1. خانه
  2. اخبار
  3. بی خبر از حال خالق اثر «بیعت همافران با حضرت امام (ره)»

بی خبر از حال خالق اثر «بیعت همافران با حضرت امام (ره)»

بی خبر از حال خالق اثر «بیعت همافران با حضرت امام (ره)»

از درب اصلی شبستان مصلی که وارد شدم ناگهان چشمم به تابلو تبلغاتی خورد که رویش نوشته بود از حسین پرتوی خبری داریم؟ چندلحظه ای به این جمله فکر کردم و عکس بیعت همافران با حضرت امام خمینی(ره) را به یاد آوردم . حسین پرتوی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ واقعه ای از مدرسه علوی را به ثبت رساند که آن عکس در زمان خودش غوغایی به پا کرد تا جایی که رژیم شاه دستور زندانی شدن حسین پرتوی را صادر کرد. حتی این رژیم آن عکس را کذب محض دانست اما امام خمینی (ره) عکس را تأیید کردند و مردم به واسطه آن عکس به خیابان ها آمدند انقلابی به پا کردند. حال خالق اثر بیعت همافران با حضرت امام خمینی (ره) کجاست؟ چه می کند؟ آیا خبری از او داریم؟ در طول ۳۰ سال و درایام دهه فجر شعار دادیم که این عکس را روزی عکاسی گرفته و بس، اما چرا از سرنوشت خالق آن عکس بی خبریم. پس تحقق شعار حمایت از عکاسان ارزشی یا عکاسان انقلاب و دفاع مقدس چه می شود؟ در این باره گپی با دوعکاس انقلاب و دفاع مقدس و یک کارشناس عکس داشته ایم.

از عکاسان انقلاب به عنوان عکاس ارزشی یاد کنیم

احمد نصیرپور عضو انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در این باره گفت: زمانی که عنوان ارزشی را برعکاسان انقلاب و دفاع مقدس گذاشته می شود، انتظار می شود که از آن ها حمایت شود.
این عکاس اذعان داشت: علاوه برحمایت باید سعی کنیم که این عکاسان ارزشی را فراموش نکنیم. نام آن ها در تاریخ می مانند و نباید فراموش نشوند و همیشه باید اسم شان بر سرزبان ها بماند. نصیرپور اظهار داشت: حسین پرتوی استاد من بود، وی فردی بسیار بزرگ وارزشمندی است، این ارزش باید خود را در همین جا یعنی حمایت از وی نشان دهد. وی عنوان کرد: آخرین خبری که از وی دارم، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس با خانواده وی داشته و قرار بود که به عیادت این عکاس برود که امیدواریم نتایج مثبتی از این ملاقات حاصل شود. عضو انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: عکاسان به واسطه آثارشان پیام خود را به دیگران منتقل می کنند، از آن ها باید در هر مرحله ای تقدیر کرد تا به باد فراموشی سپرده نشوند.

حسین پرتوی را باید به نسل جوان شناساند

سعید صادقی از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: مسأله عکاسی در ایران جدی گرفته نمی شود، درواقع هنر عکاسی که درخدمت قدرت نباشد جدی نیست. وی افزود: آنچه که اتفاق افتاده این است، عکس هایی که از انقلاب و دفاع مقدس ثبت شده در جهت تأمین محتوای موضوعات نیاز انقلاب و حکومت بوده و همیشه و در هر دوره ای عکس ها مطرح است نه عکاس و نه حمایتی از خالق اثر. این عکاس معاصر اذعان داشت: همه ساله در سالگرد انقلاب عکس های حسین پرتوی درجهت قدرت حکومت استفاده می شود واین درست نیست. وی عنوان کرد: اگر در آن زمان واقعه مدرسه علوی ثبت نمی شد شرایط امروز متفاوت می شد ما مدیون حسین پرتوی هستیم. این استاد عکاسی تصریح کرد: حسین پرتوی نه تنها عکاس خوبی است، بلکه انسان دوست داشتنی برای نسل ما است. وی افزود: امام با تأیید این عکس عظمت بیشتری به اثربخشید و عمل حسین پرتوی در آن زمان باعث افتخار جامعه عکاسی و ملت است. صادقی اظهار داشت: بی توجهی به حسین پرتوی بی توجهی به تاریخ است.

حسین پرتوی پیشگام در عرصه انقلاب و دفاع مقدس بود

مهدی سروری کارشناس پایگاه عکس چیلیک، اظهارداشت: یکی از پربیننده ترین لینک پایگاه عکس چیلیک، بانک اطلاعات عکاسان کشور در عرصه انقلاب و دفاع مقدس است و در این بانک توانسته ایم آثار عکاسان را به همراه بیوگرافی، تاریخ تولد را قرار دهیم. وی افزود: ۷۰ درصد بانک اطلاعاتی مان شامل شهدای عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بوده است. این کارشناس عکس اذعان داشت: ایجاد بانک اطلاعاتی عکاسان عرصه انقلاب و دفاع مقدس می تواند منبعی برای آشنایی نسل جوان با عکاسان این عرصه باشد. وی افزود: معتقدیم اتفاقی در مقطع تاریخ برای این آب و خاک افتاده و تا نفس داریم باید خود را مدیون آن ها. سروری اظهارداشت: ۱۹ بهمن ۸۶ عکس «حسین پرتوی» توسط مقام معظم رهبری مورد تأیید قرار گرفت و آنچه که شایسته است، حمایت از سوی وزرا است که متأسفانه هیچ حمایتی از سوی وزرا نشده است. وی عنوان کرد: از هیأت دولت توقع می رود که لایحه حمایتی از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را مدون کنند.
البته شاید با تدوین لایحه حمایتی از عکاسان انقلاب ودفاع مقدس بتوان بخشی از مشکلات این صنف را حل کرد اما این عکاسان علاوه برحمایت نیاز به همدردی و مورد توجه قرار گرفتن دارند که متأسفانه تا به امروز این اتفاق کمتر رخ داده است. امثال حسین پرتوی در جامعه عکاسان انقلاب ودفاع مقدس بسیار است تا دیرنشده به خود بیاییم و این بخش از جامعه عکاسی را در چتر حمایتی دولت قرار دهیم.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست