1. خانه
  2. اخبار
  3. توضیحات موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران درباره نمایشگاه کتاب گرگان

توضیحات موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران درباره نمایشگاه کتاب گرگان

پس از انتشار گزارش "استقبال سرد شهروندان از نمایشگاه کتاب گرگان" موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرده است که همراه توضیحات مهر در زیر می آید.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، بر اساس توضیحات موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران مواردی مانند کمبود فضای نمایشگاهی، تبلیغات ضعیف و اطلاع رسانی نامناسب، عدم تغییر در نحوه برگزاری عمده اشکالات طرح شده در این گزارش است که نه به عنوان پاسخ، بلکه برای روشن شدن افکار عمومی و تشکر و قدردانی از مردم فرهنگ دوست گلستان و مدیرانی که در طول برگزاری نمایشگاه زحمات فراوانی متحمل شده اند، بیان می شود.

چهارمین نمایشگاه کتاب گلستان و یکصد و پنجاه و ششمین نمایشگاه کتاب استانی بر اساس برنامه زمان بندی، یکساله موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و با اعلام تاریخ از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تقویم نمایشگاههای کشور قرار گرفت و این فعالیت مهم فرهنگی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری و مسئولان استانی برگزار شد.

– عکس استفاده شده در آن گزارش مربوط به یکی از سالنهای نمایشگاهی استان آذربایجان شرقی است که در ساعت غیرنمایشگاهی برداشت شده است. قطعا می دانید نمایشگاه کتاب تبریز یکی از پر مخاطب ترین نمایشگاههای کشور پس از نمایشگاه کتاب تهران است، حال چرا خبرنگار آن خبرگزاری سعی نموده با استفاده از یک عکس جعلی مطلب خود را مستند کند، را باید آن خبرگزاری پاسخگو باشد.

– در خصوص تیتر اصلی یعنی " استقبال سرد شهروندان از نمایشگاه کتاب گرگان" لازم به ذکر است، از روز اول نمایشگاه مردم علاقمند استان گلستان حضور بسیار پررنگی داشته اند به نحوی که از روز سوم نمایشگاه، مسئولان برگزاری مجبور به مدیریت جمعیت شدند تا بر اثر حضور انبوه مردم، مشکلی حادث نشود و با حضور به حضور و علاقمندی مراجعان غرفه بانک مستقر نمایشگاه به منظور افزایش خدمت رسانی برای دراختیار قرار دادن بن کارت الکترونیکی خرید کتاب و از نظر فضای موجود نمایشگاه کتاب برای یک روز تمدید شد.

– کمبود فضای نمایشگاهی تامین محل برگزاری نمایشگاههای کتاب در استان برعهده استان است و همواره یکی از مشکلاتی که در برخی از استانها وجود دارد و نبود فضای کافی و استاندارد برای برگزاری نمایشگاه کتاب است، به همین منظور سعی شده از امکانات موجود در استان به بهترین صورت استفاده شود که در بسیاری از استانها مصلی بهترین گزینه است.

– از سوی دیگر موسسه علاقمند است تا فضای مناسبتر و بیشتری در معرض دید علاقمندان قرار دهد و پیگیریهای متعدد از سوی ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با مدیریت استانها به عمل آمده تا فضای مناسب آماده و دراختیار قرار گیرد که در گلستان نیز با توجه به انجام عملیات ساخت، مجموعه نمایشگاهی استان امید است در سال آتی از فضای بزرگتری استفاده شود.

– تبلیغات و اطلاع رسانی: تبلیغات در سطح شهر و صدا و سیمای جمهوری اسلامی استانی گلستان انجام شد، گرچه می توان تبلیغت در سطح شهر را برای برنامه های آتی پررنگتر انجام داد.

– کمبود بن خرید: خوشبختانه با مساعدت معاونت محترم امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، محدودیت برای ارایه یارانه خرید کتاب برای مردم در هیچ یک از نمایشگاههای برگزار شده وجود نداشته است و  در صورتی که میزان بن نمایشگاهی کم باشد، با توجه به حضور کارشناسان استان و نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بن مورد نیاز دراختیار قرار می گیرد.

لازم به دکر است به منظور توزیع بن مناسب بن به افراد، آیین نامه ای تهیه و در اختیار بانکهای عامل قرار دارد که با توجه به مدرک تحصیلی بن دراختیار افراد قرار می گیرد و در نمایشگان گلستان نیز بن اندازه کافی وجود داشت و استقبال مردم، افزایش غرفه و عوامل اجرایی و عوامل بانک مستقر رد نمایشگاه موید این مطلب است.

توضیحات خبرگزاری مهر:

– از توجه مدیران فرهنگی ارشاد به اصل پاسخگویی متشکریم. اگر چه پاسخگویی ، مغایرتی با حسن ظن به رسانه ها و عدم بکارگیری واژه های نا مناسب یا اتهامات غیر واقعی به آنها ندارد.

– گزارش تهیه شده به معنی نفی تلاشهای مسئولان فرهنگی استان و کشور در برگزاری این رویداد فرهنگی نبوده و نیست اما با توجه به آنکه این نمایشگاه همه ساله در این استان برگزار می شود، طرح نقاط ضعف و قوت صرفا برای برگزاری مطلوبتر این نمایشگاه آن هم توسط رسانه ها نباید دور از انتظار باشد.

– مسائل و مشکلات مطرح شده در گزارش، نظر و سلیقه خبرنگار مهر نیست، بلکه مسائلی است که از سوی ناشران ( کسانیکه به نوعی خود متولی این نمایشگاه هستند) و مصاحبه شوندگان مطرح شده است و نظر این افراد درباره این نمایشگاه بوده است و این رسانه فقط به عنوان پل ارتباطی برای بیان و انعکاس مسئل عمل کرده است که البته مستندات آن موجود است.

– عکس استفاده شده در گزارش تزیینی است و خبرگزاریها و مطبوعات در استفاده از عکسهای تزیینی برای مطالب و گزارش مجاز هستند که این موضوع زیر همان عکس استفاده شده ، قید شده است و لذا نیازی به توضیح هم نداشت.

– در مورد انتخاب تیتر نیز باید گفت که تیتر نویسی یک کار تخصصی است و تیتر استنباطی نیز از جمله مهمترین روش های تیتر زنی است.  مسئولان ارجمند موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران باید اجازه دهند که رسانه ها خود در این زمینه تصمیم گیری کند.

به هر روی نمایشگاه کتاب گلستان با همه ضعفها و قوتهایش عصر سه شنبه گذشته پایان یافت و امید است متولیان برگزاری نمایشگاه با کسب تجربه بیشتر و ارزیابی نقاط صعف و قوت نسبت به اجرای بهتر این نمایشگاه در مناطق مختلف کشور از جمله گلستان اقدام کنند.

 
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست