1. خانه
  2. اخبار
  3. “داستان عکاسی” رونمایی شد کیانیان، توحیدی و عادل از کتاب نبوی گفتن

“داستان عکاسی” رونمایی شد کیانیان، توحیدی و عادل از کتاب نبوی گفتن

نخستین مراسم رونمایی کتاب سینمایی خانه سینما به معرفی کتاب “داستان عکاسی” نوشته مایکل لنگفورد با ترجمه رضا نبوی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آغاز این مراسم که عصر روز چهارشنبه ۲۳ آبان در محل خانه سینما برگزار شد، فرهاد توحیدی – فیلم‌نامه نویس -، گفت: این نخستین سالی است که خانه سینما، کتاب سال سینما را انتخاب می‌کند و بر این اساس تمام کتاب‌هایی که در حیطه‌ی ادبیات سینمایی منتشر می‌شوند، در طی چارچوب این مسابقه شرکت داده می‌شوند.

به اعتقاد او، علاقمندی به سینما باعث رونق قابل قبول کتاب‌های سینمایی شده است که البته این رونق متناسب با شمارگان کلی کتاب در ایران کاملا نسبی است و امیداریم با این حرکت خانه سینما این حوزه از نشر، رونق و گرمای بیشتری پیدا کند.

توحیدی افزود: در کنار این اقدام برگزاری جشن‌های رونمایی کتاب‌های سینمایی را انجام می‌دهیم که نخستین جلسه‌ی آن به معرفی کتاب “‌داستان عکاسی” نوشته مایکل لنگفورد و با ترجمه رضا نبوی اختصاص دارد.

این فیلمنامه‌نویس درباره انتخاب کتاب داستان عکاسی توضیح داد: تلقی من این است که عکس سلول بنیادین سینماست و شان کتاب داستان عکاسی اینست که درباره این واحد بنیادین بحث می‌کند.

او با اشاره به اهمیت عکس در سینما گفت: داستان عکاسی تاریخ تحصیلی عکاسی است که شان و جایگاه این هنر را گوش‌زد می‌کند؛ چراکه عکس در بسیاری از موارد الهام بخش نویسندگان است و نمایان‌گر تمایل انسان به نمادسازی و ساخت نشانه‌های مذهبی و هنری است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه، رضا کیانیان، به معرفی رضا نبوی پرداخت.

کیانیان با تقدیر از اقدام خانه سینما و فرهاد توحیدی در معرفی کتاب‌های سینایی گفت: خوشحالم که اگر دوباره کتابی منتشر کنم خانه سینما آن‌را معرفی می‌کند و نیازی نیست که مکان‌های دیگر چنین اقدامی انجام دهند.

این بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون با اشاره به جادوی عکاسی گفت: به‌خاطر همین جادو است که مردم دوست دارند با بازیگران عکس یادگاری بگیرند.

کیانیان متذکر شد: رضا نبوی همیشه شخصیت واقعی خود را دارد و هرگز برای دیگران نقش بازی نمی‌کند و همین ویژگی او باعث شده پله‌های ترقی را در دل دانشجویانش به سرعت طی کند.

در ادامه این نشست، بخش‌هایی از فیلم سبک‌بالان ساحل‌ها پروژه پایان‌نامه تحصیلی رضا نبوی به نمایش درآمد.

سپس شهاب‌الدین عادل – مدرس دانشگاه و هنرمند عکاس – ابراز کرد: اصولا تصویر با عکاس آغاز می‌شود بنا بر این به عنوان بخشی از متولیان فرهنگی، انتخاب کتاب داستان عکاسی برای معرفی در خانه سینما کاملا منطقی است؛ چراکه عکاسی زیرساخت پدیده سینماست.

این منتقد سینما کتاب داستان عکاسی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: نویسنده‌یی مهم پشت این کتاب است که کتاب او به‌طور موجز و دقیق تاریخ هنر عکاسی را روایت می‌کند.

به اعتقاد او، این کتاب یکی از منابع مطالعاتی دانشجویان رشته‌های عکاسی گرافیک نقاشی و سینما، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

عادل گفت: “داستان عکاسی” نثر و ویرایش روانی دارد و برخلاف تعدادی از کتاب‌های هنری که حالت فلسفی پیدا می‌کنند، کاملا قابل دریافت است.

او در پایان اظهار امیدواری کرد عرضه‌ی این گونه کتاب‌ها به متولیان امور فرهنگی سپرده شود نه این که توسط ناشران ناشناس انجام گیرد.

در پایان این مراسم هم رضا نبوی مترجم کتاب داستان عکاسی با اشاره به چگونگی شروع تدریسش در باغ فردوس توضیح داد: با آغاز تدریس عکاسی در این مکان بود که دریافتم منبع و مرجع مناسبی برای تدریس وجود ندارد؛ به‌همین دلیل با همراهی هنرجویان، جزوه‌ای را به نگارش درآوردیم؛ اما این مشکل در دیگر بخش‌ها هم وجود داشت.

او اضافه کرد: برخی از منابع فارسی به‌طور جسته و گریخته به عکاسی پرداخته بودند به همین دلیل حدود ۹ سال پیش تصمیم گرفتم به سراغ ترجمه کتاب‌های مرجع بروم؛ اما مشکلی که وجود داشت این بود که نویسندگان هیچ کشوری آثار نویسندگان کشورهای دیگر را قبول نداشتند و در این میان بود که لنگفورد را نویسنده‌ای نسبتا بی‌طرف یافتم و سه کتاب عکاسی پایه، عکاسی پیشرفته و داستان عکاسی را برای ترجمه انتخاب کردم که از این بین عکاسی پیشرفته و داستان عکاسی منتشر شدند و عکاسی پایه هم قرار است چاپ شود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد اصول کارگردانی سینما را به‌عنوان کتاب جدیدش منتشر کند تا از این راه منبع مطالعاتی دیگری در اختیار هنرجویان و دانشجویان هنری قرار گیرد.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست