1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. محسن راستانی هم از انجمن عکاسان ایران استعفا کرد

محسن راستانی هم از انجمن عکاسان ایران استعفا کرد

در پی عدم پاسخگویی‌ و شفافیت‌ لازم در سیر عملکرد انجمن عکاسان ایران «محسن راستانی» هم از حضور در این جمع کناره‌گیری کرده و تصویر استعفای خود را در شبکه اجتماعی منتشر کرد.
به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک اعضای تشکیل دهنده و شخصیت حقیقی هیات مدیره انجمن عکاسان ایران تنی چند از عکاسان محترم و نامداری هستند که داوطلبانه عهده‌دار حضور و فعالیت و ارایه خدمات در انجمن عکاسان ایران شده‌اند و شوربختانه! در دوری باطل و به دور از لزوم اهمیت‌دهی به نظام اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی در قبال رسانه های تخصصی عکاسی و جامعه عکاسی و عکاسان کشور، شخصیت حقوقی ناتوان و ناکامی را در اذهان عموم از خود باقی گذاشتند.
این در حالی است که با وجود عنوان نیمه جانی چون انجمن عکاسان ایران، وضعیت نامطلوب عکاسی و عکاسان در کشور بر هیچ نگاه سلیمی پوشیده نیست! و فعالیت‌های این انجمن به عنوان الگویی برای سایر انجمن‌ها و کانون‌های همکاری صنفی، کماکان بی‌نیاز از رعایت احترام به اعضا و مراعات حرمت مخاطبین حقوقی و حقیقی، درگیر ورود و خروج‌های بی‌هوده و بی‌تاثیر شده است.
امید است که عکاسان محترم و شخصیت‌های حقیقی دست‌اندرکار در این کارزار سخت پر نشیب و فراز که هر یک با عناوینی چون: پیشکسوت، سیاست‌گذار، دبیر، داور، استاد، عکاس، کارشناس، منتقد، مدیر و مسئول، فعالیت می‌کنند، حداقل قدرت تمیز و تفکیک میان غرض‌ورزی‌ و دلسوزی‌ را داشته باشند و از جریان نوپای انجمن عکاسان ایران در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۹ تا امروز -خردادماه ۱۴۰۱- که نزدیک به ۱۴۰ماه(در حدود ۴۰۰۰روز) گذشته، به دور از محاسبات گرفتار رایج، گزارش عملکردی صادقانه و شفاف را در اختیار رسانه های تخصصی عکاسی و عکاسان و یا مخاطبین و اعضای خود قرار دهند.
بدیهی است انتظار می‌رود به احترام آرای عکاسان، در کنار دلایل خروج، تاثیرات حضور و توفیقات کسب شده نیز بیان شوند و اعضای محترم تنها به صرف انتشار یک متن خروج‌نامه بسنده نکنند.
شایسته است عقلای عکاسی پیش از ایجاد هرگونه‌ شبهه‌ و پخش هر نوع شائبه‌ای، با اتکا به همان شجاعت و صداقت که در سرانجام این متن به آن اشاره شده، پیرامون کلیدواژه‌های عالی بکارگرفته شده در این‌ استعفا و این قبیل یادداشت‌ها، رفتار خردورزانه‌تری در پیش گیرند که حاکی از درک امانتی باشد که فرد_فرد جامعه عکاسی ایران با رای اعتماد به کاربلدی و اطمینان از قدرت تشخیص سره از ناسره به امنای انجمن عکاسان ایران سپرده‌اند.

متن استعفای «محسن راستانی» که چندی پیش در صفحه شخصی این عکاس منتشر شد، به این شرح است:

جناب آقای افشین شاهرودی
با سلام ،
احتراما به استحضار می رساند:
اینجانب علی رغم تلاش ، اشتیاق و پایبندی خود به همکاری با اعضای هیئت مدیره در مدت ۱۳ سال گذشته از سال ۱۳۸۸ تا به امروز، ناگزیرم به دلیل عدم تحقق چشم انداز، اهداف، ایده‌ها و انتظارات قانونی که در چهارچوب مفاد اساسنامه مندرج است از ادامه همراهی با هیئت مدیره فعلی پوزش طلبم و رسما درخواست کناره گیری خود را بدینوسیله اعلام می‌دارم.

در شرایط کنونی به حاشیه بردن اصل تعهدات انجمن و ناکامی در اعتلاء آرمانها و نیز بی‌اعتنایی به نقش سازنده اعضای آن در هدایت و نظارت بر عملکرد انجمن از سوی هیئت مدیره‌های حاکم و نیز ریزش اعضاء و تقلیل آمار عضویت به سطح یک ششم جمعیت ۱۶۰۰ نفری عضویت‌های نخست در سال‌های شکل‌گیری انجمن و رساندن آن به ۲۷۰ نفر عضو فعال و شرکت ۴۰ الی ۵۰ نفری اعضاء در آخرین مجمع عمومی سال گذشته که خود نشانی آشکار از عدم اعتماد و کفایت لازم در تشخیص راهبرد و تحقق اهداف انجمن از سوی مدیران و هدایت‌گران انجمن است.

از سویی دیگر عدم پاسخگویی مناسب و لزوم شفاف سازی از سوی انجمن در یک بررسی مسئولانه در بررسی و تشخیص ناکامی ها و نیز بی توجهی به پذیرش انتقادهای منطقی افکار عمومی اعضاء، مرا بر این تصمیم وا می‌دارد که در این فضای ناکارآمد از ادامه همکاری امتناع ورزم.
بدون شک کناره‌گیری اینجانب از هیئت مدیره انجمن که خود از اعضای موثر هیات موسس، در ضرورت و شکل‌گیری و ایجاد آن به شهادت مستندات موجود و نظر همگان بوده‌ام تحمل این وضعیت برایم بسیار سخت و اندوهناک است.
اما باید اذعان کنم که این تصمیم به معنای استعفاء، دوری و غفلت از تعهدات خویش در قبال جامعه عکاسی ایران نیست و دلیلی بر لزوم آگاه‌سازی آنان برای آغاز یک تجدیدنظر در بزنگاه این مقطع تاریخی است و اکنون در مسیر حضور فعال ایشان و نقش رای آنها در تغییر سرنوشت انجمن و زمینه‌سازی برای اصلاح امور و نیز بررسی کشف علل انحراف و شکست‌ها در مسیر آینده انجمن هستیم.
لذا بنظر می‌رسد امروز، همگی ما به شجاعت و صداقت بیشتری برای رسیدن به سلامت اجتماعی، گفتگو برای واکاوی آسیب‌ها و نیز اعتراف نسبت به خطاها در بزنگاه تصمیمات خود نیازمندیم!
با احترام محسن راستانی

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاس «عکاسخانه همایون» درگذشت
پسین
یادداشت رضا کیانیان بر کتاب عکس «عکس و گفت» داود امیری

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست