1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی «ژیل پرس» عکس نمادین خیابان وال استریت را به ثبت رساند

در چنین روزی «ژیل پرس» عکس نمادین خیابان وال استریت را به ثبت رساند

#در_چنین_روزی  ۲۶ سپتامبر، ۲۰۰۸، ژیل پرس(گیلز پرس) عکس نمادین خیابان وال استریت را در شرایط نامطلوب اقتصادی آمریکا به ثبت رساند.
عکس فوق که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۸ در خلال بحران اقتصادی آمریکا گرفته شد، تظاهرکنندگانی را نشان می دهد که با پلاکاردهایی با عبارت Greed Kills (طمع می‌کشد!) در زیر مجسمه برنزی گاو مشهور خیابان وال استریت دراز کشیده‌اند.
این عکس ، که توسط عکاس خبری مشهور، گیلز پرس/Gilles Peress ثبت شده است، دارای ارزش نمادین قابل توجهی است:
مجسمه گاو برنزی معروف آرتوردی مودیکا Arturo Di Modica در منطقه تجاری نیویورک، نمادی از سرمایه داری در خیابان وال استریت نیویورک و به طبع آن اقتصاد آمریکا است، که توانسته است در همراهی با صاحبان بانک‌ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ، مردم عادی و طبقه متوسط در آمریکا را منکوب و پس اندازها و امیدهای آنها را برای آینده نابود کند.

زاویه عکس و نزدیکی زیاده از حد سر گاو به لنز که باعث دفرمه شدن بیشتر و به طبع آن تاکید بیشتر شده است، در کنار افرادی که در زیر آن دراز کشیده‌اند و گویی در حال له شدن زیر پا هستند به این عکس از گیلز پرس (Gilles Peress) معنایی مضاعف بخشیده است.
در واقع این عکس را می‌توان سمبلی از فروپاشی اقتصاد آمریکا در سال های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ به شمار آورد که به سایر نقاط دنیا نیز تسری کرد و باعث دگرگونی های بسیاری در اقتصاد جهانی شد چنان چه آنرا بزرگترین بحران اقتصادی آمریکا بعد از دوران رکود بزرگ در سال ۱۹۲۹ و دهه ۳۰ میلادی می دانند.
گیلز پرس عکاس فرانسوی و عضو آژانس عکس مگنوم و متولد ۱۹۴۶ است که از زمان شروع عکاسی در سالهای ۱۹۷۰ تاکنون در اکثر بحرانهای جهانی حضور داشته و برای آژانسها و خبرگزاری های معتبری عکس گرفته است.
ترجمه و تنظیم: سیّدمهدی طباطبایی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
سونا مویدزاده: «هُوز» در خدمت هنر عکاسی و عکاسان است
پسین
یادداشت: « جان من است او » بیان حقیقتی است در باطن انسان کامل

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست