1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایش عکس های «چشم‌اندازهایی علیه …» فروغ تاج

نمایش عکس های «چشم‌اندازهایی علیه …» فروغ تاج

نمایش عکس های «چشم‌اندازهایی علیه فراموشی شماره‌ی چهل‌وُ‌یکم از ۴۱» فروغ تاج در محل گالری ۰۰۹۸۲۱ تهران درحال برگزاری است.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک این نمایش با همکاری پروژه های وتن با عنوان «مشاعات» برگزار می شود.
در متن مربوط به قاب نخست این نمایشگاه به عنوان «بیانیه» آمده است:
اکنونِ ما به‌صورتی ناگسستنی با گذشته‌ی ما پیوند دارد، به‌گونه‌ای که می‌توان به‌واسطه‌ی عکس‌ها به پیش‌گویی گذشته‌ای پرداخت که هرگز ندیده‌ایم.
در واقع ثبت تصویر عکاسانه از چیزها، انسان‌ها و مکان‌ها هم‌چون آینده‌ی ‌گذشته‌ای می‌نماید که می‌تواند به ما امکان قضاوتی تاریخی بدهد. اما جز این، آن‌چه به‌زعم من بسیار پراهمیت می باشد، مسئله‌ی «یادآوری» به کمکِ عکس است، حتی اگر در حکم سندی معتبر تلقی نشوند.
جدای از این، مهم‌ترین چیز برای پرداختنِ من به این مجموعه، نقشِ «خاک» بود و به‌طورکلی ارزش و جای‌گاهِ «زمین و طبیعت»؛ آن زمان که تنها چیزی که از گذشته باقی‌ می‌ماند، نه انسان است، نه بناها و نه اشیا، بلکه قطعه‌ای خاک است بدل‌شدهْ به یادمانی مقدس برای حفظ و یادآوری چیزی یا کسی که از دست و از یاد رفته‌است.
مکان‌ها به‌عنوانِ تنها شاهدِ به‌جامانده از تاریخ و برخلافِ زخم‌ها و رنج‌های بی‌پایان انسان، می‌توانند تمامیِ ازریخت‌افتادگی‌های خود را ترمیم و بازسازی نمایند. و سرانجام، پس از گذشت سال ها و دهه‌ها و سده‌ها، ما ناظر چشم‌اندازهایی پرشکوه و ماندنی خواهیم‌بود که زمانی بشرِ ناماندنی در آن می‌زیسته است.
پوستر چشم انداز اثر فروغ تاج در گالری 00821
در عنوان و کپشن اثر بانو فروغ تاج در مجموعه نمایشگاهی «چشم‌اندازهایی علیه فراموشی شماره‌ی چهل‌وُ‌یکم از ۴۱» درج شده: درجه‌ی حرارت بدن که به چهل‌و‌دو برسد، آدم مرده‌است. پس قبول کن که مرده‌ها حرارت‌شان چهل‌و‌دو درجه است. /سمفونی مردگان، عباس معروفی.

فروغ تاج متولد سال ۱۳۶۳ در مشهد، ساکن تهران و دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته‌ی عکاسی دانشگاه هنر تهران و کارشناس علوم‌سیاسی از دانشگاه آزاد مشهد می باشد. ایشان تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی عکس «بدون قاعده» جهاد دانشگاهی مشهد/ ۱۳۹۲، «یک قرار ساده» نگارخانه‌ی کوهسنگی، مشهد/ ۱۳۹۳ و «روشنایی محدود» گالری شماری شش، تهران/ ۱۳۹۵ است.
همچنین در کتاب عکس یک قرار ساده و کتاب عکس نمایشگاه عکس روشنایی محدود صاحب عکس و در یازدهمین شماره نشریه چشمک دارای مقاله تالیفی هستند.
این نمایشگاه ساعت ۱۶ روز جمعه ۴شهریور ماه گشایش یافته و علاقمندان می توانند تا پایان روز پانزدهم شهریور ماه همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این رویداد در گالری ۰۰۹۸۲۱ دیدن کنند.
پروژه های ۰۰۹۸۲۱ شنبه ها تعطیل است.
گالری ۰۰۹۸۲۱ در تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۲۵ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب «عکاسی سیاه وسفید در قرن ۲۱» ترجمه میرعباس آل یاسین منتشر شد
پسین
نمایشگاه عکس «مرز سرگردانی» جواد پورصمد در تهران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست