1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس کارلوس اسپوتورنو از «داوطلب پاکسازی لکه نفتی» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس کارلوس اسپوتورنو از «داوطلب پاکسازی لکه نفتی» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۷ ماه دسامبر سال ۲۰۰۲ عکس کارلوس اسپوتورنو از «داوطلب پاکسازی لکه نفتی» به ثبت رسید.
این عکس توسط کارلوس اسپوتورنو/ Carlos Spottorno عکاس اسپانیایی از یک نیروی داوطلب پاک سازی نشت نفت و لکه نفتی گرفته شده است که در سال ۲۰۰۳ جایزه رتبه دوم در بخش عکس طبیعت را در مسابقه جهانی عکس مطبوعاتی/ ورلدپرس فتو/ World Press Photo دریافت کرد.
چند هفته قبل از این عکس، تانکرپرستیژ/ Prestige نفتکش قدیمی ۲۶ساله متعلق به یک شرکت کشتیرانی لیبریایی که در باهاما ثبت شده بود و با پرچم این کشور فعالیت می کرد، حامل ۷۷۰۰۰ تن نفت خام سنگین بود، که در ۱۳ ماه نوامبر بر اثر وقوع طوفان در اقیانوس اطلس بدنه اش شکاف برداشت و هزاران تن نفت خام پس از نشت کردن از بدنه و مخزن اصلی این نفتکش باسابقه، سواحل منطقه شمال غرب و جزایر پیرامون آن را آلوده و دچار خسارت زیست محیطی کردند.

کشورهای فرانسه، اسپانیا و پرتغال با پهلوگیری این کشتی مجروح به دلایل خسارت بار آن در سواحل خود موافقت نکردند و در نتیجه کشتی نفتکش پرستیژ در ۱۹ ماه نوامبر در ۲۱۰ کیلومتری سواحل گالیسیا در محدوده مرزی کشور اسپانیا غرق شد، و حجم عظیمی از نفت به دریا سرازیر کرد و با ایجاد لکه‌ی نفتی وسیعی در محدوده دریایی، فاجعه‌ای عظیم را باعث شد.
یک لکه نفتی بزرگ با عرض ۲۰۰ متر و طول ۳۰ کیلومتر تشکیل شد و صدها کیلومتر از نوار ساحلی کشورهای فرانسه، اسپانیا و پرتغال نیز به نفت خام آلوده گشت و آسیب دید که این اتفاق را بزرگترین فاجعه محیط زیستی، در تاریخ کشورهای اسپانیا و پرتغال می‌دانند.
آلودگی نوارساحلی علاوه بر ضررهای اقتصادی برای ساحل نشینیان، برای حیات وحش نیز آسیب های بسیاری به دنبال داشت که برای حل سریعتر مشکل، گروههای داوطلب برای پاکسازی سواحل و کمک به حیوانات تشکیل شد.
بسیاری دولت اسپانیا را به خاطر واکنش دیرهنگام به درخواست کمک کشتی مقصر می‌شمارند.
طی پرونده‌های حقوقی بی شماری که برای این موضوع تشکیل شد و هنوز نیز ادامه دارد، بنا بر اعلام کارشناسان مربوطه خسارت وارده بیش از ۱.۵ میلیارد یورو برآورد شد.
ترجمه و تنظیم: سیدمهدی طباطبایی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «دختر سبزپوش» مسعود حسینی به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده رویترز از «اعتراضات مردمی یونان» به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست