1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی «راب برایان» عکس «انقلاب زعفران میانمار» را به ثبت رساند

در چنین روزی «راب برایان» عکس «انقلاب زعفران میانمار» را به ثبت رساند

انقلاب زعفران در میانمار
#در_چنین_روزی  ۲۰ سپتامبر، ۲۰۰۷، یانگون، میانمار
خطی یکپارچه از صومعه نشینان با دور شدن از افق به سمت مشاهده گر می رود. در حالیکه زاویه خفیف راهب های در حال عبور، این حرکت دسته جمعی را با شکوه تر می کند، ترکیب مورب این شات، پویایی و کشمکشی در عکس پدید آورده است. از طرفی آب جاری در زیر پای معترضان، به این صحنه، ظاهری سورئال بخشیده است.
عکسی که توسط «راب برایان»/Rob Brayan به عنوان یک خبرنگار و در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷ ثبت شده است، وضع و حالت راهبان بودایی میانمار را که علیه افزایش هزینه های زندگی دست به اعتراض زده اند نمایش می دهد.

این اعتراض به خصوص علیه تصمیم گروه مشاوران ارتش حاکم، مبنی بر افزایش پنج برابری قیمت سوخت، به منظور اصلاح شرایط مالی، صورت گرفت.
تنها طی چند روز، اثرات این تصمیم بر اقتصاد ظاهر شد: کشاورزان روستایی، که تا آنموقع تحت شرایط پرمخاطره و بی ثباتی زندگی می کردند، بیش از آن نمی توانستند هزینه های حمل و نقل را تامین کنند. پس از سال ها ظلم و ستم و فشار، این تصمیم، شورش و انقلابی را به راه انداخت: مردم میانمار بر ضد رژیم دیکتاتوری ژنرال تان شو که تا سال ۱۹۹۲ بر همین منصب بوده است، شورش کردند، شخصی که مسئول انواع خشونت های ضدحقوق بشر بود.
این دیکتاتور همچنین خانم اونگ سان سوچی، از رهبران اصلی حزب مخالف را، تحت حصر خانگی قرار داده بود.
اعتراض هایی که آغاز آنها ماه آگوست بود، بیشتر توسط دانش آموزان هدایت و رهبری می شد و سرانجام منجر به دستگیری های وسیعی شد.
در ماه سپتامبر، راهب های بودایی، جهت حمایت از مردم وارد عمل شدند. تظاهرات صلح آمیز بود: صومعه نشینان بودایی، خیابان های شهر یانگون را_در حالیکه توسط مردمی که گویی سپر و حفاظی انسانی برای آنها ساخته بودند، احاطه شده بودند_در مسیرهای طولانی و پابرهنه طی کردند.
وجه تسمیه “انقلاب زعفران” نیز در واقع رنگ ردا و پوشش راهب ها بود. این اعتراض ها که در اواخر ماه سپتامبر و در شهر یانگون، موفق به همسو کردن بیش از ۱۰۰،۰۰۰ راهب با خود شد، با اعمال سرکوب خشونت آمیز ارتش مواجه شده و بدین ترتیب شرایط کشور را مورد توجه جهانیان قرار داد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
بیانیه انجمن عکاسان مطبوعاتی استان اصفهان در دفاع از عکاسی ورزشی
پسین
نمایشگاه عکس «و آن دقایق دفاع» در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست