1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «سفرنامه ویلیامز جکسن» با ترجمه رضا نمازی منتشر شد

کتاب «سفرنامه ویلیامز جکسن» با ترجمه رضا نمازی منتشر شد

کتاب سفرنامه ویلیامز جکسن «از قسطنطنیه تا زادگاه عمر خیام» شامل متن سفرنامه با همراهی ۲۰۰ عکس با ترجمه رضا نمازی در انتشارات ایران شناسی به چاپ رسید و در #سایت_کتاب_عکس به عنوان #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران منتشر شد.
این کتاب دربرگیرنده سفرنامه جکسن در مسیر مسافرتش از باکو و حاشیه دریای مازندران تا شرق ایران است که با بیش از ۲۰۰ عکس از اماکنی چون بازار و دکانها، مردم عادی، رجال، کارگران، ماهیگیران، کشاورزان، طلاب و دراویش همراه شده است.
آبراهام والنتاین ویلیامز جکسن (۱۹۳۷-۱۸۶۲ میلادی) از پیشگامان مطالعات ایرانی در آمریکا بود که از او به عنوان نخستین ایران شناس بزرگ آکادمیک آمریکایی نیز یاد می شود. جکسن که حدود ۴۰ سال وظیفه تدریس زبانهای هندوایرانی در دانشگاه کلمبیا را نیز به عهده داشت، یکی از محققان خوش نام در رشته زبان، ادبیات و ادیان ایران باستان به شمار می رود که برای مطالعات و مشاهدات ایران شناسی خود پنج مرتبه به ایران سفر کرد. سفرنامه حاضر مربوط به سالهای ۱۹۰۷ و ۱۹۱۰ میلادی است.

جلد کتاب سفرنامه ویلیام جکسن رضا نمازی
رضا نمازی در مطلب پیشگفتار کتاب پیرامون محتوای آن آورده است:
«ارزش این کتاب را می توان در بررسی اوضاع و احوال اجتماعی و زندگی مردم دانست، جکسن در مسیر مسافرتش از باکو و حاشیه دریای مازندران تا شرق ایران، یعنی مشهد و نیشابور، جلوه های فراوانی از فرهنگ، زندگی اجتماعی، آداب، باورها و مناسک مردم را ثبت و ضبط کرده است.
ارائه بیش از ۲۰۰ عکس از اماکنی چون بازار و دکانها، مردم عادی، رجال، کارگران، ماهیگیران، کشاورزان، طلاب و دراویش بر ارزش این اثر افزوده است.
این کتاب نیز همچون سایر آثار جکسن، دقیق و مستند و بر پایه داشته ها و تجارب علمی و دانشگاهی وی تدوین شده است و ارائه فهرستی از منابع معتبر مورد استفاده ایشان، خود گویای مسئولیت پذیری این دانشمند است که تلاش کرده در ۲۲ فصل، در کنار گزارش رویدادهای سفر، اطلاعات کامل و جامعی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران نیز ارائه کند.
جکسن در سفرنامه خود شرح گام به گام سفر به شهرها و روستاهای ایران را با مطالب تحقیقی، تاریخی و باستانشناسی با ارزشی به هم آمیخته است. این یادداشتها که خود آن را به نوعی « سفرنامه و تحقیق » نامیده ، حاوی نکات دقیقی از ویژگیهای جغرافیایی شهرها، اماکن تاریخی و میراث باستانی، فرهنگ و آداب اجتماعی، زندگی اقلیتهای دینی و به طور خاص زردشتیان ایران و برخی دیگر از مهمترین ویژگیهای حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی عصر قاجار است…»

کتاب «سفرنامه ویلیامز جکسن» ،از قسطنطنیه تا زادگاه عمر خیام / نوشته آبراهام والنتاین ویلیامز جکسن / ترجمه رضا نمازی / در قالب ۴۴۸ صفحه سیاه و سفید / موضوع: سفرها، خاطرات / صفحه آرایی: منیژه احمدی طهرانی / ویراستاری فرشته درخشش / در قطع رقعی / در نوبت نخست چاپ در سال ۱۴۰۱ / شماره شابک: ۴-۶۳-۸۳۵۱-۶۰۰-۹۷۸ / کتاب شناسی ملی: ۹۰۵۲۹۸۰ / رده‌بندی کنگره: DS258 و رده‌بندی دیویی: ۹۱۵/۵۰۴۴ / در شمارگان: ۵۰۰ نسخه / چاپ، صحافی: صنوبر و نشر: ایرانشناسی عرضه شده است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب «سفرنامه ویلیامز جکسن» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاسان دوازدهمین جشنواره عکس رشد معرفی شدند
پسین
کارت پستال‌های اصفهان در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست