1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سی سال از عکس مرد تانک ها و «میدان تیان آن من» چین گذشت

سی سال از عکس مرد تانک ها و «میدان تیان آن من» چین گذشت

سی سال از عکس مشهور و شناخته شده ای که توسط جیف وایدنر در میدان تیان آن من چین (میدان صلح آسمانی) گذشت.
سی سال از حضور مردی معترض که در مقابل تانک های میدان تیان آن من در کشور چین ایستاد و آن تصویر با بیش از ۱/۵میلیارد بیننده مواجه شد، گذشت.
یکی از مشهورترین عکس های تاریخ عکاسی معاصر که بسیاری را در سرتاسر کشورهای جهان مورد تاثیر و تامل قرار داد، عکس مردی جوان بود که در مقابل صف طولانی از تانک های حکومت کمونیستی می ایستد و مانع از حرکت آنها می شود.
این عکس در ۵ ماه ژوئن سال ۱۹۸۹ میلادی توسط جف وایدنر عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در نزدیکی میدان تیان آن من کشور چین گرفته شد. این عکس درست در زمانی ثبت شد که در بامداد همان روز سرکوب دانشجویان و معترضان توسط حکومت در محلّه تیان آن من.
حکایت ثبت این تصویر را اینگونه روایت کرده اند که: پس از شبی که چینی ها یکی از خونین ترین سرکوب های حکومت کمونیستی را شاهد بودند و زمانی که فضای رعب و وحشت بر فضای محله تیان آن من حاکم شده بود تا کسی جرات ورود و حضور در خیابان ها را نداشته باشد، این مرد جوان ۱۹ ساله که به «مرد تانک ها» مشهور شد، توانست در مقابل صف بلند رژه ایجاد ترس و مانور تقویت روحیه نظامیان بایستد و مانع از حرکت مستمر و یکپارچه آنها شود.

جف وایدنر عکاس این اثر ماندگار و مشهور تاریخ عکاسی معاصر می گوید: «در بالکن هتل بیجینگ بودم که این اتفاق باورنکردنی را دیدم و همان لحظه می دانستم یکی از دیدنی ترین تصاویر جذاب و دردناک را عکاسی می کنم»
وایدنر در ادامه شرح چگونگی ثبت این عکس می گوید: « وانگ ویلین ، آن مرد جوان با پیرهن سفید و شلواری تیره رنگ با شجاعتی وصف ناشدنی به میانه بلوار بزرگ تیان آن من پرید و بی آنکه تاثیری از فضای مخوف حاکم برده باشد، مقابل تانک ها ایستاد و حرکت یکدست و مدام شان را متوقف کرد. او سپس بر روی نخستین تانک پیش روی خود می رود و بی توجه به اشاره به سرباز داخل تانک مبنی بر پایین آمدن و دور شدن از محل، چندین بار پایی محکم بر سطح تانک می کوبد تا اعتراض خود را علنی تر نمایش دهد. البته که پس از لحظاتی تعدادی از تماشاچیان حاشیه بلوار که گوی آن می رود نیروهای لباس شخصی حکومت باشند دخالت کرده و وی را به حاشیه می کشند و با خود می برند».
بسیاری از مردمان چین بر این باورند که سرنوشت «وانگ ویلین» به اعدام ختم شد و برخی دیگر از این مرد شجاع جوان اظهار بی اطلاعی کرده و عده ای هم بر این عقیده اند که به منطقه ای دورافتاده تبعید شد و همچنان در انزوا به زندگی مشغول است.
این در حالی است که هر چه هست، از بی خبری سرنوشت مردی جوان حکایت می کند که در سی سال پیش یکی از مشهورترین عکس های تاریخ عکاسی معاصر را برای مردم دنیا و تاریخ عکاسی رقم زد.
عکسی که می توان در مورد آن با جستجوی کلیدواژه هایی چون: «مرد تانک ها»، «مرد میدان تیان آن من»، «مردی که جلوی تانک ها را گرفت» و «یک نفر در مقابل تانک های کمونیست» به اطلاعاتی عالی از آن دست پیدا کرد و دیگر حتی سرویس های جستجوگر جهانی هم نمی توانند واقعه ۵ ماه ژوئن سال ۱۹۸۹ بلوار تیان آن من چین را نادیده بگیرند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین‌.نت
پسین
مهلت ارسال آثار به مسابقه عکاسی روایت گل و دل تمدید شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست