1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آثار عکاسان ایرانی در چهاردهمین حراج تهران چکش خورد

آثار عکاسان ایرانی در چهاردهمین حراج تهران چکش خورد

با مجموع فروش ۴۲ میلیارد تومان؛ چهاردهمین دوره حراج تهران با آثاری منتخب از هنرمندان برگزیده چکش خورد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، چهاردهمین حراج تهران برای چکش خوردن ۱۲۰ قطعه اثر هنری، با تاخیری ۴۰ روزه، برگزار و در نهایت موفق به مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومانی شد که در این دوره عکس هایی از هشت تن از عکاسان ایرانی: آلفرد یعقوب زاده، جمشید بایرامی، جاسم غضبانپور، سعید صادقی، رضا کیانیان، سیدمهدی مقیم نژاد، سعید فلاح فر، صادق تیرافکن و عباس کیارستمی در معرض نمایش، حراج و چکش قرار گرفت.

در چهاردهمین حراج تهران عکس بدون عنوان جمشید بایرامی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
جمشید بایرامی عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: کتاب عکس حج۱۳۸۷، پشت صحنه سینمای ایران۱۳۹۰ و … است. 

تابلو عکس بدون‌عنوان از مجموعه «او می‌رود دامن‌کشان» اثر رضا کیانیان به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
رضا کیانیان عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: قار سوم، عکس های تنهایی و … است. 

تابلو عکس «والفجر مقدماتی» اثر سعید صادقی به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
عکس منتخب سعید صادقی ثبت شده به سال ۱۳۶۱ در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است. نام سعید صادقی، هم از جهت حضور پیوسته و مستمر از آغاز تا پایان دوران دفاع مقدس و هم از حیث کیفیت عکس‌های گرفته شده که با جسارت و خلاقیت عکاس ثبت شده‌اند، در تاریخ هنر عکاسی معاصر از اهمیت فراوانی برخوردار است.
سعید صادقی عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: جنگ تحمیلی The Imposed War دفاع در برابر تجاوز /جلد۳ /۱۳۶۵، شکوفه های شکسته/۱۳۸۱، مجموعه عکس جنگ۱۳۷۹،، عکاسان جنگ /۱۳۹۵و … است. 

تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی که اثری تک نسخه است، با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
عباس کیارستمی عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: مجموعه عکس ها/۱۳۷۹، سفید برفی/۱۳۸۳، درختان و کلاغ ها Trees & Crows/۱۳۸۶، دیوار/۱۳۸۹، سی سال/ ۱۳۹۴، درها و یادها/۱۳۹۴ و … است.

جاسم غضبان پور عکاس جنگ و دفاع مقدس که با اثر «نخل‌ها ایستاده می‌میرند» در اندازه ۱۸۴×۵۸ سانتیمتر در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور یافت که این عکس روایتگر گلزار شهدای خرمشهر در جنگ هشت ساله بود که به قیمت ۷۵ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
اثر حاضر یکی از عکس‌های دوگانه‌ای است که به صورت پانوراما و متشکل از چهار فریم ۱۳۵ نگاتیو سیاه و سفید گرفته شده است؛ یکی پانورامایی از گلزار شهدای خرمشهر و دیگری اثر حاضر از نخل‌های سوخته و سربریده همین شهر. این دو برای عکاس تداعی یک موضوع واحد را دارند، چرا که نخل در فرهنگ جنوب همسان یک انسان است و اشتراکات زیادی با انسان دارد؛ به عنوان مثال وقتی سر نخل را می‌زنند برخلاف درختان دیگر، می‌میرد و دیگر جوانه نمی‌زند. نخل‌های سوخته در تمام طول جنگ همچون مردم و بچه‌های خرمشهر و تمامی رزمندگان ایستادگی کردند، چونان که انگار آن‌ها نیز به شهادت رسیدند.
جاسم غضبانپور که عکاسی را در زادگاهش، خرمشهر آغاز کرده بود، با شروع حمله عراق به ایران به عکاسی از رویدادها و حوادث جنگ پرداخت و تا پایان آن به عنوان عکاس در جبهه‌ها حضوری مستمر داشت. عکاسی از خرمشهر بعد از بازپس‌گیری آن از نیروهای بعثی را می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌ترین کارهای او در دهه ۱۳۶۰ دانست.
جاسم غضبانپور عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: از آسمان ایران/۱۳۷۹، خانه ایرانی/۱۳۷۵ ، شکوه خوزستان/۱۳۸۸ ،شهدای فتح خرمشهر/۱۳۸۹ ،زندگی و دیگر هیچ/۱۳۹۵ ، کتاب معماران ایران/جلد دوم/۱۳۹۷، آسمان و زمین/۱۳۷۶، زندگی جدید، کالبد قدیمبم/۱۳۸۳ و … است. 

اثر دیگری که در این حراج چکش خورد مربوط به دیگر عکاس جنگ یعنی آلفرد یعقوب‌زاده با عنوان «جنگجوی جوان» یا تابلو عکس «حسن جنگجو» بود که به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت. این اثر تک نسخه است که در سال ۱۳۵۹ ثبت شده و با گواهینامه هنری عکاس آلفرد یعقوب‌زاده ارائه می‌شود.
آلفرد یعقوب‌زاده، یکی از عکاسان ایرانی است که به واسطه عکس‌هایش از رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان، چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی عکاسان ایرانی است. یکی از پرآوازه‌ترین عکس‌های او از جنگ ایران و عراق، چهره جوان رزمنده‌ای است که در آغازین روزهای جنگ در اسفند ماه ۱۳۵۹ گرفته شده است.
اثر منتخب یعقوب زاده در حراج چهاردهم تهران که به «حسن جنگجو» شهرت یافته، رزمنده جوان را در حالی که یک تفنگ برنو در دست دارد و سینه‌خیز در گل‌ولای به پیش می‌رود، نشان می‌دهد. این تصویر، سال‌ها در پشت جلد کتاب‌های درسی چاپ و خود دستمایه‌ای برای آثار نقاشی و گرافیک هنرمندان بسیاری شد. در همین زمان یعقوب‌زاده با آژانس‌های خبری گاما و آسوشیتدپرس همکاری داشت و این اثر در نشریات بین‌المللی متعددی نیز به چاپ رسید.
آلفرد یعقوب زاده عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: چهره های جنگ/۱۳۵۹، جنگ/۱۳۵۹، کودک ایمان رهایی/۱۳۶۰، جنگ تحمیلی The Imposed War/دفاع در برابر تجاوز/جلد نخست /۱۳۶۱، آئینه جنگ/چهره های جنگ/۱۳۶۰ و … است. 

تابلوی عکس مهدی مقیم نژاد با عنوان «تاریخ من (شماره ۹)» از مجموعه تاریخ یافت شده هم به مبلغ ۴۰ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
مهدی مقیم نژاد عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: عکاسی و نظریه/۱۳۹۳، باران شغال/۱۳۹۵، نشانه شناسی عکاسی/۱۳۸۷، واقع نمایی ها/۱۳۸۸ و … است. 

عکس «جاده‌ها» هم از دیگر عکاس ایرانی سعید فلاح‌فر به مبلغ ۳۸ میلیون تومان چکش خورد و فروش رفت.
سعید فلاح فر دیگر منتقد هنری و عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: عکس درصد/۱۳۹۷، شب نشینی در هشتی/۱۳۹۵ و … است.

اثر بعدی متعلق به صادق تیرافکن با عنوان «جمعیت ۹» بود که به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان چکش خورد و فروخته شد.
صادق تیرافکن در مجموعه‌عکس‌های «جمعیت» با نمایش تراکم آدم‌ها بر پس‌زمینه‌ای از تصاویر انتزاعی، نمادهای تصویری ایرانی و مذهبی، تصویری غیرمتعارف از مضمون جمعیت در عصر حاضر را ارایه کرده است. او در این حضور به هم فشرده افراد آشنای جامعه به ترکیب یا تضادی با تصاویر و مفاهیم سنتی می‌رسد. در اثر حاضر همنشینی آدم‌ها با نقش‌ها و رنگ‌های آیینه‌کاری‌های سنتی نمادها و خاطره‌هایی را در ذهن مخاطب زنده می‌کند.
مرحوم صادق تیرافکن عکاس ایرانی است که صاحب تالیفاتی چون: گام های اولیه، عکس های صادق تیرافکن/۱۳۷۸ و … است. 

چهاردهمین حراج تهران عصر روز پنجشنبه ۲۱ امرداد سال ۱۴۰۰ کار خود را با چکش زدن ۱۲۰ اثر هنری و اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی به صورت حضوری و آنلاین برگزار کرد و در نهایت امر با مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان پرونده این حراج در سال ۱۴۰۰ بسته شد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمی خواهم الگوهای من از تاریخ محو شوند
پسین
در چنین روزی عکس نمادین فرار به سوی غرب عکاس آلمانی به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست