1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «عکاسی سیال» جف وال با ترجمه «پریسا حکیم جوادی» منتشر شد

کتاب «عکاسی سیال» جف وال با ترجمه «پریسا حکیم جوادی» منتشر شد

کتاب «عکاسی سیال» جف وال/Jeff Wall با ترجمه «پریسا حکیم جوادی» در نشر گیلگمش چاپ و منتشر شد.
کتاب «عکاسی سیال» مجموعه ای از جستار، مقاله و مصاحبه هایی از جف وال است که پریسا حکیم جوادی آن ها را گردآوری و ترجمه کرده و به بازار عرضه داشته است.
در مطلب درج شده در پشت جلد کتاب پیرامون جف وال و عکس هایش و محتوای آن آمده است:
“عکس های عظیم و نورپردازی شده‌ی جف وال، عکاس سرشناس هم عصر ما، مدت ها است فکر تحلیلگران تصور، عکاسان، و دوست داران عکس را به خود مشغول داشته است.
کتاب حاضر که نامش را از جف وال گرفته تلاشی است برای آشنا کردن جامعه‌ی فارسی زبان علاقه مند به عکاسی با اندیشه ها و نظریه پردازی های این عکاس صاحب نظر و آنچه درباره‌ی برخی از آثار او نوشته اند.
جستارها، مقالات و مصاحبه های این مجموعه بر این اساس انتخاب شده اند که هم اندیشی خود عکاس و هم آرای تحلیلگران درباره‌ی کار وی را به خواننده معرفی کنند. دو جستار به قلم وال، دو مقاله درباره‌ی آثار وی به قلم تحلیلگران دیگر، و دو مصاحبه با وی در کتاب حاضر در شش فصل تنظیم شده‌اند و به موضوعاتی چون رابطه‌ی عکاسی خبری و عکاسی هنری، مقیاس عکس، جایگاه رسانه در هنر معاصر و رابطه‌ی عکس های معاصر با آثار هنری پیشین می پردازد.”
در دو فصـل نخست کـتـاب حاضـر، به اندیشـه ى جـف وال در باب عکاسی ( به طور عام ) و نیز کار خودش ( به طور خاص ) در قالب دو جستار به قلم خود او پرداخته شده، در جستار اول، با پیگیری رابطه ی عکاسی و هنر مفهومی، تبدیل شـدن عکاسی مطبوعاتی به هنری مدرنیستی در قرن بیستم بررسی می شـود و کلاف در هم پیچیدهی روند این تبدیل در غرب به شیوه ای خاص او باز می شـود.
جستار دوم، که لحنی شخصی تر دارد، دربارهی شیوه ی مواجهـه ى وال بـا آثـار استادان هنرمند متقدم بر خـودش در هنرهای گوناگون ( به ویژه نقاشی و سینما ) و چگونگی تأثیر پذیری او از هنر آنهاست.
در فصل سوم، دیوید کمپنی، نویسنده و هنرگردان بریتانیایی و مدرس دانشگاه وست مینستر لندن، به تحلیل تصویر برای زنان می پردازد که شاید مهم ترین اثری باشد که وال با آن شناخته می شود. او در مورد چگونگی سازمان یافتن و به نمایش در آمدن این اثر و ارتباط آن با آثار هنرمندان دیگر ( اعم از نقاشان ، عکاسان ، و هنرمندان مفهومی ) بحث می کند و در انتها از انفعال بی قرار شخصیتهای آثار وال و مرگ آلودگی این آثار می نویسد.

در فصل چهارم، مایکل فرید، نظریه پرداز و مورخ هنر سرشناس آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز، تحلیلی غامض از دو اثر کم تر شناخته شدهی وال به دست می دهد. سعی وی بر این است که نشان دهد وال، با تمرکز بر امر روز مره در این آثار، به سـوی هنری ضدتناتری حرکت کرده است.

کتاب «عکاسی سیال» در قالب ۲۱۹ صفحه در قالب جستار، مقاله و مصاحبه «جف وال»، با گردآوری و ترجمه «پریسا حکیم جوادی» با جلد شومیز به شماره شابک: ۹-۲-۹۷۷۷۳-۶۲۲-۹۷۸ در قطع رقعی، ویراستار: الهام آقاباباگلی، مدیر هنری: سعید فروتن، ناظر تولید: امیرحسین نخجوانی، در لیتوگرافی باختر و چاپ: نقش ایران، در شمارگان ۷۰۰ نسخه، با نظارت فنی چاپ توسط: یوسف امیرکیان، در نشر گیلگمش به تاریخ ۱۳۹۹ و در نوبت چاپ نخست پاییز ۱۴۰۰، در رده بندی هنر_سینما، نوبت چاپ: نخست در سال ۱۴۰۰ با شماره کتابخانه ملی ۷۵۴۵۷۴۵ در موضوع عکاسی هنری و موضوع‌بندی نقد و تفسیر، و عکاسان… کانادا… سرگذشت‌نامه به قیمت ۷۵۰۰۰/هفتاد و پنج هزارتومان ارایه و در « پایگاه تخصصی کتاب عکس » عرضه شده است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب «عکاسی سیال» به سایت کتاب عکس مراجعه و یا «ایـنـجـا» کنید.

منبع:پایگاه عکس چیلیک
منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
زنان عکاسی که «عکاسی مدرن» را شکل دادند
پسین
نمایشگاه عکس «ایران» محمد بویری در پایگاه باغ موزه قصر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست