1. خانه
  2. اخبار
  3. /در پی خاموشی بهمن جلالی؛ گنج پیدای عکاسی ایران/ آناهیتا قباییان: او پدر عکاسی معاصر ایران به‌حساب می‌آید

/در پی خاموشی بهمن جلالی؛ گنج پیدای عکاسی ایران/ آناهیتا قباییان: او پدر عکاسی معاصر ایران به‌حساب می‌آید

 

مدیر گالری راه‌ابریشم گفت: بهمن جلالی پدر عکاسی معاصر ایران به‌حساب می‌آید که نه تنها در حوزه‌ی عکاسی بلکه در تمام وجوه اخلاقی یک انسان تمام عیار بود.

آناهیتا قباییان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: حرف‌هایی زیادی درباره‌ی بهمن جلالی باید گفت. چه بسا که او برای من همچون یک دوست و برادری مهربان بود که از هشت سال پیش که گالری راه‌ابریشم تاسیس شد تا همین دیروز در کنار ما حضور داشت و به ما پشت نکرد.

این مدیر گالری تخصصی عکس مطرح کرد: بهمن جلالی متعهدانه و وفادار تا آخرین روز حیاتش در کنار ما و گالری راه ابریشم فعالیت کرد. زیرا معتقد بود که عکاسی اهمیت دارد؛ صفت برجسته‌ی او وفادار‌بودن محسوب می‌شد به همین دلیل هم هیچ‌گاه با چشم‌داشت مالی حرکتی را انجام نمی‌داد.

قباییان که به‌تازگی طی چند ماه اخیر در سه رویداد عکاسی در کنار بهمن جلالی در کشور فرانسه حضور داشته اضافه کرد: خوشحالم که طی چند ماه اخیر موفق شدم در کنار ایشان سه پروژه‌ی بزرگ و موفق را در کشور مطرحی هم‌چون فرانسه به نتیجه برسانم.

او گفت: چند ماه پیش مجموعه‌ی ۱۶۵ سال عکاسی ایران را با هدف معرفی تاریخ عکاسی در ایران و قدمت آن برپا کردیم و بعد از آن نیز نمایشگاه ۳۰ سال عکاسی مستند و اجتماعی ایران را در پاریس داشتیم که هر دو نمایشگاه با استقبال جامعه‌ی هنری مواجه شد و مصاحبه‌ها، نقد‌ها و یادداشت‌های بی‌شماری درباره‌ی این نمایشگاه و جایگاه بهمن جلالی در عکاسی ایران در مطرح‌ترین نشریات فرانسه به چاپ رسید.

او اضافه کرد: ماه نوامبر نیز گالری راه ابریشم در نمایشگاه عکس پاریس که به عکاسی ایران و کشورهای عرب می‌پرداخت با کارهایی از بهمن جلالی حضور داشت و در آنجا هم با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدیم و بهترین مجله‌های فرانسه درباره‌ی او و هنرش نوشتند.

قباییان هم‌چنین به یکی دیگر از کارهای جلالی در حوزه‌ی حافظه، یادگار و تاریخچه اشاره کرد و گفت: او در تمام این سال‌ها درباره‌ی موضوعاتی ‌چون معماری فراموش‌شده‌ی ایرانی نه یک‌بار، بلکه صد‌بار عکاسی کرد و پروژه‌های بزرگ او از بوشهر، یزد و غیره هم‌چنان برای ما به عنوان یک سند تاریخی و مجموعه‌ی‌ تاریخ‌نگاری باقیمانده است. از این جهت باردیگر تاکید می‌کنم که بهمن جلالی یک انسان درجه یک در حوزه‌ی عکاسی و اخلاق بود.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. /در پی خاموشی بهمن جلالی؛ گنج پیدای عکاسی ایران/ افشین شاهرودی: جلالی تفکر پیشین نسبت به عکاسی را تغییر داد

/در پی خاموشی بهمن جلالی؛ گنج پیدای عکاسی ایران/ افشین شاهرودی: جلالی تفکر پیشین نسبت به عکاسی را تغییر داد

 

افشین شاهرودی گفت:‌ بهمن جلالی یکی از سمبل‌های نسل معاصر عکاسی ایران است که عکاسی را به‌عنوان یک هنر در ایران مطرح کرد.

 

این هنرمند عکاس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عنوان کرد:‌ بهمن جلالی از جمله افرادی است که تاثیر بی‌چون چرایی در معرفی عکاسی به‌عنوان یک هنر در ایران داشت.

او گفت: جایگاه جلالی در عکاسی مستند و اجتماعی به کارهای او در جریان انقلاب و جنگ برمی‌گردد و او متعلق به نسلی است که تفکر پیشین نسبت به عکاسی را تغییر داد و آن را به‌عنوان هنری که در تغییرات اجتماعی می‌تواند نقش ویژه داشته باشد معرفی و مطرح کرد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست