1. خانه
  2. اخبار
  3. کتاب « نی مه » کریم فائقیان به چاپ رسید

کتاب « نی مه » کریم فائقیان به چاپ رسید

در آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ خبر چاپ کتابی به " پایگاه عکس چیلیک " رسید که حاکی از آخرین کتاب سال داشت.

این در حالی بود که طی آخرین ماه سال چندین جلد کتاب به دفتر " پایگاه عکس چیلیک " رسیده و در بخش اخبار معرفی شد و گمان خبرنگار این پایگاه بر این عقیده بود که خبر آخرین کتاب سال جاری را رقم می زنند، ولی حجم فعالیت های انتشاراتی عکاسان و پژوهشگران به قدری بود که هر کتاب پس از دیگری می رسید و معرفی می شد و این روند ادامه یافت تا اینکه مقارن با روز گذشته کتابی به دفتر این پایگاه رسید که باور همکاران پذیرفت که آخرین کتاب عکس در سال جاری را با عنوان " نی مه " در بخش اخبار معرفی می نمایند.

کتاب « نی مه » کریم فائقیان به چاپ رسید

کتاب " نی مه " عنوان مجموعه عکس های هنرمندی از خطه جنوب کشور می باشد که شخصیت عکاسی او بیش از فیلم سازی و این دو بیش از هنر نوازندگی ایشان مطرح شده است.
کریم فائقیان
را هنرمندان بوشهری و جوانان این شهر به خوبی می شناسند چرا که سالها است از ابعاد شخصیت وارسته انسانی ایشان، بهره برده و می برند.

کریم فائقیان در این کتاب عکس سعی نموده با توجه به شناخت و ادراکی که از باورها، عقاید و شاخصه های بومی و منحصر به فرد شهر خود – بوشهر – دارد با پرداختن به موضوع در قالب عکاسی از چهره نوازنده های موسیقی محلی بوشهر شکلی بدیع و نوگرایانه براساس انتخاب فیگور و حالت نوازنده ساز، نوع و جایگاه ساز در فرهنگ بوشهر و ترکیب و تلفیق آن با عناصر و نمادهای دیگر بومی و استفاده مناسب از رنگ و نور، شیوه ای را برای توصیف و ارائه مفاهیم و دیدگاه خود انتخاب کند که هر چه بهتر و بیشتر بتواند همه شور و حال، غم ها و شادی ها، دلتنگی ها و امیدهای این مردمان ساکن در کرانه خلیج فارس را بیان کند.
فائقیان ایده پرداختن به موضوع این کتاب را مربوط به سالها قبل می داند که در زمینه نوازندگی سازهای اصیل محلی و آهنگسازی فعالیت داشت و اکنون بخاطر مشغله کاری تنها به ساخت موسیقی فیلم اکتفا نموده است.

فائقیان برای آماده سازی مقدمه چاپ کتاب " نی مه " به مدت دو سال متوالی تلاش نمود به طوری که می توان کتاب حاضر را در نوع خود یک کتاب تخصصی برشمرد که ایشان پس از ۱۸ سال تلاش و فعالیت مداوم در زمینه عکاسی موضوع کتاب، آن را با ۵۲ قطعه عکس در قالب ۱۲۴ صفحه به چاپ رساند.
مقدمه کتاب به قلم عکاس نام آشنا " ساعد نیک‌ ذات " است که بوشهری بودن وی و آشنایی با موسیقی بوشهری، اسباب ایجاد متنی صریح و ساده و در عین حال علمی را رقم زده است به طوریکه در بخشی از این مقدمه آورده است: نی مه نغمه یا موسیقی کار، هماهنگ سازی ضرب آهنگ های کلامی، موسیقیایی و ریتمیک است برای بهره وری بهتر از نیروی کار.
نیک ذات در ادامه آورده است: پایه عکس های ترکیبی این کتاب، هدایت درست فیگوراتیو نوازندگان اصیل بومی توسط عکاس است. این نگارنده کلام خود را اینچنین به آخر رسانده که: عکس های کتاب " نی مه " نغمه ای است هماهنگ، موزون و هیجان انگیز که نت های آن را عکس های کریم فائقیان نواخته است.

" نی مه "در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در انتشارات گوتمبرگ مشهد، در قطع خشتی و به شماره شابک ۳-۲۲-۵۷۲۵-۶۰۰-۹۷۸۳ به چاپ رسیده و مقدمه و متن عکاس در این کتاب به دو زبان انگلیسی و آلمانی توسط مهتاب ابراهیم زاده از عکاسان و فیلمسازان بوشهری ترجمه شده و در نهایت این کتاب به قیمت ۱۵۰۰۰ (پانزده هزار تومان) ارایه شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست