1. خانه
  2. اخبار
  3. یک عکاس ایرانی برنده مدال افتخار «گااودی مدال» اسپانیا

یک عکاس ایرانی برنده مدال افتخار «گااودی مدال» اسپانیا

خبرگزاری فارس: دبیر نخستین مسابقه عکس خبری سوره در نشست خبری این مسابقه گفت: عکاسی ایران با عکاسی خبری در جهان شناخته شده است ولی هنوز به این نوع عکاسی درکشور ادای دین نشده است.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی فارس، نشست خبری نخستین مسابقه عکس خبری سوره صبح امروز باحضور رسول اولیاءزاده مدیر خانه عکاسان ایران حوزه هنری و حسن سربخشیان دبیر این مسابقه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
رسول اولیاءزاده مدیر خانه عکاسان در ابتدای این نشست به گزارشی از فعالیت‌های خانه عکاسان پرداخت و گفت: خانه عکاسان ایران مدت ۱۳ سال است که در زمینه‌های مختلف عکاسی و در جهت ارتقاء سواد بصری جامعه عکاسی کشور فعالیت می‌کند.
وی به افتتاح آژانس عکس خبری سوره اشاره کرد و گفت:حضور من در خانه عکاسان ایران باعث پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های عکاسی خبری شد و به دنبال آن آژانس عکس سوره را به عنوان تنها آژانس عکس خبری ایران و با هدف پرداخت حقوق مادی و معنوی عکاسان خبری افتتاح کردیم.
وی با اشاره به عدم استمرار جشنواره‌ها و مسابقات مختلف عکاسی درایران،ابراز امیدواری کرد که مسابقه عکس خبری سوره استمرار داشته باشد و گفت: تعداد برگزاری مسابقات مختلف عکاسی در ایران هیچ گاه دو رقمی نشد و این در حالی است که درتمام دنیا تعداد مسابقات و جشنواره‌های مختلف عکاسی دو رقمی است.
مدیر خانه عکاسان همچنین از برپایی همایش و جلسات تخصصی آسیب‌شناسی عکاسی خبری در سال‌های آتی خبر داد که به عنوان برنامه‌های جنبی این مسابقه برگزار خواهد شد.
وی از خبرگزاری‌ها و آژانس‌های عکسی که به صورت رایگان عکس را در اختیار مخاطبان و روزنامه‌ها قرار می‌دهند انتقاد کرد و افتتاح آژانس خبری عکس سوره را نیز در همین راستا عنوان کرد.
اولیاءزاده افزود:رایگان بودن عکس خبرگزاری‌ها، باعث تعطیل شدن سرویس عکس بسیاری از روزنامه‌های ما شده است و ما امیدوار هستیم که با برگزاری این گونه مسابقات و آژانس عکس خبری سوره،‌ به هدف خود در زمینه دستیابی عکاسان به حقوق مادی و معنوی خود دست پیدا کنیم.
حسن سربخشیان دبیر نخستین مسابقه عکس خبری سوره نیز درباره بخش‌های مختلف این مسابقه صحبت کرد.
وی افزود: نخستین مسابقه عکس خبری سوره در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس برگزار می‌شود که بخش تک عکس سه برگزیده و بخش مجموعه عکس هم یک برگزیده خواهد داشت.
سربخشیان با بیان این که عکاسان از بخش تک عکس استقبال بیشتری می‌کنند، تصریح کرد: باید این استقبال عکاسان از بخش تک عکس‌ مورد آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد.
وی تعداد کل آثار رسیده به مسابقه عکس سوره را ۱۳۶۹ قطعه عکس از ۱۵۳ عکاس ذکر کرد وگفت: از این تعداد ۱۰۰۶تک عکس و ۳۶۳ قطعه عکس در بخش مجموعه عکس ارسال شده است و در نهایت ۵۰ قطعه عکس از ۳۷۲ عکاس به بخش نمایشگاهی مسابقه، راه یافته‌اند.
سربخشیان درباره داوران این مسابقه هم توضیح داد: جهانگیر رزمی،حسین قندی،کاوه کاظمی،بن کرتیس ادیتور عکس آژانس آسوشیتدپرس و کارن فیروز داوری این آثار را بر عهده داشتند که با توجه به کیفیت آثار، با سخت‌گیری بسیار انتخاب عکس‌ها صورت گرفت تا بهترین عکس‌ها به مرحله نمایشگاهی راه پیدا کنند.
وی درباره حضور بن کرتیس درترکیب هیئت داوران هم گفت: بن کرتیس ادیتور عکس بخش خاورمیانه آژانس آسوشیتدپرس است که در مدت حضورش در ایران و داوری آثار این مسابقه اذعان داشت عکاسی ایران از رشد بسیار بالایی برخوردار است.
سربخشیان همچنین درباره بخش‌های تخصصی‌تر این مسابقه درسال‌های آتی هم گفت: اگر بنیه مالی این مسابقه اجازه بدهد در سال‌های آینده بخش‌های تخصصی‌تری را به آن اضافه خواهیم کرد. ولی در حال حاضر با توجه به این که در زمینه عکاسی خبری پتانسیل محدودی داریم،افزودن بخش‌های تخصصی به این مسابقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.ضمن این که باید ابتدا بتوانیم این مسابقه را تثبیت کنیم و از نظر مادی و اعتباری آن را حفظ کنیم.
سربخشیان در ادامه از کم‌توجهی به بخش عکس جشنواره مطبوعات انقاد کرد و گفت: متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی، در جشنواره مطبوعات تنها سه عکاس برگزیده انتخاب می‌شود که با توجه به بخش‌های مختلف عکاسی در کشور، انتخاب تنها سه عکاس دور از انصاف است و نتیجه‌ای برای عکاسی خبری کشور ندارد.
سربخشیان با بیان این که عکاسی ایران با عکاسی خبری در جهان شناخته شده است، افزود:با توجه به ثمره تلاش عکاسان خبری در دوران جنگ و اهمیت کارشان در زمینه‌های مختلف، هنوز به این بخش از عکاسی ایران ادای دین نشده است و این در حالی است که عکاسی ایران با عکاسی خبری درجهان شناخته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری مسابقه عکس خبری سوره بهانه‌ای باشد تا عکاسان خبری به درستی معرفی شوند.
دبیر نخستین مسابقه عکس خبری سوره در ادامه به ضرورت حضور حامیان مالی در جشنواره‌ها و مسابقات اشاره کرد وگفت: مسابقه عکاسی معتبری مثل «ورلد پرس فوتو» بیش از ۱۰ حامی مالی قوی در اختیار دارد و بدون این حامیان مالی،برگزاری چنین مسابقات و جشنواره‌های جهانی امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای استمرار مسابقه عکس خبری سوره نیز باید به دنبال حامیان مالی باشیم و ذهنیت افراد صاحب امکانات و متمکن را نسبت به اهمیت این نوع عکاسی روشن کنیم تا آنها برای سرمایه‌گذاری در این مسابقات ترغیب شوند.
این عکاس خبری در ادامه به مشکلات عکاسی خبری ایران اشاره داشت و افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه عکاسی خبری عدم رعایت حقوق مادی و معنوی عکاسان و همسان نبودن خواسته‌های مطبوعات با انتظارات عکاسان است.عکاسان خبری ایران این امکان و توان را دارند که هم سطح با جریان هم صنف خود دردنیا حضور داشته باشند ولی مطبوعات ایران از این توانایی‌ها استقبال نمی‌کنند.
سربخشیان تأکید کرد: باید عکاسی خبری را به جامعه بشناسانیم و با سعه صدر بیشتری با عکاسی خبری برخورد کنیم.
برگزیدگان نخستین مسابقه عکس خبری سوره فردا ساعت ۱۶ معرفی خواهند شد و در ادامه نمایشگاه آثار راه‌ یافته به این مسابقه افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه به مدت ده روز تا ۲۹ آذرماه درنمایشگاه خانه عکاسان ایران حوزه هنری برپا خواهد شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست