1. خانه
  2. اخبار
  3. غفاری: از اقوام عکاسی می‌کنم تا خرده فرهنگ‌هایمان نابود نشوند

غفاری: از اقوام عکاسی می‌کنم تا خرده فرهنگ‌هایمان نابود نشوند

حسن غفاری اظهار امیدواری کرد عکس‌هایی که او سال‌هاست از اقوام و فرهنگ‌های ایرانی می‌گیرد، بتواند با متخصصان اجتماعی پیوند برقرار کند تا دچار بی‌هویتی فرهنگی نشویم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عکس‌های حسن غفاری از عشایر و اقوام مختلف ایران به عنوان یکی از بخش‌های جانبی این جشنواره در شهر یزد به نمایش گذاشته شده است.
وی که بیش از یک دهه است در این زمینه فعالیت می کند، در مورد اهمیت عکاسی از اقوام و عشایر گفت:«عکاسی برای من یک جریان و رفتار فرهنگی است نه یک فضای هنری. من سعی می‌کنم توسط دوربین عکاسی، به عشایر و اقوام نزدیک شوم و لحظات زندگی آنها را به یادگار برای نسل بعد ثبت کنم. همانطور که با دیدن عکس‌های قاجار به نوع روابط افراد آن دوره پی می‌بریم، دوست دارم این اتفاق در مورد زمان ما نیز بیفتد.»
وی افزود: «درست است که با عکاسی امرار معاش می کنم اما معتقدم، وظیفه دارم با عکس به جامعه خدمت کمک کنم. عکس می تواند معرف نوع زندگی، پوشاک، نوع جغرافیا، نوع فیزیک چهره و باورهای دینی و مذهبی مردم باشد. ایلات و عشایر نشانه‌هایی از عظمت تمدن گذشته ما هستند که می‌توانیم با عکس، فرهنگ و سنن خود را به جامعه شهری منتقل کنیم.»
غفاری در مورد عکس‌هایی که از او در جشنواره تجسمی فجر به نمایش گذاشته شده است، توضیح داد:«به بهانه ترویج فضای عکاسی، یک نوع از تنوع فرهنگ و اقوام ایرانی را نیز در جشنواره تجسمی فجر نشان داده ایم. این عکس‌ها نشانگر وضعیت کار، روابط اجتماعی همراه با المان هایی از اقوام است هرچند که مفهومی مانند جهانی شدن روی خرده فرهنگ‌های ما سایه انداخته است اما نشان دادن این عکس‌ها می‌تواند از فراموشی نشانه‌های قومی ما در طول زمان جلوگیری کند.»
وی که سال گذشته نیز یکی از برگزیدکان اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود، عنوان کرد:«امیدوارم نشان دادن این عکس‌ها در جشنواره هنرهای تجسمی، پیوندی میان متخصصان اجتماعی با عکس‌های اقوام برقرار کند تا دچار بی هویتی فرهنگی نشویم.»
عکس‌های حسن غفاری در بخشی از دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده است.
دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر، موسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران و چهار استان گلستان، اهواز، سمنان و یزد تا ۱۲ اسفند درحال برگزاری است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست