1. خانه
  2. اخبار
  3. جاسم غضبان‌پور: عکاسی از باغ‌های ایرانی هنوز برای من ادامه دارد

جاسم غضبان‌پور: عکاسی از باغ‌های ایرانی هنوز برای من ادامه دارد

عکس «باغ‌های ایرانی» جاسم غضبان‌پور این روزها در حالی قرار است در دوازدهمین دوسالانه‌ی بین‌المللی معماری ونیز به نمایش درآید که این هنرمند و عکاس امیدواراست تا کتاب کامل «عکس باغ‌های ایرانی‌»اش تا پیش از سال جدید منتشر شود.

 به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جاسم غضبان‌پور متولد خرمشهر است و از سال ۶۵ تا امروز به صورت متمرکز و یا جسته‌گریخته عکاسی باغ‌های ایرانی را در کنار کارهای دیگرش پیگیری کرده است. خودش در این باره گفت: کارهای متفاوتی در حوزه‌ی عکاسی معماری انجام داده‌ایم. اولین کارمان با عنوان «خانه ایرانی» انجام شد و بعد از آن هم به «معماری دوره‌ی جدید، کالبد قدیم» پرداختیم تا با عکس‌هایمان پیشنهاد تغییر کاربری برخی از مکان‌های تاریخی را ارائه دهیم.

 او اضافه کرد: دوره بعدی کارمان عکاسی هوایی از کل ایران بود. به طوری که با دید یک پرنده از آسمان و بر روی هلی‌کوپتر عکاسی کردیم و ماحصل آن کتاب «از آسمان ایران» شد.بعد از هم به عکاسی «باغ‌های ایرانی» پرداختیم.

 این هنرمند عکاس درباره تجربه‌هایش توضیح داد: با نگاهی متفاوت معماری و باغ‌های ایرانی را در عکس‌های خود جست‌وجو می‌کنم. قبل از انقلاب حدود ۱۰ تا ۱۲ باغ معروف ایران هم‌چون چهل‌ستون، ارم و … در یک پروژه عکاسی شد، اما من به شخصه معتقدم که باغ ایرانی از همین کوچه پس‌ کوچه‌های شمران تا باغ‌های لواسان و نهر‌ها و گدال‌ باغ‌های کاشان و بم است.

 غضبان‌پور معتقد است: هرجا که معماری قدیمی وجود دارد تقریبا رد پایی از باغ و باغچه دیده می‌شود، حال یک باغ مربوط به شاهان و سلاطین و اشراف است و باغ دیگر همان کوچه باغ‌های قدیمی کاشان و بم را نشان می‌دهد. به همین دلیل هم در این مجموعه‌ی عکاسی به شکلی گسترده و ریز‌بین به باغ ایرانی نگاه کردیم و معماری، گل‌کاری، فرهنگ و خیلی چیزهای دیگر را در این باغ‌ها جست‌وجو کرده‌ایم.

 او که چندی پیش کتاب «شکوه خوزستان» را روانه بازار کرده ،بیان داشت: همزمان با نمایشگاه باغ ایرانی که سال ۸۳ در موزه‌ی هنرهای معاصر برپا شد، کتابی از عکس‌هایم در کتاب نمایشگاه منتشر شد. وزارت مسکن هم قرار است یکی دیگر از کتاب‌های باغ ایرانی ما را منتشر کند، اما در نهایت امیدوارم کتاب اصلی باغ‌های ایرانی که مجموعه‌ی کامل و همه‌جانبه‌ای از عکاسی در این حوزه است تا پیش از نوروز منتشر شود.

او که از تمام باغ‌های ایرانی شناخته شده در ایران عکاسی کرده است، در پایان گفت:عکاسی از باغ‌های ایرانی برای من هنوز هم ادامه دارد. اگر امروز هم باغی را به ما معرفی کنند روی آن کار خواهیم کرد، زیرا هنوز خیلی از این باغ‌های ایرانی معرفی و شناسایی نشده‌اند.

 انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست