگزیده جشنواره عکس معدن معرفی شدند

عکاسان برگزیده جشنواره عکس معدن معرفی شدند

نخستین جشنواره ملی عکس معدن ایران برگزیدگان خود را در بخش های گوناگون فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس معدن معرفی و اعلام کرد.

 
به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک، با برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره عکس معدن ایران و افتتاح نمایشگاه عکس راه یافتگان، در عصر جمعه ۶ بهمن ١۴٠٢ در محل سالن استاد‌
شهناز خانه هنرمندان ایران در تهران دبیرخانه این جشنواره به تعهدات خود پایان داد.

اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره عکس معدن

تلفیق هنر و صنعت چراغ راه ماست
در ابتدای این مراسم مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران یکی از مشاغل سخت کشور را معدن کاری عنوان کرد و افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است چرا جامعه، صنعت کشور را باور نمی‌کند. پاسخ آن تلفیق نشدن هنر و صنعت است. این هنرمند است که می تواند صنعت و ابعاد آنرا به‌ نمایش درآورد. امروز به همین دلیل در این نقطه ایستادیم.
وی با بیان این‌که هیات مدیره خانه معدن ایران بیش از یک‌سال است برای شکل‌گیری این رویداد اهتمام داشته، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و برگزاری جلسه‌های مستمر متعدد، مطالعات جامعه شناسی را شکل دادیم تا بتوانیم در این راستا به راهبردی اصولی در صنعت معدنکاری و هنر و تلفیق این دو با هم برسیم و در نهایت خروجی مطلوبی داشته باشیم. امروز دستاورد یک‌سال ونیم تلاش همکاران ما در مجموعه خانه معدن ایران را شاهد هستیم.
وی در ادامه با اشاره به نگاه جامعه به معدن به عنوان یک صنعت مخرب محیط زیست عنوان کرد: عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه ذهن‌ها را تغییر خواهد داد. معدن‌کاری امروز در هیچ نقطه‌ای از دنیا پایان‌پذیر نیست. تمام معادن در انتها به یک موزه تبدیل خواهند شد و ژئوتوریسم در این مناطق شکل خواهد گرفت. در کشورهای معدن‌خیز دنیا مقوله ژئوتوریسم معدن گسترش پیدا کرده است که ما نیز می‌توانیم در ایران آنرا گسترش دهیم.
محمدرضا بهرامن با بیان اینکه عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه ما را به دنیا وصل می‌کند خاطر نشان کرد: این عکس‌ها به ما نشان می‌دهد که چه ثروت عظیمی در کشور داریم. امروز بخش معدن است که اقتصاد کشور را در شرایط بحران رو به جلو سوق می‌دهد و بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند. نفت دیگر ارزشی در آینده نخواهد داشت و سایر مواد معدنی جایگزین نفت خواهد شد. خداوند این نعمت را در اختیار ما قرار داده است تا با برنامه ریزی صحیح از این نعمت الهی به درستی بهره‌برداری کنیم.
وی با طرح این مسئله که چرا ذهن جامعه در داخل کشور نسبت به معدنکاران فقط تخریب است پاسخ داد: واقعیت این نیست! واقعیت در عکس‌های راه یافته این نمایشگاه که هنرمندان و عکاسان خوب ما ارائه کرده‌اند به روشنی مشخص است که این دیدگاه اشتباه است.
رئیس خانه معدن ایران با یاداوری حادثه معدن یورت استان گلستان و قدردانی از حضور عکاسان برای به تصویر کشیدن این حادثه تلخ بیان کرد: ضعف عملیاتی کشور را نباید به تمامی فعالین اقتصادی کشور تعمیم داد. این ضعف مدیریتی است. کار سختی را که این جامعه صنعتی سخت‌کوش در کشور انجام می‌دهد حاصلش اقتصاد پویای کشور است.
امیدوارم عکس های راه یافته به نخستین دوره جشنواره ملی عکس معدن ایران بتواند برای دیدارکنندگان آموزنده، مفید، ارزشمند و آگاهی بخش باشد.
ما در خانه معدن ایران به‌عنوان یک NGO کاملا خصوصی در بخش معدنی کشور نگاه‌مان جامعه شناسی است و باید با نگاه جامعه شناسی مسائل و مشکلات را حل کرد. به این نتیجه رسیدیم برای تلطیف این فضا باید راه را برای هنرمندان جامعه باز کرد. مسئولیت اجتماعی ما در این راستا تعریف می‌شود. البته باید عنوان کنم که تمامی معادن کشور مسئولیت اجتماعی را سرلوحه خود قرار داده‌اند، اما متاسفانه نتوانستیم آن را به جامعه نشان دهیم.
وی با ابراز امیدواری از شروع این حرکت در حوزه عکس و همکاری مطلوب با خانه هنرمندان ایران و مجموعه سایت عکس وانپیکس، از برگزاری این جشنواره در دوره های آینده به صورت بین المللی خبر داد.
رئیس خانه معدن ایران در پایان سخنان خود از خانه هنرمندان ایران و اتاق بازرگانی ایران به جهت همکاری قدردانی کرد.

برگزیدگان جشنواره عکس معدی
هر پدیده ای لباس هنر بپوشد پویا خواهد شد
در ادامه مراسم نیز محمدمهدی عسگرپور رئیس خانه‌ی هنرمندان ایران باید به مجموعه ی خانه معدن ایران به خاطر ابتکار عملی در برگزاری این کار بزرگ و شایسته ، تبریک گفت.
وی ابراز کرد : در طول ۳۰ سال گذشته بنده و همکارانم در طول نشست‌های تخصصی و برنامه‌های متعدد همیشه به پیوند میان هنر و سایر بخش‌ها از جمله صنعت تاکید داشته‌ایم، امروز اما شاهد برقراری این پیوند و شروع درجه یک این رخداد هستیم که جای تقدیر دارد.
وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم در واقع اشاره به یک زیست بوم داریم که شامل موارد متعددی خواهد بود، نکته ای که باید در این راستا به‌ آن توجه داشت، برقراری یک نظم برای بوجود آوردن یک منظومه است، که متاسفانه در این مورد دچار نقص و کمبود هستیم.

به‌عنوان مثال، در یک پدیده ای همچون معدن که جزو مهم‌ترین مقوله‌های کشور به‌شمار می رود، فعالیت اکوسیستم آن به بخش های مختلفی چون انرژی، فنی و مهندسی، تجهیزات و … برمی‌گردد، اما در کنار این موارد بخشی از فعالیت این اکوسیستم به ایجاد ارزش افزوده از طریق معرفی مربوط می‌شود که لزوما در پیوند با هنر اتفاق خواهد افتاد.به عقیده بنده هر زمان هر پدیده ای لباس هنر بپوشد پویا خواهد بود.
وقتی به مقوله ی هنر در صنعت معدن می‌نگریم، ناخودآگاه ذهن ما به سمت همان تصاویر سنتی کشیده می شود، در حالیکه این بستر پر از ویژگی‌ها و انرژی شگفت انگیز تصویریست که کمتر به آن پرداخته شده است. البته این موضوع در حوزه‌های مهم دیگر کشور هم صدق می‌کند که به سرانجام نرسیده‌اند و دلیل آن هم به خاطر عدم تشکیل چرخه‌ی کامل این اکوسیستم است.
در پایان امیدوارم این جشنواره که با قدرت شروع به‌کار نموده، به یک مدل الگوسازی در بقیه‌ی بخش‌های مهم که پتانسیل آن در اتاق بازرگانی نیز فراوان است، گسترش پیدا کند و هنر هنرمندان کشورمان که امروزه ظرفیت‌های بین المللی بیشماری از آن را شاهد هستیم، در پیوند با صنایع مهم کشور چرخه‌ای پایدار، ماندگار و آینده ساز را تشکیل دهند.

برگزیدگان جشنواره عکس معدی

عکس؛ تعریف داستان شگفت‌انگیز هستی در دل معادن تاریک است
در بخش دیگری از این مراسم اختتامیه جشنواره عکس معدن مهندس کیهان گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران از رییس خانه معدن ایران، به عنوان یکی از پدران معنوی این صنعت یاد کرد و افزود: جا دارد از هنرمندان عزیز تشکر کنم که توانسته اند یکی از سخت ترین مشاغل موجود که همواره با ناملایمات فراوانی نیز رو به رو بوده است را به زیبایی به تصویر بکشند.
گاهی این عکس‌ها ما را به دل داستان های شگفت انگیز هستی و زیبایی‌های منحصربه فردش که در دل معادن سخت و تاریک نهفته هست، می‌برد و این اوج هنر عکاس است که این نگاه عمیق جای تقدیر دارد. وقتی هنرمند بتواند نتیجه‌ی یک چرخه‌ی پیچیده و طاقت فرسا را اینگونه چشم نواز ببیند، نشان دهنده‌ی ارزش والای هنر و هنرمند است. او از منظری دیگر و در ورای اندیشه ای متفاوت می‌نگرد تا چشم انسان با دیدن عکس های این نمایشگاه با آن روبرو شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای نمایش و گسترش آثار هنرمندان در دوره‌های آینده جشنواره را در سطح بین المللی برگزار کنیم.

برگزیدگان جشنواره عکس معدی
دسترسی به تولید تصویر در معادن باز شود

در ادامه این برنامه آرش حمیدی به‌ عنوان نماینده هیات داوران و مدیر سایت عکس وان‌پیکس به برگزاری برنامه‌های هنری اشاره کرد و افزود: هر سیستمی که حامی آن شود، معمولا هادی آن جریان نیز خواهد شد و سعی می‌کند، جریان را به سمت هدف مطلوب خود سوق دهد. لازم می‌دانم از خانه معدن ایران برای برگزاری این رویداد تشکر ویژه‌ای داشته باشم که با درایت این مجموعه شاهد برگزاری جشنواره در مسیر هنری و نظر داوران حرکت کرد و با همراهی و صبوری خود در برگزاری هر چه بهترآن تمام تلاش خود را بکار گرفت.
آرش حمیدی در ادامه و در توصیف ارزش هنری پیوند صنعت با هنرافزود: باید به فقر تصویری که در حوزه‌های مختلف در کشور با آن مواجه هستیم اشاره کرد. متاسفانه عدم همکاری و همراهی طی سالیان گذشته در این مسیر شاهد ارائه‌ای بومی و ملی به شکل قابل قبولی نباشیم و منابع متنوعی برای ارائه نداشته باشیم. البته شاید به‌صورت محدود اقداماتی صورت گرفته باشد، اما روند مستمری که بتواند آرام آرام با ایجاد لایه ها ما را به تصاویر ناب بومی و ایرانی که در پیوند با صنعت به مرور زمان به نمایش درآید و چهره ای بین المللی پیدا کند، نداشته ایم.
عضو شورای داوری با اشاره به این مهم که جای خالی این‌گونه جشنواره‌ها و استفاده از ابزارها و بسترهای موجود به شدت احساس می‌شود افزود: در چشم‌انداز آینده، وقتی صحبت از تصاویر و جمع‌آوری آن می‌شود،. همیشه تصور بر این است که مربوط به گذشته هست! البته این درست است، مربوط به گذشته می‌شوند، اما پویایی و استمرار برنامه‌های این چنینی می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد باشد تا با ثبت و تولید تصاویر پلی به آینده بزنند.
وی با بیان اینکه ثبت مستمر تصاویر مهم هستند افزود : ۷۵درصد پردازش ذهن انسان‌ها برای یکی از حواس ما به‌کار می‌رود و آن هم حس دیداری است.این بدان معناست، مدرکی در آینده قابل استناد است که امروز می‌بینیم و به تصویر می‌کشیم. فرایند مهمی است که امروز بتوانیم از گذشته سندی ثبت کنیم تا بتواند چشم‌اندازی را در آینده تعریف کند. تاکید می‌کنم، فرآیند ثبت تصاویر حاصل یک چرخه ی مستمر و پیوند عمیق میان جامعه‌ی تولیدکننده تصویر و صنعت معدن است. امیدواریم در ادامه مسیر و برگزاری دوره های آینده امکان دسترسی به تولید تصویر در معادن تسهیل شود.

برگزیدگان جشنواره عکس معدی

در ادامه مراسم نیز از کتاب عکس نخستین جشنواره عکس معدن با حضور رئیس خانه معدن ایران و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
در انتهای مراسم، با تقدیر از داوران جشنواره: ساعد نیک ذات، ساتیار امامی و آرش حمیدی به همراه محمدرضا بهرامن داور کارشناس، برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس معدن ایران معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.
در بخش اصلی: جایزه این بخش به سه عکاس برتر به همراه تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال به هر نفر تعلق می‌گیرد به پویا بیات، جمشید فرجوند فردا و بهار شقایق
در بخش مجموعه عکس: تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی تعلق می‌گیرد به ابراهیم بهرامی برای مجموعه « آرامش پنهان»
در بخش خلاقه: جایزه این بخش به همراه تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی تعلق می‌گیرد به محمد عطایی محمدی برای مجموعه “بالاتر از سیاهی”
و در بخش تقدیر این جشنواره دیپلم افتخار هیات داوران و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به مصطفی حسن زاده برای مجموعه “برای معدنچیان آسمانی زمستان‌یورت” اهدا شد.
تقدیر ویژه رئیس خانه معدن ایران و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به سعید رضوانیان برای مجموعه “سرِ زمین ” به دلیل بهره بردن از تکنولوژی AI – هوش مصنوعی برای ارائه مجموعه ای تلفیقی و خلاقانه در حوزه معدن اهدا شد.
در بخش جوایز سایت: دیپلم افتخار و ۲۰ میلیون ریال به بهترین عکس از نظر بازدیدکنندگان سایت وانپیکس به نصرت جعفری و دیپلم افتخار به همراه ۳۰ میلیون ریال بهترین نقد عکس روی سایت وانپیکس به سرکار خانم محدثه عبداللهی اهدا شد.
در پایان مراسم با ثبت عکس یادگاری باتفاق حضار نمایشگاه عکس افتتاح شد.
لازم به یادآوری است که نمایشگاه جشنواره عکس معدن از ۶ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ همه روزه(به جز شنبه ها) در گالری تابستان خانه هنرمندان از ساعت ۱۴ تا ۲۰ دایر و پذیرای حضور تماشاگران و علاقمندان به هنر عکس معدن و عکاسی معدن است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس لیلا ابراهیمی در گالری محیطی خانه
پسین
تسلیت به عکاس ایرانی « عباس کوثری »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست