1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. داودآبادی: بدون هویت زندگی خالی از معنا است

داودآبادی: بدون هویت زندگی خالی از معنا است

دبیرخانه جشنواره ملی عکس هویت در استان مرکزی چندی است که به تکاپو افتاده تا با حمایت استانداری و حوزه هنری استان نتایج تصویری مفید فایده ای را برای استان فراهم آورد.
علی اصغر داودآبادی فراهانی به عنوان یکی از چهره های نام‌دار و فعال عکاسی در دهه هفتاد و هشتاد از جمله اعضای گروه داوری نخستین دور برگزاری جشنواره ملی عکس هویت است.
سینا صدیقی عضو ستاد خبری جشنواره با طرح چند پرسش ساده مسیری را برای عکاسان حرفه ای و شرکت کنندگان فراهم آورده تا در انتخاب فایل عکس های منتخب‌شان هر چه دقیق تر عمل کنند. 

علی اصغر داودآبادی فراهانیعلی اصغر داودآبادی فراهانی متولد سال ۱۳۴۴در اراک و دانش آموخته رشته عکاسی از دانشکده صدا و سیما است. نزدیک به چهار دهه است که نگاه او در حوزه «عکاسی مستند مردم نگار» فعالیت کرده است.
داودآبادی برای معرفی تیپ و شخصیت نگاه خود اظهار داشته: «فرهنگ و نسبت آن با زندگی همواره برایم اولویت و موضوعیت دارد در مسیر پر فراز و نشیب این چهار دهه سعی و فعالیت، مجموعه عکس‌هایی از احوال مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف تولید کرده‌ام که نیمی از آن با نگاتیو و نیم دیگر با دیجیتال ثبت شده است».
تدریس عکاسی در دفاتر انجمن سینمای جوان اراک و تهران و کرج، داوری جشنواره های منطقه ای و سراسری سینمای جوان، مشارکت در تأسیس خانه عکاسان ایران در سال ۱۳۷۳ و داوری جشنواره های متعدد عکاسی از جمله برخی فعالیت های این عکاس ایرانی است.
داودابادی معنتقد است: «در این تعاملات چند وجهی از عکاسان جوان و پیشکسوت بسیار آموخته ام و از این بابت خدا را شاکرم».

+بنظر شما برگزاری جشنواره عکس با موضوع هویت از چه منظری اهمیت دارد؟
هویت، معنابخش است. بدون هویت، ظرف زندگی خالی از معنا می شود. زندگی را دو عنصر شکل می‌دهد: ماده و معنا؛ نسبت ماده و معنا مانند نسبت جسم و روح است این دو وجه، طوری به هم وابسته اند که یک شاکله‌ی واحد را می سازند. کمالاتی مانند انسانیت، شخصیت، تشخص، منزلت، اصالت، شرافت، معنویت، فضیلت و مانند آن، برخاسته از عنصر روح اند. بدون این ها نمی توان تفاوتی میان انسان و جماد و نبات و حیوان به جز در صورت ظاهر، قائل شد پس آن چیزی که به وجود انسان معنا می بخشد نه فقط، بودن او بلکه چیستی و هدفمندی و چگونگی زیستن اوست؛ انتخاب های آدمی است که نه تنها حال و آینده ی خودش را رقم می زند بلکه بر سرنوشت آیندگان هم مؤثر است. آن چیزی که زندگی انسان را می سازد انتخاب های انسان است. این انتخاب های خیر و شر و ریز و درشت، همه ی انواع کنش ها و واکنش های هویت ساز انسان را شامل می شود چه خودش منشأ اثر و بنیان گذار باشد و چه منفعل و مجبور به تبعیت از فعل دیگران باشد «رویداد فرهنگی هویت» می تواند زمینه ساز فهم بهتر و والاتری از کنش های هویت ساز شود.

علی اصغر داودآبادی فراهانی

+از نظر شما ارزش گذاری عکس در موضوع هویت چگونه است؟
اگر منظور، شاخص های ارزیابی عکس هاست می توان علاوه بر مختصات فناورانه ای مانند نورسنجی درست و دقت در ثبت جزئیات و… به شاخصه های کیفی نیز اشاره کرد. از جمله معیارهای مهم پدیدآورنده ی عکس خوب مستند، انتخاب زاویه‌ی دید و بهره‌گیری از لنز متناسب با ایده و هدف عکاس، مواجهه‌ی آگاهانه با سوژه و شناخت تحلیلی از زیست بوم فرهنگی استان، پرهیز از دستکاری های تصنعی و نزدیک شدن به متن زندگی است.

+نمادهای هویت در عکاسی از منظر شما چیست؟
آیین های قدیم و جدید ملی و دینی، همبستگی اجتماعی در مهار آسیب های طبیعی، توجه به اهمیت روابط اجتماعی اعم از مناسبات خانوادگی مانند دید و بازدیدها، ازدواج، تحصیل، تفریح، بازی، گرامیداشت منزلت مفاخر فرهنگی، ارج نهادن بر الگوهای رفتار صحیح اجتماعی، توجه به زیرساخت های فرهنگ سازی همچون مسجد و مدرسه و محله و مزار و بازار و کارگاه و کارخانه و مزرعه و …، همه ی آن چه که در ساحت فرهنگ و تاریخ نقش بسته یا می بندد می تنواند دستمایه‌ی کار عکاس هویت نگار قرار گیرد نگاه به نمادهای یاد شده تابع دیدگاه تحلیلی عکاس است. او می تواند در بزابر هر یک از این پدیده ها زبان به نقد و نکوهش باز کند یا از چیزی تجلیل کند.

+برگزاری اردوهای عکاسی داخل استان تا چه اندازه می تواند بسترساز نگاه‌های مستندنگار و سعی عکاسان باشد؟
این کار، برای آشنا شدن عکاسان جوان و نوجوان با اهداف و رویکردهای جشنواره و همچنین فراهم کردن فرصت آشنایی عکاسان ساکن در دیگر نقاط کشوربا ظرفیت ها و چالش های فرهنگی استان مرکزی، لازم است و می تواند موجب غنای گنجینه ی تصویری استان شود.

+توصیه شما به عکاسانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند چیست؟
توصیه ی اصلی ام این است که حرف های مطرح شده در این مصاحبه را با دقت بخوانند.

+حرف آخر؟
فرصت نوجوانی و جوانی را قدر بدانید با گذران تقدیری عمر، از حس خوبی که در عکس های روزگار جوانی نهفته است فاصله می گیرید و به سن أمثال بنده که می‌رسید به خود می‌گویید ای کاش! در آن روز که فاصله ام با فطرت، بسیار نزدیک‌تر از اکنون بود عکس های بیشتر و بیشتر و بیشتر و بهتری می گرفتم.
موفق باشید…
——————
دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک مستقر در پایتخت کشور به عنوان حامی رسانه‌ای این جشنواره، دوشادوش عوامل دبیرخانه روند برگزاری و سعی عوامل این جشنواره را در قالب اخبار و اطلاعیه ها و گزارش ها برای جامعه عکاسی کشور تنظیم کرده و در سایر صفحه های شبکه اجتماعی این رسانه@Chiilick منتشر می‌نماید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «بدایع الزمان» در موزه عکسخانه شهر
پسین
عکس های خوشه شایان در خانه هنرمندان ایران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست