1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. تقویم دیواری های ۱۴۰۲ با عکس های مریم زندی منتشر شد

تقویم دیواری های ۱۴۰۲ با عکس های مریم زندی منتشر شد

نخستین روزهای بهمن ماه را با سردی هر چه تمام تر این زمستان پشت سر می گذاریم که خبر چاپ تقویم های دیواری مریم زندی به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک رسید.
تقویم دیواری های سال ۱۴۰۲ با عکس هایی از بانوی عکاس و سفرهای عکاسی «مریم زندی» که با عناوین: «جیرفت سرزمین مائده های ایرانی»، «مهر بلوچستان» و «بگشای پنجره را» توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر چاپ و منتشر شد.

تقویم دیواری «جیرفت سرزمین مائده های ایرانی» به شکل افقی در اندازه ۲۴ در ۳۴س.م با ۱۴ برگ به علاوه رویدادها و تعتطیلات رسمی ایران در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی طراحی شده است که در پشت جلد این تقویم به قلم عکاس آمده است:
«آه! ایران عزیز
جیرفت، مرکز شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان و از شهرستان های مهم این استان است. به گفته مورخین شهر قدیمی جیرفت با سیل بنیان کنی نابود شده و خرابه های شهر در یک کیلومتری جیرفت فعلی است که ان را به عهد دقیانوس نسبت می دهند.
تمدن پیدا شده در جیرفت از کهن ترین تمدن های بشری و قدیمی ترین است و آثار خطی به دست آمده از این تمدن، قبل از خط میخی کشف شده در بین النهرین است.
این شهر از نخستین شهرهایی است که حدود ۵هزار سال پیش در فلات ایران پدید امده اند. به گفته یاقوت حموی (جردوس) قبل از حمله مغول یکی از شهرهای ثروتمند و آباد کرمان بوده و امده است که (… در جوی هایش زر یافت می شد …)
شهر جیرفت بر اثر حمله مغول در سال ۶۲۱هجری قمری به کلی ویران شد.
امروز جیرفت یکی از قطب های کشاورزی ایران و منطقه ای حاصلخیز است و شگفت آنکه بعضی میوه های گرمسیری و سردسیری در فواصل نزدیک به هم، در یک زمان به عمل می اید. جیرفت به راستی سرزمین مائده های زمینی است. من نمی توانم همه‌ی نعمت‌های روییدنی آن را در این تقویم کوچک و با ۱۳ عکس نشان دهم،پس سعی کردم بعضی میوه های ناشناخته تر را ببینید. مثل پهیل، جَم، نلخو(بکراهی).
از جیرفت به عنوان هند کوچک و بهشت کشاورزی ایران یاد می شود.
با تشکر از بچه های خوب جیرفت و همکارانم، مجید و محسن مجاز و هدا یوسف زاده»

تقویم دیواری «بگشای پنجره را» به شکل مربع در اندازه ۲۴س.م با ۱۴ برگ به علاوه رویدادها و تعتطیلات رسمی ایران در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی با نماهایی تلفیقی از فصل ها و معماری سنتی و تقویم دیواری «مهر بلوچستان» به شکل عمودی در اندازه ۲۴ در ۱۱.۳س.م با ۱۴ برگ به علاوه رویدادها و تعتطیلات رسمی ایران در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی با تصاویری از دختران بلوچ و دست بافته ها و صنایع دستی زنان بلوچستان طراحی و چاپ شده است.

مریم زندی از معدود بانوان عکاس ایرانی است که صاحب تالیفات متفاوت و متعددی در حوزه عکس و عکاسی است که از آن جمله می توان به: ترکمن و صحرا/۱۳۶۱، ایران گل محبوب من/۱۳۸۵، عکاشی /مریم زندی و ابراهیم حقیقی /۱۳۸۰، آبی با خط قرمز /۱۳۸۷، کتاب معماران ایران ج۱ /۱۳۸۶، حکومت ۵۸ /۱۳۹۲، چهره ها ۱ /چهره های ادبیات معاصر ایران /۱۳۷۲، چهره ها ۲ /چهره های نقاشان معاصر ایران /۱۳۷۳، چهره ها ۳ /چهره های سینما و تئاتر معاصر ایران /۱۳۷۶، چهره ها ۱ /چهره های ادبیات معاصر ایران /۱۳۷۷، چهره ها ۴_جلد۲ /چهره های ادبیات معاصرایران /۱۳۸۳، چهره ها ۵، سیمایی از موسیقی معاصر ایران /۱۳۹۶، گیسوانم در باد /۱۳۹۸، انقلاب۵۷ ایران /۱۳۹۸، عکاشی /مریم زندی و ابراهیمی حقیقی /۱۴۰۱ اشاره کرد.

نشریه ماهنامه مصوّر قهوه در چهل و یکمین شماره خود در دی ماه ۱۳۹۹ به شکلی تفسیری و تصویری به سوابق فرهنگی هنری این بانوی عکاس ایرانی پرداخته بود.
در صورت تمایل به تهیه و سفارش تقویم های دیواری سال ۱۴۰۲ «جیرفت سرزمین مائده های ایرانی»، «مهر بلوچستان» و «بگشای پنجره را» با عکس های مریم زندی به «سایت کتاب عکس» به عنوان «بانک تالیفات عکاسی ایران» مراجعه کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت ساعد نیک ذات:‬ برای دوربین عکاسی ام
پسین
عکاسان برگزیده سومین رویداد ملی آوای گاز خلیج فارس معرفی شدند

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست