1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب دو جلدی «خانه کشتی» چاپ و منتشر شد

کتاب دو جلدی «خانه کشتی» چاپ و منتشر شد

کتاب عکس دو جلدی «خانه کشتی» با تصاویری از دو تن از عکاسان ایرانی توسط نشر سخنوران، چاپ و منتشر شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، کتاب عکس دو جلدی خانه کشتی با عکس‌هایی از کاوس صادقلو و ایرج عباسی با گزارش مراحل بازسازی این خانه و مراحل تجهیز این موقعیت و دو شرح مستقل از هم مربوط به خانه کشتی شهید پهلوان ابراهیم هادی و خانه کشتی شهید پهلوان مصطفی صدرزاده چاپ و منتشر شد و جهت معرفی در اختیار سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران قرار گرفت.
کتاب خانه کشتی شهید پهلوان ابراهیم هادی دربرگیرنده عکس های کاوس صادقلو و ایرج عباسی از مراحل بازسازی خانه کشتی و تجهیز و امکانات این مرکز ورزشی است که در سال ۱۴۰۰ با ۶۴ صفحه مصور رنگی توسط نشر سخنوران منتشر شده است و کتاب خانه کشتی شهید پهلوان مصطفی صدرزاده دربرگیرنده عکس های کاوس صادقلو و ایرج عباسی از مراحل بازسازی خانه کشتی و امکانات این مرکز ورزشی است که در همین سال در قالب ۵۰صفحه توسط نشر سخنوران منتشر شده است.

در متن یادداشت مربوط به حمید سوریان در ابتدای کتاب خانه کشتی آمده است: «تمامی رشته‌های ورزشی در دنیا دارای کمپ‌های تخصصی می‌باشند که بر اساس نیاز و ساختارهای ورزشی و جغرافیایی هر کشور ساخته و به روز رسانی می‌شود. از نتایج به روزرسانی می‌شود به قهرمانی ورزشکاران و موفقیت فدراسیون‌ها در رقابت‌های بین‌المللی اشاره کرد.
کشتی در کشور ما با داشتن ۹ مدال طلای المپیک پرافتخارترین ورزش کشور محسوب می‌شود و همین نتیجه نیاز کشتی را به داشتن محل تخصصی دو چندان می‌کند. لذا با توجه به این مهم در سال ۱۳۷۷ و با همت حاج آقا طالقانی یکی از سالن‌های مجموعه آزادی بازسازی و در اختیار تیم ملی کشتی ایران قرار گرفت به عبارتی، کشتی ایران خانه‌دار شد. این اتفاق بزرگی بود، چرا که پیش از آن محلی متمرکز و منسجم برای تمرینات وجود نداشت و در هر دوره محل اردوهای تیم ملی جابجا می‌شد. در نظر گرفتن این سالن برای خانه کشتی با توجه به محل جغرافیایی آن که به دور از هیاهوی شهری و دسترسی آسان آن در مجموعه آزادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
خانه کشتی در دوره ریاست یزدانی‌خرم نیز بازسازی محدودی داشت، اما با نگاه به تاریخ ساخت آن در سال ۱۳۵۳ و امکانات آن دوره، همچنین فرسودگی ساختمان، امروز دیگر پاسخگوی کشتی نبود.
تجربه ۱۰ سال حضورم در تیم ملی که ۹ ماه از سال را شامل می‌شد، باعث شد تا از نزدیک شاهد کم و کاستی‌های خانه کشتی باشم. لذا با ذکر این تجربه‌ها در جلسات هیات رییسه و جمع بندی نظرات دیگر اعضا بازسازی خانه کشتی آغاز و بعد از اتمام آن کمپی در خور شان کشتی کشور ساخته شد. این کمپ با داشتن امکانات منحصر به فرد و تخصصی و نیز نزدیکی آن به پیست دو مجموعه آزادی، به یکی از کمپ‌های ایده‌آل کشور تبدیل شد.
از ویژگی‌های آن می‌توان به تاثیر آن در شادابی و انگیزه مضاعف کشتی‌گیران اشاره کرد. تاثیر مثبت این فرایند باعث شد تا سالن شماره ۲ نیز برای بازسازی و استانداردسازی در دستور کار قرار گیرد. به روز رسانی این اماکن در بلند مدت تاثیرات خوبی دربر خواهد داشت به عبارتی بهتر است اینگونه بگویم که امکانات برای یک ورزشکار جهت قهرمانی در المپیک و تورنمنت‌های بین الملی به اندازه اکیسژن برای بدن اهمیت دارد.

کاوس صادقلو نیز در متن ابتدای کتاب خانه کشتی از تجربه های خود در سیر گرداوری و تالیف این کتاب عکس آورده است: «هنگامی که محمدرضا طالقانی به هیات کشتی تهران آمد، امور فدراسیون کشتی در ۲ اتاق در ورزشگاه شهید شیرودی انجام می‌شد. پس از آن طالقانی در سال ۱۳۷۱ بعنوان دبیر کل فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی منصوب شد، دغدغه‌اش از ابتدا گسترش اماکن و تسهیلات برای کشتی‌گیران و اردوی تیم‌های ملی بود تا بتواند فضایی برای کشتی کشور فراهم کند، تا شکلی جهانی داشته باشد. این امر با ورودش به فدراسیون کشتی جان گرفت.
کاووس صادقلو | پایگاه عکس چیلیک | www.chiilick.comبا کمک فدراسیون فوتبال در راس آن عابدینی و سپس مصطفوی توانست دو اتاق را به دو طبقه اداری در مجموعه شهید شیرودی تبدیل کند. از ابتدا با اندیشه ایجاد محل اردو برای تیم‌های ملی و در کنار آن تاسیس موزه‌ای برای کشتی گام به فدراسیون گذاشته بود، لذا این فرصتی شد تا با نمایش مدال‌ها و کاپ‌های گردآوری شده از قهرمانان در محل فدراسیون جدید نظرها را جلب کند و مسیر برای رسیدن به هدف نهایی هموار شود. این جابجایی و شکل جدید فدراسیون تاثیر به سزایی بر اهالی کشتی داشت. درخواست برای برپایی مسابقات جهانی در سال ۱۹۹۸ و تأیید آن توسط فیلا بهانه‌ای شد تا راه برای گفت‌و گو با مسئولان وقت ورزش باز شود.
به همین منظور طی جلساتی با مصطفی هاشمی طبا رییس وقت سازمان تربیت بدنی و ارائه پیشنهاد، قول در اختیار گذاشتن ۲ سالن از ۵ سالن مجموعه آزادی را گرفت و در نهایت با اختصاص یکی از سالن‌ها در سال ۱۳۷۴ به منظور برپایی اردوهای تیم‌های ملی در آن موافقت بعمل آمد و کار بازسازی و آماده‌سازی سالن آغاز شد. شایان ذکر است این سالن در سال ۱۳۵۳ به منظور مسابقات آسیایی بهره برداری شده بود و در این سال فرسوده بود.
با کمک مردم کشتی دوست، ترکان وزیر وقت راه و شهرسازی و همچنین دوستان طالقانی هزینه‌های این پروژه تأمین شد. هزینه‌ها شامل طراحی فضای موجود با در نظر گرفتن تمامی امکانات مورد نیاز کشتی‌گیران، خرید تجهیزات، ساخت ویترین‌های افتخارات کشتی (مدال ها، کاپ ها و…) به مانند موزه در محل‌های مختلف سالن اصلی جهت آشنایی نسل‌های آینده با تاریخ کشتی کشورمان، سالن کنفرانس و… بود.
خانه کشتی با ۴ سال تلاش، قبل از برگزاری مسابقات جهانی کشتی در سال ۱۹۹۸ تهران با حضور رئیس‌جمهور وقت، محمد خاتمی افتتاح شد. سپس نوبت به نامگذاری رسید و این کار به رأی گذاشته شد و در نهایت به پیشنهاد صدرالدین کاظمی (روزنامه‌نگار) این مکان «خانه کشتی» نام گرفت.
در همان سال «میلان ارسگان» به همراه «رافایل مارتینتی» برای بازدید به خانه کشتی آمدند و «ارسگان» با مشاهده این مکان بر روی تشک ۶۰۰ متری سالن ایستاد و گفت؛ امروز من افتخار می‌کنم که رییس جهانی کشتی هستم».

علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در متن ابتدای کتاب خانه کشتی اظهار کرده است: «کشتی به عنوان ورزش نخست کشور ما ریشه در تاریخ بشر دارد و جایگاه آن با اشکال مختلف در بین فرهنگ‌های ملل جهان مشهود است. از این رو رویدادهای این ورزش کهن از مسابقات المپیک تا جهانی و جام جهانی همیشه مورد توجه و تلاش برای قهرمانی در این رشته ورزشی تنگاتنگ بوده است.
در این میان با توجه به قدمت کشتی در ایران و عشق و علاقه ورزش دوستان کشورمان به این رشته از دیروز تا به امروز توجه، برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را می‌طلبد.
به همین دلیل از نخستین روز ماه مرداد سال ۱۳۹۸ که وارد فدراسیون شدم با این نگاه که امکانات سخت‌افزاری برای رسیدن به اهداف بالا باید در برنامه اول قرار گیرد به محل اردوها در خانه کشتی رفتم، مشاهده وضعیت ملی پوشان و گلایه‌های آنان مبنی بر کمبود امکانات و وجود حشرات موزی در محل اردو سخت آزرده خاطرم کرد و فقط یک کلام گفتم؛ که دیگر در چنین محلی با این کیفیت اقامت و تمرین نخواهید داشت.
با این گفته ما وارد راهی شدیم که برای رسیدن به هدف نهایی بسیار سخت جلوه می کرد، اما هدف‌ما در درجه اول ساخت و ترمیم زیر‌ساخت‌ها بود و باید هم میسر می‌شد.
تجربه به من آموخته بود برای رسیدن به قهرمانی بین مسافرخانه کثیف و هتل ۵ ستاره تفاوت بسیار است، امکانات به لحاظ روانی در میان همه ورزشکاران حایز اهمیت و باعث دلگرمی، رضایت و پیشرفت می شود. توجه به شرایط ورزشکاران بر شخصیت و جایگاه آنان تأثیر به‌سزایی دارد و می‌تواند آنان را تا سطح اول المپیک پیش ببرد.
به همین منظور و با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستیم در مدت کمتر از ۴ ماه و هزینه ۲۱۰ میلیارد ریالی خانه‌کشتی را با بهترین تجهیزات (در بهمن ماه ۱۳۹۸) ، استاندارد سازی کنیم. من امروز بسیار خوشحالم که تلاش‌های اعضای فدراسیون به بار نشست و تمامی اعضای تیم‌های ملی در آرامش به فعالیت‌های خود مشغولند و در محلی مناسب و در خور شانشان قرار دارند.
نتایج بدست آمده از تلاش گروهی باعث شد تا خستگی تمام کارهای اجرایی و اداری که از آغاز تا امروز داشتیم از تنم خارج شود و انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه راه داشته باشم.انشالله که امام زمان راضی باشد».
کتاب عکس خانه کشتی با عکس هایی از کاوس صادقلو و ایرج عباسی در قالب دو نسخه ۵۰ و ۶۴ صفحه‌ای مصور(بخشی رنگی) زیر نظر فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با موضوع عکاسی/Photography عکاسی ورزشی/ Photography of Sport و ایران/Iran در رده‌بندی کنگرهG7563 و رده بندی دیویی۷۹۶/۰۹۵۵۱۲۲ دارای شماره کتابشناسی ملی: ۸۴۲۷۳۰۸ در نوبت نخست چاپ در سال ۱۴۰۰، به شماره شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۲۱۵-۶۰۹-۱ با قطع خشتی و جلد شمیز و شمارگان ۵۰۰ نسخه در نشر سخنوران چاپ و منتشر شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب خانه کشتی پهلوان مصطفی صدرزاده و کتاب خانه کشتی پهلوان ابراهیم هادی به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » و « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس‌ «روزهای انقلاب» در موزه عکسخانه شهر
پسین
نمایشگاه عکس «عکاسی: استعاره هایی از جنس چوب و …» در موسسه فرهنگی اکو

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست