1. خانه
  2. اخبار
  3. “خاطرات جواد منصوری” پس از ۱۳ سال دوباره منتشر می شود

“خاطرات جواد منصوری” پس از ۱۳ سال دوباره منتشر می شود

کتاب "خاطرات جواد منصوری" که در سال ۱۳۷۶ به همت محسن کاظمی تدوین شده و در طول این سال ها تجدید چاپ نشده بود با ویرایش و اضافه شدن مطالب، اسناد و عکس های جدید منتشر می شود.

محسن کاظمی نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار از تجدید چاپ کتاب "خاطرات جواد منصوری" پس از سال ها خبر داد و گفت: این کتاب در سال ۱۳۷۶ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات منتشر شد و در طول این ۱۳ سال تجدید چاپ نشد تا اینکه از مدتی پیش اقدام به تکمیل مطالب، اسناد و عکس های مرتبط با کتاب گرفتم و قرار است سوره مهر این کتاب را با ویرایش و گرافیک جدید منتشر کند.

وی ادامه داد: بنا دارم با تجدید نظر اساسی و ویرایش کلی دست به تجدید چاپ این کتاب بزنم ولی ویرایش اثر به معنای تغییر نثر و شیوه روایت آن نیست و بخشی از اطلاعات که به متن افزوده می شود همان نثر پیشین را حفظ خواهد کرد.

تدوینگر "خاطرات عزت شاهی" برخی اطلاعاتی که قرار است به کتاب افزوده شود اینگونه تشریح کرد: لازم بود برخی شخصیت ها گویاتر و تعدادی از اماکن دقیق تر مشخص و توصیف شوند همچنین اسناد و عکس هایی هم در طول سال ها به دست آمده که باید در کتاب آورده شود.

کاظمی افزود: گردآوری مطالب و عکس ها انجام شده و به زودی آنها را به متن اصلی اضافه خواهم کرد و تلاش می کنم اثر جدید را برای سالجاری آماده کنم. با تغییرات اشاره شده نسخه جدید کتاب ۵۰۰ صفحه در قطع رقعی خواهد بود که نسبت به چاپ نخست آن تغییر قطع(وزیری به رقعی) خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه چاپ جدید "خاطرات جواد منصوری" خیلی متفاوت از چاپ اول آن خواهد بود بیان کرد: این کتاب را می‌توان نخستین کتابی دانست که در قالب روایت خاطره درباره مسائل سیاسی روز، سازمان مجاهدین و راه اندازی حزب الله منتشر شد.

تدوینگر "خاطرات احمد احمد" در پاسخ به این پرسش که چرا در طول این ۱۳ سال اقدام به تکمیل اطلاعات اثر نکردید؟ توضیح داد: "خاطرات جواد منصوری" در شرایطی چاپ شد که نوشتن درباره برخی شخصیت ها خیلی زود بود و البته در دورانی هم بودیم که اطلاعات خیلی زیاد در دسترس نبود با اوج گرفتن سیر خاطره نگاری، اطلاعات بیشتری آزاد شد البته این بدین معنا نیست که این اتفاق اصلا نمی توانست در گذشته رخ دهد ولی شرایط زمان چندان اجازه نمی داد.

کاظمی اضافه کرد: همچنین در طول این سال ها شرایطی هم فراهم نمی شد که هم من هم آقای منصوری بتوانیم ساعاتی با هم باشیم و اطلاعات را تکمیل کنیم که با محقق شدن همه این شرایط بالاخره این کتاب تجدید چاپ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب دارای مقدمه مفصلی خواهد بود توضیح داد: در این مقدمه دلایل و چگونگی تغییرات و تکمیل اطلاعات، چگونگی شکل گیری نسخه اولیه آن، شیوه تحقیقات میدانی و گفتگوها لزوم و ضرورت ویرایش و تکمیل اثر و … را توضیح خواهم داد.

مولف "شب های بی مهتاب" درباره این موضوع که چاپ نخست کتاب از چه زمانی نایاب بود و چرا همان ویراست اول کتاب تجدیدچاپ نشد؟ گفت: فکر می کنم کتاب سه سال پس از چاپ دیگر در بازار موجود نبود. می توانستیم در طول این سال ها کتاب را بدون تغییر چاپ کنیم ولی اعتقاد داشتم لازم است کتاب تکمیل و ویرایش شود و این اتفاق محقق نشد تا امسال.

کاظمی در پایان تاکید کرد: از آنجا که در زمان انتشار کتاب هنوز خاطره خوانی و خاطره گویی رواج نیافته بود این کتاب مورد غفلت واقع شده و مطالب آن آنطور که باید دیده نشد و امیدوارم با این تغییرات محتوای غنی و مستدل آن مورد توجه قرار گیرد.

جواد منصوری عضو هیئت موسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان اولیه این ارگان انقلابی بوده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست