1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاس پیشکسوت جبار نوید معروف به «نوید عکاس» درگذشت

عکاس پیشکسوت جبار نوید معروف به «نوید عکاس» درگذشت

جبار نوید معروف به «نوید عکاس» عکاس پیشکسوت گیلانی در سن ۱۰۷ سالگی در خانه سالمندان بندرانزلی درگذشت.

جبار نوید معروف به «نوید عکاس» درگذشتبه گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک مرحوم جبار نوید معروف به « نوید عکاس » مسن ترین عکاس ایرانی ساکن در شهرستان بندرانزلی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل خانه سالمندان «سرای محبت» دعوت حق را پذیرفت و در آغوش رحمت پروردگارش جای گرفت.

جبار نوید متولد دی ماه سال ۱۳۰۱ در یکی از خانه های کوچه مجاور سینما گل سرخ انزلی به دنیا آمد و از اواخر دهه سوم زندگی اش دوربین عکاسی را دست گرفت و سالهای سال در منطقه ساحلی و بلوار انزلی مشغول به کار عکاسی بود و بسیاری از انزلی‌چی ها با او خاطرات خوشی را در حوزه عکاسی از آیین ها و مراسم های محلی و خانوادگی داشتند.

نوید عکاس علاوه بر عکاسی از انزلی‌چی‌ها و مسافران این شهر، فریم های بسیاری نیز از بازی تیم فوتبال ملوان بندر انزلی ثبت کرد که در سال ۱۳۹۵ به شکل نمادین نیز در ورزشگاه این شهر حضور یافت و مورد تشویق تماشاگران و اعضای تیم و مدیران وقت قرار گرفت.

جبار نوید معروف به «نوید عکاس» درگذشت/ عکاس: هانیه علافیان
عکس های ثبت شده توسط مرحوم جبار نوید از جمله مستندترین بایگانی های تصویری از سابقه تیم فوتبال ملوان بندرانزلی به شمار می آید.
اگرچه تاریخ تولد مرحوم جبار نوید در شناسنامه سال ۱۳۰۱ ذکر شده است ولی به تایید دوستان و شاهدان گفت‌وگوی خبرنگاران محلی با وی و تاکید ایشان، تاریخ تولد این عکاس پیشکسوت سال ۱۲۹۵ است و هنگام فوت ۱۰۷ سال سن داشته است.

عکاس پیشکسوت جبار نوید معروف به «نوید عکاس» عکاس تیم فوتبال ملوان بندر انزلی
نوید عکاس که نقاشی را نیز به صورت خودآموخته با علاقه تجربه کرده بود در زمان حیاتش اظهار داشته بود که: «تا قبل از جنگ جهانی دوم با فروش آثار نقاشی اش به کسب و کار و امراز معاش مشغول بود، اما پس از ورود دوربین های عکاسی تخته ای به شهرستان انزلی او به عکاسی روی آورد و با آموختن فن عکاسی نوید عکاس دیگر عکاس مراسم های غم و شادی مردمان انزلی بود.»

سالهای آخر عمر این عکاس ایرانی در سرای سالمندان سپری شد و گاه! برخی به مناسبت هایی از جمله روز پدر و روز عکاس و … با او دیدار و گفت وگو می کردند.

جبار نوید معروف به «نوید عکاس» درگذشت/ عکاس: اسماعیل انگوتی

شورای شهر بندر انزلی با همکاری شهرداری بندر انزلی در اقدامی فرهنگی و حرکتی شایسته با عنوان «به پاس یک قرن با مردم بودن» در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به پاس‌داشت خاطره جمعی مردم شهر انزلی از این عکاس گیلانی (نوید عکاس )، مجسمه‌ی ایشان را با نگاه طراح توانمند «حمید هاشم زاده» و دستان هنرمند علی حیدری ساخته و در یکی از معابر اصلی شهر انزلی نصب کرد.

حمید هاشم زاده سازنده مجسمه جبار نوید معروف به «نوید عکاس»/ بندر انزلی
بنابر اظهار ارسال کننده خبر مقرر گشته است پیکر این عکاس فقید در محل قطعه هنرمندان گلزار شهدای بندر انزلی به خاک سپرده شود.

مدیریت رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن عرض تسلیت به محضر خانواده مرحوم نوید و سایر دوستان و آشنایان و همکاران ایشان و مردمان خطه‌ی انزلی، به نمایندگی از سوی عکاسان و مخاطبین این رسانه، آرامشی در خور برای روح آن عزیز فقید و صبری شایسته برای خانواده و سایر بازماندگان ایشان آرزومند است.

عکس نخست: یاسین رحمان
عکس دوم: هانیه علافیان
عکس سوم: عکاس ناشناس
عکس چهارم: اسماعیل انگوتی
عکس پنجم: عکاس ناشناس

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
برگزیدگان جشنواره اردویی عکس شهربهشت معرفی شدند
پسین
هفته فیلم و عکس رودبار و نمایشگاه گروهی عکس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست