1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «عکاسی: استعاره هایی از جنس چوب و …» در موسسه فرهنگی اکو

نمایشگاه عکس «عکاسی: استعاره هایی از جنس چوب و …» در موسسه فرهنگی اکو

نمایشگاه عکس دکتر محمد خدادادی مترجم زاده با عنوان: «عکاسی: استعاره هایی از جنس چوب و …» در موسسه فرهنگی اکو در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس که چندی پیش در آیین افتتاحیه با گفتاری از دکتر سرور بختی ریاست سازمان اکو، دکتر سلطانی ریاست دانشگاه هنر، سروش کیایی و دکتر مهدی مقیم نژاد و همچنین گشایش یافت، دکتر مترجم زاده تعدادی از آثار عکاسی‌شان را به نمایش گذاشته اند.


در متن قاب استیتمنت این نمایشگاه عکس به قلم دکتر محمد خدادادی مترجم زاده آمده است: گویا هم‌نشینی ذات عکاسی است. هم‌نشینی اجـزا و اشیای همگون و ناهمگون، خاطره‌ها و استعاره‌ها، چه در صحنـه‌ی طبیعی و واقعی باشـند، چه به روش تاریکخانه و نـرم‌افـزار پدید آیند و در قاب عکس رخ بنماینـد. بـر ایـن مبنـا عکاسـی ایـده‌ای ذهنی است که از نمودهای عینی و ملموس بهره می‌گیرد تا بتواند کالبدی باورپذیر یافته و در عکـس بـه منصه‌ی ظهـور برسد.
اما هدف چیست؟!
گفتن آنچه بوده است؟ آنچه می‌تواند باشد؟ یا آنچه می‌بایست باشد؟
چیزی به جای خود واقعی، یا به جای چیزی دیگر، بیان حسی، معنایی یا استعاره ای.
بریده چوب‌هـا بـرایـم مهـم هستند. تمام آنها را زندگی کرده ام، شاهد رشد و بلوغ و مرگ و دوره‌ی پس از مرگ هر یک بوده ام. آنها در حیات خانه‌ام زیسته اند و در مسیر عکاسی قرار گرفتند، چنان‌که پیش‌تر ماشین قدیمی مـن قـرار گرفت. سادگی و شکل متنوع آنها برایم تداعی کننده‌ی انسان‌ها هستند. انسان هایی بریده از جایی، آن‌طور که مولوی بزرگ می‌گوید: از نیسـتـان تـا مـرا ببریده اند از نفریـم مـرد و زن نالیده اند. بریده چوب ها در جای خود و به جای دیگری ، هر یک به رنگی و شکلی می تواننـد انسـان، فرهنگ و زندگی را تداعی کنند و به کلامی مستعار در تصویر حرف بزنند.
سویه‌ی اصلی این مجموعه بر این اصل متمرکز است و در کنار آن چند کار دیگر.
محمد مترجم زاده متولد تیرماه سال ۱۳۴۰ و در حال حاضر با مدرک دکترای پژوهش هنر عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است. ایشان تا پیش از این نمایشگاه‌هایی با عناوین: گفتمان عکس در گالری والی، گفتمان عکس مترو در نگارخانه هنر، گفتمان عکس طبیعت در گالری آرین، گفتمان عکس فولکس در گالری هفت ثمر، فولکس، گفتمان آخر در گالری هفت ثمر و طبیعی سازی امر طبیعی در گالری آرته را در سوابق نمایشگاهی خود داشته است.

این نمایشگاه با مشارکت دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر و موسسه فرهنگی اکو برگزار می‌شود.
این نمایشگاه تا پایان روز ۱۷ بهمن ماه جاری همه روزه(به جز روزهای جمعه و شنبه) از ساعت ۱۰ تا ۱۶ پذیرای حضور علاقمندان به دیدار از نمایشگاه های عکس است.
نمایشگاه روزهای جمعه و شنبه تعطیل است.
موسسه فرهنگی اکو در تهران، خیابان شهید موحد دانش(اقدسیه)، کوچه باقرالنمر، شماره ۱۰ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب دو جلدی «خانه کشتی» چاپ و منتشر شد
پسین
نمایشگاه عکس کوثر در بوستان ملت مشهد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست