1. خانه
  2. اخبار
  3. نقدی بر رقابت های داخلی: از ماست که بر ماست

نقدی بر رقابت های داخلی: از ماست که بر ماست

نقدی بر رقابت های داخلی: از ماست که بر ماستدر سال های اخیر شاهد برگزاری سلسله وار مسابقه ها و جشنواره های گوناگونی از عکس با عناوین متنوعی در سطح استانی و کشوری بوده و هستیم که در مقایسه با سال های گذشته از کمیت قابل توجهی برخورداراند، ولی با قدری تامل بر ساختار محتوایی این جشنواره ها به این مهم می رسیم که ایجاد و همراهی با این گونه جریان ها نه تنها کمکی به پیشرفت جامعه عکاسی و بینش عکاسان ایرانی نکرده است، بلکه با توجه به سیاست گذاری های غلط و استفاده های کاربردی در راستای اهداف غیرهنری وغیرحرفه ای، لطمه هایی جبران ناپذیر به بدنه عکاسی کشور وارد کرده و می کنند.

لطمه هایی که با گذشت زمان جدی تر به چشم می آیند و در غیاب نگاهی حکیمانه برای بهبود این زخم ها، شاید! فردا دیگر دیر باشد برای درمان زخمی که دیروزیان در عکاسی امروزیان گذاشتند.

مسابقه ها و جشنواره ها و فراخوان هایی که عاری از برخورداری از هرگونه استاندارد محتوایی در صفحه صفحه نشریات چاپی و الکترونیکی و رسانه های عکس و عکاسی می نشینند و مخاطب علاقه مند بی خبر از هرکجا، بنا به اعتماد درونی، بی آنکه بداند! با میل و شرکت خود برای فردای ذوق و هنر و تعالی و تامین نیازهای فطری خود چه نقشی را رقم می زند.

امروزه دلسوزان جامعه عکاسی در دل نهادهایی هستند که با استفاده از فضای مسموم با زرق و برق جوایز، هنرمندان و عکاسان و علاقه مندان تشنه به حمایت را به سوی خود سوق می دهند و ایشان را چنان وادار به دیدن و ثبت جریان هایی می کنند که مورد توجه خود باشند و هنرمندان برای برخورداری و قرار گرفتن در این دایره حمایتی، ناخودآگاه و گاه ناگزیر با اهداف آنها همراه شده و نگاهشان به سفارش هایی از سوی برگزارکننده متمرکز می کنند و اینجا آغاز داستانی است که دیگر نگاه های برگرفته از تفکری آزاد و چالشی و خلاقه نقشی برای ارایه ندارند.
جشنواره هایی که بدون هیچ ابایی اهداف غیر هنری خود را در فراخوان ها مستتر کرده و موشکافی می کنند و حق استفاده از عکس هنرمندان را در راستای پیشبرد هدف های گذرای بی تاثیر و یا کم تاثیر در ازای پرداخت هزینه ای ناچیز محفوظ می دانند و گستاخانه! تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده را بی هیچ حقی برای عکاس، به نام خود و به منزله حق تلقی می کنند و این جا است که عکاسان شرکت کننده با علم به تمامی این موارد باز هم این بسترهای اغواکننده و کاذب را راهی برای دیده شدن می پندارند و صد البته که این سطور برای خرده گرفتن به عکاسان و شرکت کنندگان نیست! چرا که برای روح تشنه و سرشار عطش، سراب هم می تواند نقطه امید و امیدواری باشد.
اما در این میان، اوج درد اینجا است که واکاوی این آسیب ها شما را به تاثیرگذاری افرادی در دل این خطا می رساند که در محافل گوناگون و تریبون های مدعی و دکورهای زیبا و سن های رنگ رنگ و دعوت های آنچنانی و … دم از حق و حقوق عکاس مولف و ماده تبصره هایی برای احقاق حق پایمال شده و ارتقای سطح فرهنگ جامعه در مواجهه با عکس و عکاسی و این واژگان سنگین می زنند. غافل از این که هنوز پایشان بر گلوگاه عکاس محق است و نامشان در فهرست صاحبان تاثیر در این عرصه رقابتی گذرا که بسیار زود می گذرد و از خود بسیار حق الناس و حق های نادیده انگاشته شده و از این قبیل باقی می گذارد.
شما در جستجوی بیان نقدتان در مسیر این امواج رقابتی پوچ به اجتماعی برمی خورید که محدود به خود و دایره ای بسته تر از خود هستند و دبیری و داوری و … را میان یکدیگر جابجا می کنند و … تمام.

این در حالی است که رفتارهایی چنین با عنوان سوابق اجرایی برای ایشان رزومه هایی می سازد که آنها را تبدیل به معتمدهایی برای حرکت های بعدی و رقابت های در پی هم می کند تا مبادا! نگاه و موضوعی چالش برانگیز بر دیوار نمایشگاهی دیده شود! و مبادا که چنین شود و چنان بماند و این ها ادله ای می شود که معتمدین بی اعتماد به همگان، با تاثیر دبیری و داوری های خود فضای گل و بلبل گونی را با تکیه بر روابط در جامعه عکاسی جار زده و به نمایش گذارند.
تمامی این عوامل داستان ساز که مجال و جسارت طرحشان چنان که شایسته است، نیست! همراه با نکاتی دیگر سبب شده که امروز در فقر نگاه جریان ساز و جستجوگر باشیم و در آینده ای دور یا نزدیک، شاید هم در حسرت نام ها و چهره هایی که بودند و دیده نشدند! در حسرت تفکرهایی که در پس هر عکسی با نگاهی جوان و متعهد و خلاق و پویا باید تربیت می شدند و نشدند!

دامنه ی این آسیب تا جایی می رود که برخی عکاسان پیشکسوت علمدار جوانان می شوند تا قید حمایت های داخلی زده شود و به ریسمان نام آور هر جشنواره خارجی آویزان شده و پناهنده شوند، چرا که حداقل در این رقابت ها، نگاه و هدفی دیکته نمی شود که فردا روزی، عکاس در قبال مسائل پیش بینی نشده حق اظهار وجود نداشته باشد و چه بسا این حق ضایع شده را زیر پای مدعیان حقوق عکاسان بازیابد.

کاش! ابراهیمی پیدا شود تا خلیل حضرت پروردگار باشد و این بت ریشه کشیده از جهل نفسانیت را چنان در هم شکند تا این همه استعداد و ذوق جوان علاقه مند را در داخل به تکاملی رهنمون کند که حداقل مزد هر ماجراجویی در عکاسی و شرکت در فعالیت های گروهی، استمرار حضور و رغبت مضاعف باشد برای کسب دانش، نه شهرتی پوچ و گذرا که ذوق را فنا، هنر را منحرف، نگاه را تخریب و انسانیت انسان را از مسیر کمال باز دارد.

عادل پازیار

———————————————————————————————————————————————————————————— " پایگاه عکس چیلیک " با انتشار این متن ها امید دارد تا آنانکه در عرصه عکاسی کشور سیاست گذار هستند – کمی – بیشتر از گذشته به دغدغه های موجود اشراف یابند و با نمایی روشن تر حرکت های تشکیلاتی و سازمانی خود را نسبت به احقاق حقوق عکاسان در سطوح گوناگون رقم بزنند.
با توجه به رویکردهای رسانه ای موجود در فضای عکاسی، دفتر " پایگاه عکس چیلیک " با پذیرش و انتشار متن هایی رسیده از سوی عکاسان پیشکسوت، حرفه ای، دانشجویان و… تنها به منظور واگذاری امکانی یکسان و فراگیر برای تمامی عکاسان و اعضا در راستای وظایف حرفه ای و اخلاقی عمل می نماید تا گام های تکمیلی اطلاع رسانی را در ارتباطات دنیای امروز برای مخاطب هموار کند.
همچنین توصیه می شود تا برداشت ها و واکنش های ذهنی تان را به شکلی مطابق با آنچه در اینجا منتشر شده، بازگو نمایید تا مورد قضاوت همگان قرار گیرد تا رسانه ها بی هیچ دخل و تصرفی، مجال پرداختن به وظایف دقیق ضوابط را مطابق با آیین نامه ها و قوانین داشته باشند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست