1. خانه
  2. اخبار
  3. غضبان‌پور: من خوزستانی هستم!

غضبان‌پور: من خوزستانی هستم!

غضبان‌پور: من خوزستانی هستم!

فرهنگ > تجسمی – عکاس خوزستانی مجموعه‌ای از عکس‌هایش درباره خوزستان را که حاصل ۲۷ سال از زندگی کاری اوست، در قالب یک مجموعه منتشر کرده اما این کتاب با انتقادهایی از سوی دیگر عکاسان روبرو شده است.

سالها است که از هر زاویه و موقعیتی در این استان مظلوم کادر بسته و عکسی گرفته به امید اینکه استان مظلومش هم مثل فارس، اصفهان، مازندران، خراسان و هر جایی از این کشور عزیز، استانی از ایران پهناور محسوب شود. حالا تعدادی از عکس‌های غصبانپور در کتابی تحت عنوان «شکوه خوزستان» با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری اهواز منتشر شده است.

این کتاب با عکس‌هایش به معرفی شهرهای؛ آبادان، اهواز، اندیمشک، ایذه، بهبهان، بندر امام، حمیدیه، دزفول، رامهرمز، شادگان، سوسنگرد، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان پرداخته و دوران جنگ تحمیلی و وضعیت کنونی استان خوزستان را به نماش گذاشته است.

اما انتشار این کتاب با انتقادهایی از سوی عکاسان استان خوزستان روبرو شده است. برخی معترضند که این عکس‌ها از دید بک خوزستانی گرفته نشده و برخی دیگر به حمایت شهرداری اهواز از این مجموعه و نه کارهای دیگر، اعتراض کرده‌اند.

غضبانپور در پاسخ به این انتقادها گفته‌است: «شهرداری تنها هنگامی که کتاب تهیه و آماده چاپ بود، در چاپ آن مشارکت کرد. از طرفی شهرداری اهواز قرار بود پنج هزار جلد این مجموعه را خریداری کند، اما با صحبت‌هایی که پیش آمد تنها هزار جلد را از این مجموعه پیش‌خرید کرد، ضمن اینکه در تهیه و جمع‌آوری عکس‌های این مجموعه هیچ نهادی از من حمایت نکرد. شهرداری با خرید کتاب‌ها به قیمت تمام شده و فروش آن‌ها به قیمت پشت جلد، برای تامین مخارجش کسب سود می‌کرد و این کار شهرداری هم خدمت به مردم و هم کمک به هنر بود؛ شهرداری اهواز متنفع شود، بهتر است یا پخش کننده‌ای در تهران؟»

این عکاس همچنین درباره اعتراض برخی دیگر از عکاسان درباره تعلقش به استان خوزستان گفت: «من جاسم غضبانپور، زاده روستای خین درمجاورت پل نو و صد دستگاه، در خرمشهر خانه‌ای داشتم که در جنگ خراب شد؛ پس از عملیات بیت‌المقدس، نخستین کاری که کردم جابه‌جا کردن آوارخانه‌ام و بیرون کشیدن نگاتیوهایم بود، تا عکس‌هایی از خرمشهر قبل از جنگ داشته باشم. در حال حاضر پدر و مادر و همه اقوام من ساکن خرمشهر هستند؛ من بیش از تمام چیزهایی که دارم به روستایی بودن و خرمشهری بودنم افتخار می‌کنم.»

جاسم غضبانپور این مجموعه را حاصل ۲۷ سال عمر کاری خود می‌داند؛ مجموعه‌ای که عکس نخست آن را در سال ۱۳۶۰ و عکس آخر آن را سال ۱۳۸۸ گرفته است.

به گفته این عکاس، هرکدام از عکس‌های این مجموعه مربوط به دوره‌های مختلفی از تاریخ خوزستان است. عکس‌های هوایی کتاب سال ۷۴ گرفته شد، عکس‌های جنگ کتاب مربوط به سال‌های ۶۱ و ۶۲ است و تعزیه‌ها مربوط به ماه محرم روزهای نخست پس از بازپس‌گیری خرمشهر است. عکس‌های صائبین مندایی هم ۱۵ سال پیش و قبل از ساختن بلوار ساحلی گرفته شد.

ظاهرا این کتاب اولین جلد از یک مجموعه ده جلدی است. غضبانپور درباره جلدهای بعدی این مجموعه گفت: «شکوه خوزستان، یک مجموعه ده جلدی است که در آن به آثار تاریخی، رودخانه کارون و شهرها به گونه‌ای مفصل پرداخته شده است و قصد دارم تا پایان امسال، هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار، یک جلد از این مجموعه را به دست چاپ بسپارم.»

غضبانپور معتقد است کتاب شکوه خوزستان تنها یک تلنگر برای ریختن ترس ناشران تهران برای چاپ مجموعه‌های مربوط به خوزستان است. او درباره خوزستان گفت: «استان من کوه دارد، جنگل دارد، دریا دارد، نرگس دارد، عشایر دارد، آثار باستانی دارد، حجاری‌های بی‌نظیر دارد؛ در استان من صبی، زرتشتی، مسیحی و مسلمان، همه و همه در صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند؛ من سعی کردم تنها گوشه‌ای از همه این‌ها را نشان دهم.»

شکوه خوزستان در قطع رحلی و ۳۰۰ صفحه، با شمارگان ۵ هزار نسخه و بهای ۴۰۰ هزار ریال، با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری اهواز و توسط انتشارات تیس به چاپ رسیده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست