1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسی معاصر به دغدغه های ذهنی هنرمند معاصر پاسخ می دهد

عکاسی معاصر به دغدغه های ذهنی هنرمند معاصر پاسخ می دهد

آن مربوط به حیطه ذات و مسایل اصلی عکاسی است و بخش دیگر آن مسائل فرهنگی و هنری و اجتماعی است که عکاس به آنها می پردازد.

عکاس یک اندیشمند و ایده پرداز است. حمید سوری کارشناس ارشد تاریخ هنر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار تجسمی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ایسکانیوز، عکس را تاثیر نمور بر سطح تعریف کرد و گفت: اگر عکس را تاثیر نور بر یک سطح بدانیم در آن صورت تعریف سطح از کاغذ و تعریف نور از فرایند شیمایی فراتر می رود.

وی افزود:امروزه عکاسانی هستند که از پراکندن نور بر علفهای در حال رشد تصاویری را روی آنها به وجود می آورند، شاید این کار عکاسی محسوب نشود ولی یک عمل عکاسانه است. مدرس تاریخ هنر درباره عکاسی معاصر و انتظاراتی که از آن می توان داشت گفت: عکاسی معاصر ارتباط نزدیکی با هنر معاصر دارد. عکس دیگر رونوشت معصومانه واقعیت و نشان دهنده طبیعت زیبا نیست از این رو عکاسی معاصر به دغدغه های ذهنی هنرمند معاصر جواب می دهد که بخشی از آن مربوط به حیطه ذات و مسایل اصلی عکاسی است و بخش دیگر آن مسائل فرهنگی و هنری و اجتماعی است که عکاس به آنها می پردازد، عکاس یک اندیشمند و ایده پرداز است.

وی موفقیت عکاسی معاصر در بیان دغدغه های هنرمند را درخشان دانست و اظهار داشت: در ایران گام های اولیه در حال برداشته شدن است و ما با استعدادهای درخشانی در عکاسی رو به رو هستیم که می توانند کمبودها و وقفه ای که در عکاسی هنری ایران به وجود آمده را جبران کنند. این استاد تاریخ هنر در ادامه افزود: عکاسی در جهان رشد فوق العاده ای داشته و در دهه های اخیر تبدیل به هنر مرکزی شده است. ناب گرایی دوره مدرنیزم به سرآمده ؛ تلفیق هنرها و میان رسانه ای بودن نوعی ارزش تلقی می شود و محدودیتی برای هنرمند در جهت بیان ذهنیات وجود ندارد. عکاسی با تئوری در هم تنیده شده اند و با اندیشه همراه است عکس هایی قابلیت هنری بودن و مطرح شدن دارند که از منظر اندیشه قابل بحث باشند.

سوری در پایان گفت: در حال حاضر ترجمه کتابی از شارلوت کاتن با نام عکاسی به مثابه هنر معاصر را در دست دارم./۱۲۰ خبرنگار:۲۵۱

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست