1. خانه
  2. اخبار
  3. برگزاری نمایشگاه خزندگان و دوزیستان/ بی توجهی به نمایشگاههای علوم پایه

برگزاری نمایشگاه خزندگان و دوزیستان/ بی توجهی به نمایشگاههای علوم پایه

راه اندازی نمایشگاه تخصصی خزندگان و دوزیستان در استان لرستان و در شهر نورآباد به همت تنها مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده – دوزیست شناسی خاورمیانه فرصت جالبی برای بازدید از یک نمایشگاه منحصر به فرد و جالب بود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، شاید بازدید از نمایشگاهی که در آن تنها به عکس خزندگان و دوزیستان برخورد می کنیم و مجالی برای دیدن برخی از جانوران در شیشه های در بسته است کمی برایمان نچسب باشد ولی این نمایشگاه نیز محلی برای دیدن بخشی از خلقت بی نظیر خداوند است.

اولین نمایشگاه تخصصی خزندگان و دوزیستان که شاید در نوع خود با وجود فضای محدود اولین اقدام در این حوزه در کشور می باشد می تواند دیدگاه ما را نسبت به علوم پایه به ویژه زیست جانوری تا حدودی تغییر دهد و این خود دستاورد کمی نیست.

اینجا پر از عکس مارهای مختلف، قورباغه ها، تمساح و سوسمار و سمندر و …است که متاسفانه به جز قشر دانشگاهی و برخی مسئولان از این نمایشگاه استقبال چندانی از سوی مردم صورت نگرفت که این امر را می توان نشات گرفته از احساس غیرواقعی که در این زمینه از سوی مردم وجود دارد، دانست.

ایران با دارا بودن گونه های منحصر به فرد از خزندگان و دوزیستان یکی از مراکز مهم در این حوزه محسوب می شود و شاید بد نیست با دیدار از اینگونه نمایشگاههای تخصصی با برخی داشته هایمان در زمینه زیست جانوری آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

وجود نمایشگاههای متعدد در این زمینه در کشورهای مختلف دنیا و حتی موزه های منحصر برای دوزیستان و خزندگان شاید چیزی است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است و شاید عدم اقبال و علاقمندی مردم از اینگونه نمایشگاهها را باید در این امر جستجو کرد.

به هر حال بازدید از اولین نمایشگاه خزنده و دوزیست شناسی هر چند موجب تاسفمان از محدودیت فضای در نظر گرفته شده برای این امر و بی توجهی مسئولان در این حوزه شد ولی تجربه ای بود که واقعا ارزش پرداختن داشت.

ارائه عکسهای خزندگان ۱۵ استان کشور/حضور خزندگان ۴ کشور خارجی در نمایشگاه!

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده-دوزیست شناسی در این زمینه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: در این نمایشگاه تصاویری از خزندگان و دوزیستان ۱۵ استان کشور و ۴ کشور خارجی به نمایش گذاشته شده است.

فرهنگ ترکی با بیان اینکه این نمایشگاه نمایشی از نتایج تحقیقات "مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده – دوزیست شناسی" است، یادآور شد: نمایشگاه یاد شده دارای پنج قسمت تصاویر، موزه، نمونه های زنده، مقالات و تجهیزات است.

نمایی از نمایشگاه تخصصی خزندگان و دوزیستان

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه تصاویر بسیار زیادی از طبیعت ایران و گونه های مختلف جانوری خزنده و دوزیست که در حال زیست می باشند ارائه شده است، افزود: در بخش موزه که شامل دو قسمت خارجی و داخلی می باشد نیز نمونه هایی از گونه های خزنده گان و دوزیستان فلات ایران به ویژه ۱۵ استان کشور و نمونه هایی از خزندگان و دوزیستان ۴ کشور خارجی ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان نمایش داده شده است.

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده – دوزیست شناسی با بیان اینکه در بخش مقالات برخی از نتایج تحقیقات که در سطوح جهانی به چاپ رسیده اند را به نمایش گذاشته شده است، ادامه داد: همچنین در بخش نمونه های زنده نیز تعدادی از گونه های خزنده و دوزیست به صورت زنده در نمایشگاه قرار داده شده است.

ترکی با اشاره به نمایش تجهیزات مورد استفاده در بررسیهای تحقیقاتی این حوزه، عنوان کرد: متاسفانه این بخش به دلیل حمایت نشدن از طرف هیچ سازمان دولتی و یا خصوصی ضعیف می باشد.

وی با انتقاد از عدم همکاری دستگاهها برای برگزاری این نمایشگاه، گفت: روند برگزاری اینگونه نمایشگاهها در کشورهای دنیا با نمایشگاه دایر شده در لرستان به طور کامل متفاوت است که این امر نیازمند توجه جدی محیط زیست است.

مهمترین نمایشگاه تخصصی دوزیستان کشور/نمایش ۵۰۰ قطعه عکس خزندگان دنیا

وی این نمایشگاه را مهمترین نمایشگاه تخصصی خزندگان و دوزیستان کشور نامید که تا کنون برای عموم به نمایش گذاشته شده است و بیان داشت: در این نمایشگاه بیش از ۸۰ گونه خزنده و دوزیست فلات ایران در یک نمایشگاه ارائه شده است که این یکی از ویژگیهای منحصر به فرد نمایشگاه است.

ترکی با اشاره به نمایش نیمی از مارهای ایران در این نمایشگاه، خاطر نشان کرد: ارائه بیش از ۵۰۰ قطعه تصاویر از خزندگان و دوزیستان فلات ایران به همراه زیستگاه های آنان و ارائه نمونه هایی از گونه های منحصر به فرد فلات ایران از جمله ویژگیهای کم نظیر در این نمایشگاه است.

نمونه عکسهای نمایش داده شده در نمایشگاه

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده-دوزیست شناسی با تشریح اهداف برپایی این نمایشگاه، یادآور شد: نمایش تنوع زیستی خزندگان و دوزیستان فلات ایران، ارائه نمونه هایی از گونه های خارج از ایران و نمایش تصاویری زیبا و دیدنی و بکر از نقاط مختلف کشور از جمله اهداف این نمایشگاه است.

ترکی ایجاد انگیزه در بین جوانان، دانش پژوهان، دانشجویان و دیگر اقشار وابسته و یا غیر وابسته به زیست شناسی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه خواند، ادامه داد: یکی از مهم ترین اهداف دایر کردن این نمایشگاه تحریک ادارات و سازمان های دولتی برای برپایی نمایشگاه هایی در زمینه های تخصصی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد می باشد.

انتقاد از عدم توجه به برگزاری نمایشگاههای تخصصی در حوزه علوم پایه

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده-دوزیست شناسی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما کمتر به حوزه نمایشگاههای تخصصی در زمینه علوم پایه پرداخته می شود، افزود: اگر هم در این زمینه قرار به برگزاری نمایشگاه باشد این امر تنها منحصر به محیط های دانشگاهی است و برای بازدید عموم تقریبا چنین کاری انجام نشده است.

ترکی با اشاره به برخی نمایشگاههای که در برخی موارد برای نمایش مارهای سمی برگزار می شود، گفت: اینگونه نمایشگاهها بسیار غیر علمی است در صورتیکه اگر متولیان در این زمینه سرمایه گذاری کنند می توان این کار را به صورت کاملا علمی انجام داد.

وی نقش نخبگان و صاحب نظران این حوزه را کلیدی می داند و معتقد است که باید برای برگزاری نمایشگاههای تخصصی دانشمندان و فعالان عرصه علوم طبیعی و پایه وارد عرصه شوند و سازمانها به ویژه محیط زیست نقش حمایت کننده را داشته باشد.

ترکی با تاکید بر اینکه برگزاری اینگونه نمایشگاههای در کشور های مختلف دنیا حالت سیستمیک و کاملا برنامه ریزی شده دارد، عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا کل طرح ها و پروژه ها و گونه های اندمیک در قالب موزه به مردم ارائه می شود.

خلا موزه دوزیستان و خزندگان/مطرح شدن مرکز تحقیقات ایران در دنیا

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده-دوزیست شناسی با اشاره به خلا موجود در زمینه موزه دوزیستان و خزندگان در کشور، عنوان کرد: به اعتقاد من دوزیستان و خزندگان ایرانی این قابلیت را دارند که به صورت مجزا برای راه اندازی موزه برای آنها اقدام شود.

نمونه عکسهای نمایش داده شده در نمایشگاه

ترکی با انتقاد از اینکه در حال حاضر مراکز تخصصی برای استفاده متخصصان در حوزه خزندگان و دوزیستان خیلی محدود است، عنوان کرد: این در حالی است که در سالهای اخیر برخی گونه های منحصر به فرد در این حوزه توسط متخصصان ایرانی کشف شده که مختص به ایران است.

وی با انتقاد از عدم حمایت های دولتی در این حوزه، افزود: تمامی دستاورد های مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده-دوزیست شناسی که برخی از آنها در این نمایشگاه ارائه شده است بدون حمایت دولت انجام شده است.

مسئول تنها مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده- دوزیست شناسی خاورمیانه از همکاری اداره ارشاد شهرستان دلفان برای برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد و گفت: تنها افتخار این مرکز این است که بدون حمایت هیچ سازمان دولتی و یا خصوصی توانسته است خود را در سطح جهانی مطرح کند و به جایگاهی دست یابد که دانشگاه های خارج از کشور نمونه های جانوری خود را برای مطالعات به این مرکز می فرستند.

ترکی ادامه داد: آنچه در این زمینه قابل تامل است این است که بسیاری از اساتید "داخلی" برای رسیدن به نتیجه تحقیق خود نمونه های جانوری را به خارج از کشور می فرستند در حالیکه ما در این مرکز به توانایی دست یافته ایم که محققان کشورهای خارجی دستاورهای علمی خود را برای ارائه در سطح جهانی برای این مرکز ارسال می کنند.

به هر حال شاید بازدید از این نمایشگاه جالب و منحصر به فرد تجربه نخستین در این حوزه بود ولی استمرار برگزاری این نمایشگاهها می تواند زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم با محیط زیست به ویژه گونه های منحصر به فرد ایرانی باشد.

……………………………..

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست