1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. در نشست خبری دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی طرح شد

در نشست خبری دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی طرح شد

نشست خبری دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی با حضور مدیر این جشنواره و دبیر دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی و تنی چند از خبرنگاران حوزه تجسمی و محیط زیست برگزار شد. 

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در نشست خبری سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی که در روز یکشنبه ۲۳ مهرماه در محل دبیرخانه انجام شد، نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان درباره دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی گفت:

از شاخص سرمایه اجتماعی در ایران نشانه های نگران کننده ای با مقادیر و تفاوت های فاحش می رسد، چرا؟ در برخی شاخص های جهانی،  ایران جزو آخرین ده کشور قرار دارد. بنا به برخی از آنها در چند ده تای آخر هستیم ولی در بعضی نیز رتبه ما در خط مرزی متوسط دیده می شود. هیچ یک از این سه حالت مطلوب نیست اما اولی دهشتناک، دومی دردناک  و سومی دور از شان جامعه ایران است.

طبق شاخص “موفقیت سرمایه اجتماعی” (SCAایران در میان ۱۱۷ کشور، رتبه ۱۱۰ دارد. این در حالی است که بنا بر شاخص لگاتوم، در یکی از ابعاد آن که سرمایه اجتماعی است، رتبه ما از ۱۴۹ کشور، ۷۴ است.

اگر بخواهیم این دو رتبه را با یک مقیاس بیان بکنیم درحالی که اولی ما را از ۱۰۰ مورد در رتبۀ ۹۴ نشان می دهد، طبق دومی از ۱۰۰ مورد در رتبه ۴۹ هستیم یعنی  در این کشور ظرفیت های اعتماد، پیوند، همبستگی، مشارکت و همدلی کم و بیش وجود دارد اما نمی تواند نهادینه و تاسیس بشود به بیان دیگر  ساختارها و سیستم های مناسبی نیست که این ظرفیت ها را محقق بکند و این خود را در خیلی از مسایل ما ازجمله مدل شرکت های تجاری یا تشکل های اجتماعی مان نشان می دهد.

یکی از تعاریف دقیق سرمایه اجتماعی دفتر آمارهای جهانی (ONS) است: سرمایه اجتماعی شبکه های همکاری با هنجارها و ارزش های تسهیم شده است و درک این که باعث تسهیل همکاری در داخل گروه می شود، اهمیت دارد.

عوامل مهمی در ایجاد سرمایه اجتماعی برای توسعه پایدار نقش دارند:

  • آگاهی: زمانی که افراد از ماهیت مسائل اجتماعی و سیاسی آگاه نمی شوند، از اجتماع خود دور هستند و بنابراین، شناخت کافی از مسائل و نیز قدرت انتخاب و فرصت مشارکت در تصمیم گیری کلان جامعه خود را ندارند. بدین ترتیب، توسعه جامعه، عملا غیرممکن می شود.
  • اعتماد: زمانی که اعتماد در جامعه بالا باشد، اساس سرمایه اجتماعی فراهم می شود؛ اما در صورت پایین بودن این اعتماد، شکل گیری توسعه اجتماعی، غیرممکن خواهد بود. عدم اعتماد نیز می تواند ناشی از دو عامل باشد: سابقه نامطلوب اقدامات نهادهای اجتماعی و نخبگان و دولت مردان و یا فقدان اعتماد جامعه به توانایی های خودش.
  • مشارکت: با مشارکت افراد جامعه در سرنوشت خود و کلیه امور مربوط به خود، سرمایه اجتماعی پدید می آید. افراد، با چنین اقداماتی، به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می کنند و اگر این سرمایه اجتماعی افزایش یابد، توسعه کشور نیز به تدریج، اتفاق می افتد.

سرمایه اجتماعی رابطه جدایی ناپذیری با پایداری توسعه دارد و از این منظر موسسه سبزکاران برای دستیابی به چشم انداز خود، روی این برنامه سرمایه گذاری نموده است. سبزکاران معتقد است با افزایش همکاری های اجتماعی اقبال عمومی برای حفظ محیط زیست گسترش می یابد.
اگر سرمایه اجتماعی را ارتباط و شبکه های اجتماعی ای که می توانند اطمینان و حس همکاری را در میان افراد حاضر در شبکه های مورد بحث ایجاد کنند بدانیم، آنچه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند نقش نهادهای جامعه مدنی در تشکل این سرمایه است. اگر ما مانند عنصری از یک سازمان مدنی به صورت همیشگی همدیگر را ملاقات کنیم احساس مسئولیت نسبت به همدیگر در ما پیدا می شود و می توانیم به همدیگر اعتماد کرده و در نهایت با هم همکاری کنیم. برای اینکه احساس اطمینان در بین باشد لازم است که ما همدیگر را ملاقات کنیم و ارتباط مدام با هم داشته باشیم. همچنین چیزی که به طور جمعی می‌توانیم به دست آوریم به تنهایی نمی‌توانیم.

منظور از باهم بودن، نهادهای اجتماعی ای است که کارکرد دیدار، شناخت و در نهایت اعتماد را میسر می کنند. البته حتما لازم نیست که ارتباط تنها در داخل نهادهای جامعه مدنی باشد بلکه بیش تر روش ها و فرم های اجتماعی را نیز که ارتباط مداوم و سازماندهی‌شده دارند، در برمی‌گیرد. اما نباید از یاد برد که اعتماد و حس همکاری با شیوه ای آسان تر در داخل نهادهای جامعه مدنی درست می شوند؛ به این دلیل که اعضای آن نهادها به دلخواه و بدون هیچ چشم داشتی به عضویت آن نهادها درمی آیند.

به این ترتیب سرمایه اجتماعی عبارت است از مجموع آن دسته از ارتباطات و شبکه های ارتباط اجتماعی که در جامعه موجودند و نیز میزان اعتماد و همکاری میان روابط موجود. در اینجا می توان گفت اگر در جامعه ای میزان سرمایه اجتماعی پایین باشد خطر افتادن آن جامعه به وضعیت تله اجتماعی بسیار بالاست. تله اجتماعی یعنی سرمایه اجتماعی‌ پایین، نبودن اعتماد و اطمینان به یکدیگر بین مردم، رواج فساد اداری- اقتصادی، ترس و…. پس می توان تله اجتماعی را که بعضی اوقات از آن به عنوان مشکل منافع جمعی یاد می شود به صورت زیر شرح داد.

همه می دانیم که منافع مان ایجاب می کند که همه با هم همکاری کنیم. اما اگر به این باور نرسیم که تمام افراد دیگر اجتماع هم همکاری می کنند، دیگر معنایی نخواهد داشت که به تنهایی همکاری کنیم. نتیجه این اعتقاد این است که همکاری و تلاش برای منافع جمعی تنها زمانی میسر می شود که انسان به این باور برسد که همه افراد دیگر نیز همکاری خواهند کرد.

افشین میرزایی دبیر دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی در خصوص شیوه اجرایی گفت: پس از ارایه گزارش دو دوره گذشته و تعداد شرکت کنندگان به معرفی داوران این دوره: کریم ملک مدنی، مهدی منعم و الوند رضازاده) پرداخت و نیز اعلام نمود که سومین دو سالانه در دو بخش اصلی: موضوع سرمایه اجتماعی و بخش ویژه: با موضوع سرمایه اجتماعی و حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی ۲۰ آبان ماه و مراسم اختتامیه این جشنواره و شروع نمایشگاه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۶ (روز جهانی زنان روستایی) خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار به سایت سبزکاران (www.sabzkaran.com) مراجعه فرمایید.

تماس با دبیر جشنواره:  ۵۷۴۱ ۱۳۴ ۰۹۱۱  یا سبزکاران  ۱۰۱۹ ۹۲۷ ۰۹۱۱

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
چایفروش: رویکرد عکس نگاران، معرفی زیبایی سیستان وبلوچستان است
پسین
یادداشت: این جایزه ده میلیونی از آنِ کدام عکاس است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست