1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آنچه « حمید سوری » در آیین تشییع بهمن جلالی گفت

آنچه « حمید سوری » در آیین تشییع بهمن جلالی گفت

پیکر عکاس فقید ” بهمن جلالی” صبح روز یکشنبه ۲۷ دی ماه سال جاری از مقابل خانه هنرمندان در تهران تشییع شد و در آیین تشییع این عکاس روزهای انقلاب و سال های دفاع مقدس، حمید سوری به عنوان پژوهشگر و منتقد هنری از مرحوم جلالی گفتند.

حمید سوری پس از حضور در جایگاه ابراز کرد: امروز فقط جامعه عکاسی نیست که سوگوار است، بلکه امروز جامعه هنری و فرهنگ ایران هم سوگوار است.

آنچه « حمید سوری » در آیین تشییع بهمن جلالی گفت

علت این سوگواری تنها تلقی بهمن جلالی از عکس برمی گردد. از وجوه مختلفی که استاد جلالی داشت و برخی اشاره ای به آن کردند، من به عکاسی هنری ایشان اشاره ای خواهم کرد.

استاد بهمن جلالی درکی عمیق و معاصر از عکس داشت. در فضایی که بعضی عکاسان محترم، تعریف محدود و تنگ نظرانه ای از عکس داشتند، ایشان نه تنها تجربه گری راتشویق کرد که خود تجربه گری کرد، که خود با درکی معاصر از عکس و هنر آثاری آفرید ممتاز، آثاری که هم در موضوع معاصر بود و هم در تکنیک و هم در نحوه ارایه و استفاده از متریال متنوع. جلالی تصاویری از دوران قاجار گرفت تا امروز را به ما بشناساند. تصاویری را با هم تلفیق کرد تا گزاره هایی برای وضع معاصر ما باشد.
جلالی در کنار آثار بسیار ارزشمند خودش، وقتی به عکاسی هنری می پردازد، نگاه تیزبین و منتقد او ایشان را به یک هنرمند صرفا زیبایی شناس محدود نمی کند.

نگاه منتقدانه جلالی نه تنها در عکس های او که در حرف های او هم هست!
به همین دلیل بی تعارف باید گفت: جلالی پروانه ای نبود که همه دوستش بدارند. او اما صریح بود و نقدهایش شفاف بود و تبعا بسیاری این نگاه ها را بر نمی تابیدند.

امیدواریم در فضایی باشیم که نقدهایی که بر او می شود هم شفاف و صریح باشد.
ارزش کار بهمن جلالی بایستی که زمانی بگذرد تا تبیین شود. امروز همه می دانیم که برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور، الزاما به کیفیت آثار هنری افراد برنمی گردد امروز می دانیم که نوشتن در مورد آثار هنرمندان الزاما به کیفیت آثار هنرمندان بر نمی گردد و مکانیزم های مختلفی وجود دارد تا هنرمندی سرشناس شود و مورد توجه واقع شود و امثالهم.

اما بسیار بعید به نظر می رسد که زد و بندها و مکانیزم های غیر هنری باعث شود تا کسی مانند کاترین داوین نمایشگاه مروری بر آثار برای بهمن جلالی بگذارد. مقدمه ای برکتابش بنویسد و کاتالوگی برایش چاپ کند و مصاحبه ای با او انجام دهد و بله بسیار دیده می شود هنرمندانی که آثارشان در خارج از کشور مطرح شده اما بهمن جلالی کسی است در مجله آرت فروم برای ش می نویسند!

لذا فقط این نیست که جهان او را درک کرده باشد، بلکه مهمترین ها و بهترین ها دارند از ارزش والای آثار بهمن جلالی می گویند. ما امیدواریم در فضای داخلی هم بشود که ارزشبهمن جلالی را آنگونه که هست بشناسانیم. به گزارش خبرنگار ” پایگاه عکس چیلیک ” حمید سوری با بیان تسلیت به رعنا جوادی به عنوان یار و همدم و همکار جلالی و یکی از بهترین عکاسان خوب کشور و عرض تسلیت به تمامی اهالی فرهنگ و هنر و همکاران، به ویژه منتقدان بهمن جلالی سخنان خود را به پایان برد.

پیشین
فوری: بهمن جلالی درگذشت
پسین
فراخوان فوری خرید عکس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست