1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاس «عکاسخانه همایون» درگذشت

عکاس «عکاسخانه همایون» درگذشت

عکاس «عکاسخانه همایون» محمدعلی داوری در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
محمدعلی داوری، پیشکسوت عکاسی استان مرکزی و باتجربه‌ترین عکاس شهر اراک روز گذشته ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ در سن ۸۶ سالگی دعوت حق را پذیرفت و به دیدار حضرت پروردگار نائل شد.
مرحوم محمدعلی داوری یکی از پیشکسوتان و معروف‌ترین عکاسان شهر اراک بوده که عکس‌های ثبت شده ایشان در روزگار معاصر از حائز اهمیت‌ترین عکس‌های تاریخ عکاسی اراک به شمار می‌رود.

محمدعلی داوری عکاسی است که چند نسل از مردمان شهر اراک دکان عکاسی همایون در خیابان امام خمینی شهر اراک را که رو به روی دبیرستان صمصامیه قرار دارد به خوبی می‌شناسند. مرحوم داوری علاوه بر ارایه خدمات عکاسی مردمی در آتلیه عکاسی خود، نسبت به ثبت وقایع و رویدادهای شهر همچنین اولین کسی است که از حوادث ، اتفاقات و تصادفات شهر عکاسی می کرده است. وی با سابقه عکاسی طولانی ، یکی از استادان پیشکسوت عکاسی در اراک است که از حدود ۱۳ سالگی به عنوان شاگرد در عکاسی امید اراک مشغول به کار شد و عکاسخانه ی او با نام همایون همچنان در شهر اراک فعال و ارایه دهنده خدمات تصویری به مردم شهر است.
یکی دیگر از دلایل اهمیت و شهره او به خاطر عکاسی از سفرهای محمدرضا شاه پهلوی به شهر اراک است. او تنها عکاسی بود که به همراه عکاس‌های گروه خبری همسفر با شاه از دیدارها و اقدامات محمدرضا پهلوی در سفرهایش به اراک عکاسی کرده است.

کتاب عکاس همایونی یکی از عناوین #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران در #سایت_کتاب_عکس است که دربرگیرنده خاطرات شفاهی محمدعلی داوری به کوشش یوسف نیکفام است که در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. در این کتاب به نام عکاسخانه همایون به عنوان محل کسب و کار و عکاسی محمدعلی داوری اشاره شده است.

مرحوم داوری در جایی گفته بود: «حدود ۷۰ سال خاطرات، تلخی‌ها و خوشی‌های مردم را ثبت کردم و همواره در این مسیر دید و نگاه هنری را با روزمرگی مردم پیوند زدم. من تمام داشته‌ها و یافته‌های خود را از آن مردم می دانم از همین رو ادوات و ابزار کار خود را برای ماندگاری در تاریخ شهر اراک به اداره میراث فرهنگی اهدا می‌کنم تا در موزه مفاخر اراک نگهداری و بخشی از تاریخ فرهنگی_هنری شهر اراک باشد. محمدعلی داوری نخستین عکاسی است که در عکاسخانه از تکنیک پرتاب نور مصنوعی فلاش در عکسبرداری استفاده کرد؛ و نیز گفته شده نخستین عکاس حوادث، رویدادها، اتفاقات و تصادفات شهر اراک بوده که در صحنه حضور می‌یافته و نسبت به مستندسازی اقدام می‌کرده است. البته که آنچه حائز اهمیت است اولین بودن نیست و آنچه دلیل باعث اعتبار و آبروی این پیشکسوت عکاسی شده است توان و انگیزه و سعی او در مسیر این مستندسازی بوده است.
از دیگر حرکت‌های خلاقانه و جذاب او ارایه عکس بر روی بافت پارچه، فلز و دیگر اجسام بوده تا در روزگاری که مردم عکس را تنها بر روی کاغذ دیده بودند، بتوانند این جلوۀ بصری را بر روی هر سطح و بافت و زمینه‌ای ببینند و لذتش را ببرند. او استاد عکاسی از چهره و یکی از بهترین نورپردازهای داخلی و پرتره‌نگاران تاریخ عکاسی شهر اراک به شمار می‌رفته است. بی شک عکس های محمدعلی داوری اهمیت فراوانی در تاریخ عکاسی شهر اراک دارند و باید از عکس های او به عنوان تاریخ مصور معاصر این شهر یاد کرد.
مدیریت رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن عرض تسلیت به محضر خانواده و همکاران سابق و دوستان این عکاس بزرگوار، به نمایندگی از سوی عکاسان و مخاطبین این رسانه، آرامشی در خور برای روح این عکاس هنرمند و صبری شایسته برای خانواده و سایر بازماندگان ایشان آرزومند است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
معرفی عکاسان راه یافته به جشنواره عکس میاندوآب تالاب نوروزلو
پسین
محسن راستانی هم از انجمن عکاسان ایران استعفا کرد

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست