1. خانه
  2. اخبار
  3. کتاب “مازندران، دیار دیو سپید” اندیکلایی به چاپ رسید

کتاب “مازندران، دیار دیو سپید” اندیکلایی به چاپ رسید

 

کتاب "مازندران، دیار دیو سپید" عنوان تازه ترین تالیف تصویری میرصفی اندیکلایی است.

این کتاب که در قالب معرفی تصویری از جای جای استان مازندران به نشر رسیده، مشتمل بر ۹۶ قطعه عکس از جاذبه های گردشگری استان را به مخاطب معرفی می کند.

میرصفی اندیکلایی متولد سال ۱۳۴۵ از شهر بابل است و دانش آموخته ی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی است.

این عکاس در کنار عکاسی، تدریس در دانشگاه را هم در بخشی از کار خود داشته و کتاب "مازندران، دیار دیو سپید" سومین کتاب عکس ایشان به شمار می رود.

اندیکلایی در ابتدای کتاب در بخشی با عنوان یادداشت عکاس نوشته است:
اکنون که به نیمه دوم زندگی گذشته ی خود نگاه می کنم، عکاسی را به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های زندگی ام می بینم.

همانگونه که بسیاری دیگر نیز گفته اند انجام کار هنری عشق عشق می خواهد و باید در این مسیر عاشق بود. عشق به عکاسی ایجاب کرده که از آسایش زندگی عادی و روزمره فاصله گرفته و با تحمل رنج و سختی هایی که اکنون به شیرینی و لذت تبدیل گشته اند، استوارتر از گذشته در مسیر انتخابی خویش ادامه ی حرکت دهم.

از دیگر سو، میل ارایه اثر به مخاطبین توسط خالق اثر، همیشه سبب گردیده تا هنرمند برای نیل به این هدف از هر فرصتی استفاده نموده و سعی در برقراری ارتباط با مخاطب خویش داشته است. این ضرورت باعث گردید تا از چند سال قبل انتشار مجموعه ای از عکس های خویش را در دستور کار قرار داده و به مرور زمان و بنا به شرایط زمانی و وضعیت شغلی و مالی خویش آن را به انجام رسانم.

اگر چه باید اعتراف کنم نوع و جنس عکس های اخیر من که در دو جلد کتاب سیاه و سفید در حال انتشار می باشد، با بسیاری از عکس های کتاب پیش روی تان همخوانی نداشته و دغدغه های هنری ام را می توان در آن کتاب ها مشاهده کرد ولی جای خالی اینگونه کتاب های تصویری در مورد مازندران، مرا واداشته تا در سال ۱۳۸۳ با چاپ جلد اول کتاب دیار دیو سپید با عکس هایی در ارتباط با برخی آیین های مازندران و سال ۱۳۸۵ با چاپ جلد دوم کتاب دیار دیو سپید شامل عکس هایی از چهره مردم مازندران، به این نیاز و جای خالی کتاب های تصویری پاسخی هر چند کوتاه داده باشم.

کتاب حاضر را گر چه نمی توان جلد سوم آن کتاب ها برشمرد ولی نوع آثار ارایه شده در آن به گونه ای است که بی ارتباط با کتاب های قبلی نبوده و در امتداد آنها است، لذا کتاب مازندران دیار دیو سپید کتابی است مستقل با عکس هایی از مازندران که ضمن حفظ جنبه کاربردی آثار و معرفی این استان، دارای نگاهی زیباشناسانه نیز می باشد.

نکته ی دیگر این که برای معرفی کامل و بی نقص یک موضوع، پژوهش ها و و مطالعات بسیار و عکسبرداری های متوالی و زیاد لازمه ی کار است، لیکن هدف از چاپ این کتاب معرفی جامع مازندران از نظر اجتماعی، جغرافیایی، اقتصادی و … نبوده و نیست. این کتاب بیشتر شامل مکاشفه های بصری و پژوهش های تصویری یک عکاس با موضوع مازندران است که حاصل سفرهای کوتاه و بلندم به برخی از نقاط جغرافیای این استان می باشد و بدیهی است که بنا به ضرورت و شرایط، اماکن عکسبرداری و عکس ها انتخاب گردیده اند، و گر نه خود نیز می دانم که جای بسیاری از عکس ها خالی است.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که عکس عکس های کتاب حاضر مربوط به پنج سال اخیر بوده و در فاصله زمانی بین خرداد ۱۳۸۳ تا آذر ۱۳۸۷ و با دوربین دیجیتال عکاسی شده اند.

اندیکلایی در آخرین بخش یادداشت عکاس با مخاطب کتاب آورده است: در پایان سخن لازم می دانم تا از تمامی دوستانی که برای رسیدن به مقصد و مقصود، یاریگرم بوده اند صمیمانه سپاسگزاری نمایم. یاریگرانی چون: آقایان عیسا کیانی حاجی، سیدهاشم اندیکلایی، پیمان آبادیان، صبا میناگر، جاوید کرباسچی، علی آزاد، علی رضا صداقتی و همسر و خانواده ام که اگر همراهی شان نبود، این کتاب به سرانجام نمی رسید.

این کتاب در قطع خشتی طراحی شده و به شماره شابک: ۷-۳۰۲۱-۰۴-۹۶۴-۹۷۸ در فهرست نویسی اطلاعات فیپا به ثبت رسیده است.

این کتاب در موسسه فرهنگی هنری مهرو ماه به نشر رسیده و علاقمندان می توانند از طریق سایت شخصی این هنرمند و تماس با شماره: ۰۱۱۱۲۲۹۷۳۲۴ این کتاب را تهیه نمایند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست