1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. «نسرین ترابی» در مراسم رونمایی از تازه ترین کتابش می گوید

«نسرین ترابی» در مراسم رونمایی از تازه ترین کتابش می گوید

نسرین ترابی پژوهشگر تاریخ عکاسی ایران عصر جمعه ۱۲ اسفندماه پیرامون تازه ترین اثر تالیفی خود: «داستان زندگی ژنرال ایتالیایی در دوران ناصری» به ایراد صحبت خواهد پرداخت.
 در این مراسم کتاب «داستان زندگی ژنرال ایتالیایی در دوران ناصری» که به قلم نسرین ترابی تالیف شده است معرفی و رونمایی و سپس ایشان به ایراد سخن خواهند پرداخت.

کتاب بر اساس فهرست مندرج، حاکی از هفت فصل است که از دیدارهای سرنوشت ساز و معرفی چهار شخصیت آغاز شده و در ادامه به: فصل نخست: چه کسی قهرمان است؟، اسکلۀ «امین یونو»استانبول _ قرن نوزدهم، نحوۀآشنایی”آنتونیو” و “لوئیجی” با عکاسی، مهمانی ناهار در خانۀ محلۀ سنگلج _تهران، سفر من به شهر آنتونیو، ایستگاه اتوبوس، در اتوبوس، رسیدن به “ماترا”، تصویر “کارلو لوی” از “ماترا”، شبی در غار و سکوت، صبح روز بعد، عصر بر ایوانی با نردههای چوبی سبز، روز سوم “ماترا”، درۀرود “گراوینا” و کشف غار خفاشها، داستان زندگی ژنرال ایتالیایی، Top of FormBottom of Form چهارم روز، روز پنجم “پوتنزا”، ناگهان ونیز”، فصل سوم: جوانیو بزرگسالی آنتونیو، “ماترا” در زمان “آنتونیو”، یادهای گذشته از اسناد موجود در ایرانو “ماترا”، بزرگ شدن، خروج از “ماترا”، “جوزپه”، پسر “کنت فرانچسکو گاتینی”-تار یخنویسو سیاستمدار، فصل چهارم: شکست در دفاع از “ونیز ” و شرو تبعید، دیدار دوم و دوستی برای همیشه، آتن _ استانبول، ایران_ عصر قاجار، گذشتن از رود ارس، تهران_دربار ناصری، ازدواج “لوئیجی پشه” در استانبول، مشهد _ عصر قجر، بازگشت به تهران _ عصر قجر: “جانوتزی” صاحب، ازدواج “آنتونیو”، حضور در مراسم «س م دربار »، فصل(۱) بعدی: دیدارهای سرنوشتساز، تهران شیوع وبا در تهران، مرگ “لوئیجی پشه” در تهران، محلۀ سنگلج _ روضه، روزهای بیبرنامه، ازدواج دکتر “طولوزان” و “ایفیژنیا”، مأموریت در خوی، مرگ آنتونیوو مهاجرت خانوادهاش به فرانسه، دیدار با نریمانخان، فصل آخر: بازگشت به ایران، پیداشدن یادداشتهای”آنتونیو” پس از تخریبخانۀ دروازه دولت و یک اتفاق خیلی تازه پرداخته است.
نسرین ترابی بانوی پژوهشگر و محققی است که با وجود دریافت مدرک دانش آموختگی در رشته عکاسی در سال ۱۳۶۷ تاکنون تالیفات ویژه ای همچون: عکاسخانه ایام ،گزیده ای از تاریخ عکاسی خراسان /۱۳۸۳، نقره نور دیده، گزیده ای از تاریخ عکاسی اراک /۱۳۸۸، نور مایل و سایه ها(مجموعه مقاله ها)/ ۱۳۹۶، گزیده عکس های تاریخی دوره قاجار /۱۳۹۶ و جادوی شهر عکس /۱۴۰۰ از خود بر جای گذاشته اند و کتاب «داستان زندگی ژنرال ایتالیایی در دوران ناصری» تازه ترین اثر تالیفی ایشان می باشد که با رویکردی متفاوت در حوزه تاریخ عکاسی ایران به عنوان داستانی مستند_خیالی به سیاقی متفاوت از دیگر کارهای این بانوی عکاس و پژوهشگر به رشته‌ی تحریر درآمده است.
در بخشی از سرفصل «معرفی چهار شخصیت» می‌خوانیم:
آنتونیو جانوتزی نظامی ماترایی و لوئیجی پشه ناپلی، به همراه هزار نفر دیگر در جنگ های استقلال ایتالیا در سالهای ۱۸۴۸-۴۹ در دفاع از جمهوری کوتاه مدت سنت مارک در برابر اتریشی ها شرکت کردند. در سال ۱۸۴۹ برای حفاظت از ونیز رفتند و با قدرت عمل کردند و نشان های بسیاری گرفتند اما سر انجام ونیز شکست خورد و اتریشی ها ونیز را گرفتند. از آن هزار نفر، تنها ۶۶ نفر زنده مانده بود. شش نفر آنها سوار کشتی بونا سولته یعنی کشتی شانس شده و به یونان رفتند. در آنجا به توصیه یکی از کارکنان سفارت انگلیس برای کار راهی استانبول شدند.
آنتونیو و لوئیجی در میان این شش نفر بودند. به مدت سه سال به عنوان مربی در ارتش عثمانی خدمت کرد. از آنجا که اوضاع در شبه جزیره ایتالیا به آنها اجازه نمی داد امیدی به بازگشت نزدیک به وطن خود داشته باشند، آنها در سال ۱۸۵۲، به مدت ده سال، در خدمت شاه ایران قرار گرفتند.
+++
سومین نفر نریمانخان قوام السلطنه ایرانی ارمنی است. اولین دیپلمات ایرانی که به عنوان سفیر در رم حضور یافت و به گواهی تاریخ، شش ثروت و ارث هنگفت را با دست و دلبازی تمام، در راه گسترش روابط ایران در اروپا مصرف کرد. اما عاقبت خوبی نداشت و بازماندگانش در شرایط سختی زندگی کردند. نریمانخان پسر سلیمان خان بود که در قتل‌ عام تفلیس به دست سپاهیان آقا محمد خان، با فداکاری مادرش جان سالم به دربرد. سلیمان خان به توصیه برادرش منوچهر خان همراه مادر به ایران آمد. او ابتدا به خدمت عباس میرزا نایب السلطنه درآمد و به کار سپاهی گری مشغول شد و در جنگ‌های ایران و عثمانی هم شرکت کرده بود.
سلیمان خان برای کاری با همسر و دو فرزندش به اروپا رفته بودند.آنها با عجله برای اینکه بتوانند خود را زودتر به ایران برسانند سوار کشتی شدند . همان کشتی که افسران و نظامیان ایتالیایی سوارش بودند. همسر سلیمان خان باردار بود. ، یکی از فرزندان سلیمان خان در این سفر نریمانخان بود.
چهارمین نفر ملک قاسم میرزا، شاهزاده دوست داشتنی و با فرهنگ خودم. او اولین ایرانیست که در ایران داگروتیپهایی گرفته که البته در حال حاضر ازبین رفته اند.
بخشهایی از واقعیت را از طریق اسناد کم و پراکنده ای که در ایران و ایتالیا پیدا شده می دانم، اما کافی نیست.
آنها را با هم در یک صحنه از داستان آشنا می کنم تا امر خطیر ارسال آلبوم به کنت کاوور را به یکی از آنان بسپارم یعنی نریمانخان جان که هیچکس سراغش را نمی گیرد و یک بار ملک قاسم میرزای نازنینم را از نزدیک ببینم.
در سال ۱۸۵۱، دیداری کاملا اتفاقی، در اسکله امین یونو استانبول، رخ داد. این دیدار بسیار اهمیت دارد. بعد از چند سال این افراد در تهران دوباره هم را دیدند و همین مقدمه ی داستان پر شور پژوهشی شد که حدود سی سال بخشی از ذهن مرا به خود مشغول داشت.
در این صحنه هیچکدام از بازیگران ما نمی دانند، چند سال بعد، دوباره در شرایطی متفاوت یک دیگر را خواهند دید.
چهار نفری که در این دیدار حضوردارند را سالها است می شناسم و برایم مهم هستند. ملک قاسم میرزا خان عمو، آنتونیو جانوتزی از ماترای ایتالیا ، لوئیجی پشه از ناپل ایتالیاکه گاهی به او ناپلئون می گفتند و نریمان خان قوام السلطنه از ارامنه ایران.
این را هم بگویم که ملک قاسم میرزا و نریمان خان به محض تحویل آلبومها در خانه ی محله سنگلج از داستان حذف می شوند. جایی دیگر و در زمانی دیگر به داستان آنها هم خواهم پرداخت.


کتاب «داستان زندگی ژنرال ایتالیایی در دوران ناصری»: به قلم نسرین ترابی با سرشناسه: ترابی، نسرین، ۱۳۴۱/ و مشخصات ظاهری: [١٨٢[ص. ۹۷۸-۶۲۲-۵۴۲۵-۰۲-۶ :شابک وضعیت فهرستنویسی: فیپا یادداشت: کتابنامه: ص. [۱۸۲.[ موضوع: داستانهای فارسی، قرن ۱۴ Persian fiction — 20th century موضوع: ایران، تاریخ، قاجاریان، ۱۱۹۳ _۱۳۴۴ق. داستان Iran History Qajars, 1779-1925 Fiction رده بندی کنگره: ۸۳۳۷ PIR رده بندی دیویی: ۸فا۶۲/۳ شماره کتابشناسی ملی: ۹۰۶۲۶۴۲ اط عات رکورد کتابشناسی: فیپا داستان زندگی ژنرال ایتالیایی در دوران ناصری، طراح جلد: امین صادقی، نوبت چاپ: نخست، ۱۴۰۱ ھ. ش شمارگان: ۳۰۰ نسخه با قیمت: ۱۶۰٫۰۰۰ تومان عرضه شده است.
گالری خسروشاهی در تهران، زعفرانیه، آصف، علی حسینی، نرسیده به زنبق، بن بست۱۱۱، شماره ۳، واحد ۴ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
اسامی عکاسان اردوی چهارمین جشنواره ملی عکس نگاران
پسین
مریم زندی: اتفاقاتی افتاد که من و دوربینم را غمگین کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست