1. خانه
  2. اخبار
  3. رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان در گفت وگو با فارس: مرکز هنرهای تجسمی به تعهداتش در برگزاری دوسالانه عکس پایبند نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان در گفت وگو با فارس: مرکز هنرهای تجسمی به تعهداتش در برگزاری دوسالانه عکس پایبند نیست

خبرگزاری فارس: فرزاد هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران با بیان این که دوازدهمین دوسالانه عکس بدون حضورانجمن عکاسان برگزار می شود گفت: مرکز هنرهای تجسمی به تعهدات اولیه خود در برگزاری این دوسالانه پایبند نیست.

خبرگزاری فارس: مرکز هنرهای تجسمی به تعهداتش در برگزاری دوسالانه عکس پایبند نیست

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، دوازدهمین دوسالانه عکس ایران طبق وعده مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد قرار بود با یک سال تأخیر از موعد مقرر خود در سال ۹۰ برگزار شود اما با رسیدن به نیمه پاییز سال ۹۰ احتمال برگزاری آن در سال جاری همچنان کمتر و کمتر می‌شود چرا که به تدریج به فصل زمستان و برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر نزدیک می‌شویم و مرکز هنرهای تجسمی تمام تلاش خود را برای برگزاری جشنواره فجر در موعد مقرر به کار می‌گیرد. بنابراین برای برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس به طور منطقی فرصت چندانی وجود ندارد. با این وجود خبرهایی از گوشه و کنار درباره عزم مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری دوسالانه دوازدهم عکس در سال جاری شنیده می‌شود، اما رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، حضور انجمن را در برگزاری قریب‌الوقوع این دوسالانه در سال جاری رد می‌کند و با دلخوری از تعهدات عملی نشده مرکز هنرهای تجسمی و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی در توافق‌هایی که با انجمن عکاسان ایران  در زمینه برگزاری دوسالانه دوازدهم عکس داشته اند،  یاد می‌کند. این در حالی است که انجمن عکاسان ایران چندی پیش بیانیه‌ای را با همین مضمون منتشر کرد و برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس را در هاله ای از ابهام فرو برد و در پاسخ مرکز هنرهای تجسمی با کلی‌گویی برای حضور انجمن‌ها در برگزاری دوسالانه‌های تجسمی ابراز امیدواری کرد.
*دوازدهمین دوسالانه عکس بدون حضور انجمن برگزار می شود
 
فرزاد هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره سرانجام برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس ایران و احتمال برگزار نشدن آن به دلیل فرصت محدود باقی مانده تا پایان سال گفت: بر اساس پیش بینی ما، این طور نیست تصور می کنیم امسال حتماً برگزار می شود اما بدون حضور انجمن عکاسان ایران.
 
*مرکز هنرهای تجسمی به تعهدات اولیه خود پایبند نیست
 
او با ابراز گله مندی از عدم پایبندی مرکز هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی در توافق هایی که در این زمینه داشته اند گفت: تفاهم نامه ای داشتیم که قرار بود هر دو طرف به انجام آن پایبند  باشیم اما این گونه نبود و بر اساس اساس نامه موسسه توسعه هنرهای تجسمی که زیر مجموعه مرکز هنرهای تجسمی و یکی از اهداف آن کم کردن تصدی دولت در بخش فرهنگی و هنری است، تفاهماتی برای برگزاری دوسالانه عکس داشتیم که در عمل به آن پایبند نبودند.
وی افزود: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معذوریت هایی را اکنون عنوان می کند که پیش از این در تفاهمات اولیه ما نبود و این معذوریت ها در حالی عنوان اکنون عنوان می شود که ما چیزی حدود
 ۱۱۰۰ ساعت روی برنامه ریزی این دوسالانه وقت صرف کردیم و اکنون که این زحمات و تلاش ها به نتیجه مطلوب نرسیده است، اصلا احساس خوبی نداریم.
 
*مرکز هنرهای تجسمی نمی خواهد تصدی  گری خود را در اجرای دوسالانه ها کم کند
 
هاشمی درباره تفاهم های اولیه میان انجمن عکاسان و موسسه توسعه هنرهای تجسمی  گفت:
طبق وعده ها قرار بود که انجمن عکاسان، اولین دوسالانه ای را که الگوی برگزاری دیگر دوسالانه ها باشد، با حمایت بخش دولتی و بدون حضور مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برگزار کند اما در نهایت آن ها نپذیرفتند در حالی که طبق بودجه ای که از مرکز هنرهای تجسمی می گیرند باید اجرای دوسالانه ها به انجمن ها واگذار کنند وتصدی گری خود در اجرای دوسالانه ها کم کنند اما ظاهرا به این اصل در عمل پایبند نیستند و ما نیز که نماینده صدها عکاس در سراسر کشور هستیم و اصولی برای انجمن خود قائلیم نمی توانیم برخلاف اصول خود عمل کنیم.
 
*موسسه توسعه هنرهای تجسمی طبق اساس نامه خود رفتار نمی کند
 
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران در ادامه با گله مندی از موضع نامشخص موسسه توسعه هنرهای تجسمی گفت: مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد خود را پشت موسسه توسعه هنرهای تجسمی که زیر نظر خودش اداره می شود، قرار داده است وخواسته هایش را از طریق این موسسه اعمال می کند، چندین بار درخواست کردیم که مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی را ببینیم که آیا ایشان در جریان توافقات ما با موسسه توسعه هنرهای تجسمی هستند  و آیا اساس نامه موسسه توسعه هنرهای تجسمی را مطالعه کرده اند یا خیر که این دیدار تاکنون صورت نگرفته است اما اعلام کردند که دوسالانه عکس امسال قطعا برگزار خواهد شد. در حالی که ما هیچ مشکلی برای برگزاری دوسالانه نداشتیم اما برخورد و روش مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد خوشایند نیست.
هاشمی در ادامه گفت: قبلا مرکز هنرهای تجسمی به انجمن ها اعلام می کرد که آیا دوسالانه را همراه با مرکز برگزار می کنید یا خیر اما اکنون به نظر می رسد که مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد موسسه ای را ثبت کرده است که ظاهرا دولتی نیست و بودجه نمی گیرد و اساس نامه آن هم حاکی از این ماجرا است ولی از اولین اقدام مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و معاونت هنری و درجهت خواسته های آنها حضور پررنگی دارد. حضور این موسسه به چه عنوان است؟ آیا طبق اساس نامه باید تصدی گری دولت را کاهش دهد یا در جهت تامین خواسته های آنها باشد؟
بند اول فعالیت این موسسه، کمک به بخش دولتی و کاستن از تصدی گری دولت است و بر اساس همین بند، قرار داد بستیم اما زمان اجرای کار اعلام می کنند که طبق قانون وقتی مرکز هنرهای تجسمی بودجه برگزاری دوسالانه را می دهد باید او تصمیم گیرنده باشد که چگونه برگزار شود. در حالی که حضور مرکز هنرهای تجسمی در اجرای دوسالانه ها زمانی است که انجمنی شکل نگرفته باشد، وقتی این انجمن تشکیل شده است، باید تنها بر اجرای دوسالانه ها از سوی انجمن نظارت کند و مسئولیت امور اجرایی را به عهده انجمن عکاسان بگذارد.
 
*رفتار مرکز هنرهای تجسمی به ایجاد شکاف درجامعه عکاسی می انجامد
 
هاشمی با ابراز نگرانی از ایجاد شکاف میان جامعه عکاسی ایران گفت: متاسفانه با سیاست های مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری این دوسالانه میان جامعه عکاسی ایران شکاف ایجاد می کند و با حضورش در اجرای دوسالانه که با برخی از عکاسان کار می کند و با برخی دیگر همکاری ندارد، موفق می شود که دوستان ما را در مقابل مسئولان انجمن قرار دهد البته ما تلاش می کنیم این اتفاق نیفتد. انجمن در مقابل رفتار مرکز هنرهای تجسمی قصد دارد موضع گیری کند اما می بینیم که درمقابل ما ارشاد و مرکز هنرهای تجسمی نیست بلکه دوستان خود ما هستند که اجرای کار را بر اساس خواسته های مرکز تجسمی بر عهده گرفته اند و این بسیار آزاردهنده است.
 
*ارتقا عکاسی ایران، دغدغه مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری دوسالانه نیست
 
هاشمی با بیان این که در اجرای این دوره از دوسالانه قصد داشتیم تفاوت برگزاری یک دوسالانه تخصصی را که انجمن در آن دخیل است نشان دهیم و به این ترتیب برای جامعه عکاسی و مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز مشخص می شد که چه تغییر شگرفی با حضور انجمن در اجرای دوسالانه رخ می دهد چرا که متفکران و صاحب نظرانی از دل همین مجموعه اجرای کار را بر عهده می گیرند که در جهت ارتقاء عکاسی ایران است اما اکنون این دغدغه برای مرکز هنرهای تجسمی مطرح نیست و کار را در یک نظام اداری پیش می برند و دغدغه وانتظاری برای برای رشد و ارتقا عکاسی هم ندارند.
 
*برخوردهای دوگانه مرکز هنرهای تجسمی با انجمن ها خوشایند نیست
 
هاشمی به برخوردهای دوگانه مرکز هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: ابتدا با در باغ سبز وارد می شوند که باید انجمن ها برگزار کننده دوسالانه های خود باشند اما در ادامه کار گفته می شود که همه جا باید مرکز هنرهای تجسمی حضور داشته باشد، اگراجرای  دوسالانه را به انجمن واگذار می کند باید حضورش کمرنگ باشد تا ببیند انجمن چه می کند.
 
*هنر در یک فضای بسته وسفارشی رشد نمی کند
 
وی اضافه کرد: به همه مسائل با دید سیاسی نگاه می شود و اگر مرکز هنرهای تجسمی از برگزاری دوسالانه حمایت می کند برای آن است که حرف دل خودش را بزند، ولی باید بدانیم که هنر در یک نگاه بسته و به شکل سفارشی رشد نخواهد کرد.
 
*انجمن عکاسان به اصول حرفه ای خود پایبند است
هاشمی با بیان این که انجمن عکاسان همچنان بر اصول کاری خود پایبند است گفت: ما تا آخر پافشاری بر اصول خودمان پافشاری خواهیم کرد که اگر قرار است انجمن برگزار کننده دوسالانه باشد بنابراین طبق اصول انجمن رفتار خواهیم کرد و به این ترتیب الگویی برای سایر انجمن های تخصصی خواهیم شد که مرکز هنرهای تجسمی تصور نکند با دور زدن انجمن ها و برخوردهای دوگانه می تواند کارشان را پیش ببرند.
 
*به زودی بیانیه ای از سوی انجمن عکاسان منتشر می شود
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان از انتشار بیانیه ای با همین مضمون خبر داد و گفت: بیانیه ای به زودی از سوی انجمن اعلام خواهیم کرد که صاحبان اصلی دوسالانه های تجسمی انجمن ها هستند و همان گونه که گفتیم با برگزاری هر اتفاق مثبتی در جریان عکاسی ایران حمایت می کنیم اما اصولمان را فراموش نمی کنیم.
انتهای پیام/

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست